Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Inleiding
In dit raadsprogramma staat de gemeente zelf centraal. Het gaat over de directe relatie tussen de gemeente en de inwoners, aan de ene kant via het door de Eindhovenaren democratisch verkozen bestuur en aan de andere kant via de directe dienstverlening aan de inwoners van Eindhoven. Wij willen borg staan voor een bestuur waarin de mensen in de stad zich goed vertegenwoordigd voelen. Ook willen we hoogwaardige dienstverlening bieden aan onze individuele inwoner. Onze opgaven van morgen liggen in de dynamiek tussen overheid en samenleving. Dat vraagt om een dienende overheid die ontwikkeling mogelijk maakt zonder het publiek belang uit het oog te verliezen. Wij spelen onze rol in een netwerk van gelijkwaardige partners. Soms moeten we verbinden, soms zullen we los moeten laten. Op een aantal thema’s zoals veiligheid pakken we een daadkrachtige rol. Eindhoven staat bekend om haar ‘multiple helix’- samenwerking. Deze intensieve samenwerking is voor ons een metafoor voor de wijze waarop wij als bestuur de stad vooruit willen stuwen. We werken daarbij al lang niet meer alleen binnen de grenzen van onze eigen gemeente. Het schaalniveau van samenwerking en belangenbehartiging wisselt naar gelang de opgave. Soms in de stad of in het stedelijk gebied, soms in de regio of binnen Brabant, soms op het niveau Amsterdam en Rotterdam of in internationale allianties. Wij voelen ons daarbij ook verantwoordelijk voor een goede samenwerking in de regio op de maatschappelijke en economische vragen van de stad en om krachten te bundelen. De uitdaging van nu is het vasthouden, versterken en vernieuwen van deze verbindingen.
Wat hebben we bereikt?
Veiligheid is een basisvoorwaarde voor een aantrekkelijke stad. Het terugdringen en voorkómen van criminaliteit
is ook in 2017 topprioriteit geweest. Wij hebben in 2017 gewerkt aan een stad waar Eindhovenaren en bezoekers zich welkom, thuis en veilig voelen. Het veiligheidsbeleid heeft zich daarbij met name gericht op de door de gemeenteraad geformuleerde veiligheidsprioriteiten, genoemd in het Beleidskader Integrale Veiligheid 2014-2017 en het daarop gebaseerde Programma Veiligheid 2016-2017. Wij hebben daarbij samengewerkt met politie, het openbaar ministerie, andere (maatschappelijke) organisaties en met ondernemers en inwoners.
Begin 2018 is het nieuwe beleidskader Veiligheid 2018 – 2021 vastgesteld, waarin is opgenomen dat een integrale veiligheidsaanpak op basis van gedeelde en gedragen prioriteiten, opgebouwd vanuit wijkniveau, passend bij de hedendaagse veiligheidsproblematiek moet worden bewerkstelligd. Ook is hierin geconcludeerd, dat meer nodig is dan het alleen op inhoud herzien van de veiligheidsprioriteiten. Om te komen tot een effectieve veiligheidsaanpak, passend bij de hedendaagse veiligheidsproblematiek is ook een herijking van onze veiligheidsaanpak noodzakelijk. 2018 is hierbij aangemerkt als een transitiejaar; een jaar om de basis op orde te brengen en de omslag te maken naar informatie gestuurd en gebiedsgericht werken, aansluitend bij de vraagstukken van deze tijd. Om deze slag te kunnen maken is, vooralsnog incidenteel, een transitiebudget ad €1.364.000,-- voor 2018 beschikbaar gesteld.
Adequate dienstverlening aan burgers is belangrijk, daarvoor hebben we het programma ‘Graag Gedaan’. In 2017 is dit geïntegreerd in het programma ‘Basis op orde, graag gedaan’. Om niet alleen de vraag centraal te stellen, maar ook te versnellen in implementatie.
We werken samen in Europa middels deelname aan de Urban Agenda (in het partnership digitale transitie) waarin we met steden en landen werken aan de vereenvoudiging en digitalisering van dienstverlening en de digitale infrastructuur. Hier worden de kaders gesteld voor het integreren van technologie en innovatie op Europees niveau, wat richting geeft aan een verregaand gedigitaliseerde werkomgeving waarmee wij onze inwoners en bedrijven beter kunnen bedienen en tegelijkertijd onze interne bedrijfsvoering (kosten)efficiënter maken.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We hebben de ambitie om in 2020 in de top 5 van de meest klantvriendelijkste gemeenten te worden genoemd. We zetten hier stappen in maar dit vraagt in de komende jaren nog aandacht. Om dit te bereiken brengen we middels de methodiek klantreizen de wensen van klanten in beeld, vanuit het programma “Basis op orde, Graag Gedaan”. Inwoners kunnen inmiddels al kleine verbeteringen ervaren in onze dienstverlening. Daarnaast hebben we de basis neergezet voor vernieuwende dienstverlening in de vorm van MijnApp. Hierin zetten we niet alleen de vraag van de inwoner centraal maar werken we ook toe naar regie op eigen gegevens; de inwoner centraal en het systeem volgt. Hierin leggen we de verbinding met bestaande succesvolle apps zoals de Buitenbeterapp. Zowel de klantvragen als de ontwikkeling van MijnApp pakken we op vanuit een designaanpak met inwoners en alle partners (in en extern) aan tafel. De designaanpak betekent dat we vanuit en met de eindgebruiker de ontwikkeling oppakken. In 2017 hebben we van de 30 afgesproken klantvragen 80% behaald en zal de laatste 20% begin 2018 worden opgeleverd. Dit is gedaan op basis van de verbetering van onze webpresence en door middel van klantreizen. Een deel van de klantreizen is al geïmplementeerd en in 2018 & 2019 gaan we hiermee verder.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Index objectieve veiligheid | 101,8 | tussen 100,5 en 101 | 102,4 | |
Waardering voor gemeentebrede dienstverlening | 6,9 | 6,8 | 6,9 | |
BBV-indicatoren
BBV-indicatoren | peiljaar | NL | 100.000- | Eindhoven |
---|---|---|---|---|
Apparaatskosten (kosten per inwoner) | 2017 | 794 | ||
De apparaatskosten zijn begroot op 176 miljoen in de realisatie 182 miljoen. Het verschil wordt voornamelijk veroorzaakt door de hogere personeelslasten (cao en premiestijging). | ||||
Bezetting (fte per 1.000 inwoners) | 2017 | 7,9 | ||
Bezetting is begroot op 7,7. Door invulling van de vacature is deze gestegen naar 7,9. | ||||
Diefstallen uit woning (aantal per 1.000 inwoners) | 2016 | 3,3 | 3,6 | 4,4 |
De gemeente Eindhoven scoort op de BBV-indicatoren die betrekking hebben op openbare orde en veiligheid slechter in vergelijking tot alle gemeenten in Nederland en de gemeenten uit dezelfde grootteklasse. In vergelijking tot de 4 grote gemeenten (> 300.000) scoort de gemeente Eindhoven beter. Op basis hiervan concluderen we dat de gemeente Eindhoven, in dit kader, te maken heeft met grootstedelijke problematiek, zoals ook geconcludeerd in het Galan rapport. | ||||
Externe inhuur (kosten als % van totale loonsom) | 2017 | 19,5% | ||
In 2016 was het percentage externe inhuur 19,9 deze is gedaald onder andere doordat de totale inhuur van 30 miljoen in 2016 gedaald is naar 27,8 miljoen in 2017. | ||||
Externe inhuur (totale kosten inhuur externen x € 1 miljoen) | 2017 | 28 mln | ||
De primaire begroting gaat uit van 15,3 miljoen. Middels begrotingswijzigingen is het inhuurbudget opgehoogd tot 22,3 miljoen. De uitgaven op inhuur zijn 27.8 miljoen dit omdat een deel van de vacatureruimte is opgevuld door inhuur. | ||||
Formatie (fte per 1.000 inwoners) | 2017 | 7,9 | ||
Conform begroting. | ||||
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners) | 2016 | 5,3 | 6,4 | 8,3 |
De gemeente Eindhoven scoort op de BBV-indicatoren die betrekking hebben op openbare orde en veiligheid slechter in vergelijking tot alle gemeenten in Nederland en de gemeenten uit dezelfde grootteklasse. In vergelijking tot de 4 grote gemeenten (> 300.000) scoort de gemeente Eindhoven beter. Op basis hiervan concluderen we dat de gemeente Eindhoven, in dit kader, te maken heeft met grootstedelijke problematiek, zoals ook geconcludeerd in het Galan rapport. | ||||
Harde kern jongeren (aantal per 1.000 inwoners) | 2014 | 1,3 | 1,3 | 1,6 |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte, aantal per 1.000 inwoners) | 2016 | 5,6 | 6,5 | 8,1 |
De gemeente Eindhoven scoort op de BBV-indicatoren die betrekking hebben op openbare orde en veiligheid slechter in vergelijking tot alle gemeenten in Nederland en de gemeenten uit dezelfde grootteklasse. In vergelijking tot de 4 grote gemeenten (> 300.000) scoort de gemeente Eindhoven beter. Op basis hiervan concluderen we dat de gemeente Eindhoven, in dit kader, te maken heeft met grootstedelijke problematiek, zoals ook geconcludeerd in het Galan rapport. | ||||
Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 jongeren) | 2016 | 137,4 | 165,9 | 172,1 |
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners) | 2016 | 2,3 | 3,4 | 4,4 |
De gemeente Eindhoven scoort op de BBV-indicatoren die betrekking hebben op openbare orde en veiligheid slechter in vergelijking tot alle gemeenten in Nederland en de gemeenten uit dezelfde grootteklasse. In vergelijking tot de 4 grote gemeenten (> 300.000) scoort de gemeente Eindhoven beter. Op basis hiervan concluderen we dat de gemeente Eindhoven, in dit kader, te maken heeft met grootstedelijke problematiek, zoals ook geconcludeerd in het Galan rapport. |
Verbonden partijen
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. | |
Doel en bijdrage | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. |
Prestaties | De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. |
Enexis Holding N.V. | |
Doel en bijdrage | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. Alternatieven om aandelenpakket te verkopen aan andere overheden zijn op dit moment niet voorhanden. |
Prestaties | Aanleg, onderhoud, beheer en ontwikkeling van transport- en distributienetwerken. Geleverde prestaties zijn conform afspraak. |
GR Metropoolregio Eindhoven | |
Doel en bijdrage | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten draagt bij aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. Hierbij ligt de focus op strategische bestuurlijke samenwerking op het terrein van economie, ruimte en mobiliteit . |
Prestaties | Gedurende de eerste helft van 2017 is de samenwerking in de Metropoolregio Eindhoven geëvalueerd. De uitkomsten van deze evaluatie gaven aanleiding om de samenwerking van de 21 gemeenten in MRE-verband te “updaten”. Daartoe is –op basis van zienswijzen/reacties op het evaluatierapport – in het Algemeen Bestuur van 13 december een Plan van Aanpak vastgesteld dat in de loop van 2018 moet resulteren in een nieuwe MRE-agenda. De ambitie van de regio Eindhoven is om in het jaar 2020 tot de wereldtop te behoren als technologieregio, waarbij een sterke economie wordt gecombineerd met hoge ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid. De Metropoolregio Eindhoven heeft hiervoor partijen bijeengebracht Hierbij ligt het accent niet op besluitvorming, met uitzondering van de Regionale agenda en de begroting/jaarrekening, maar op ontwikkeling, afstemming en coördinatie in het regionaal platform, de werkplaatsen en de gesprekstafels. Concrete werkzaamheden: RHCe: programma met de activiteiten van het Regionaal Historisch Centrum Oud SRE: de afwikkeling van (Europese subsidie)projecten vanuit het oude SRE |
GR Veiligheidsregio Zuidoost Brabant | |
Doel en bijdrage | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. |
Prestaties | In 2017 is de toekomstvisie verder geïmplementeerd. De Veiligheidsregio heeft voor 2017 de beoogde financiële bezuinigingen gehaald, maar dit is niet geheel gerealiseerd op de beoogde doelen vanuit de Toekomstvisie maar binnen aangedragen alternatieven. |
Wat heeft het gekost?
Investeringen | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 |
Investeringsopgave | 1.432 | 270 | 1.162 |
Toelichting afwijking investeringen | Resultaat |
---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |
ICT Software | 882 |
Aanschaf software voor gebruik in de raadszaal getemporiseerd. in verband met verhuisbewegingen in 2018/2019 (V109). | |
Diversen | 280 |
Uitgestelde kleine investeringen | |
Totaal | 1.162 |
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -50.799 | -53.528 | -46.334 | 7.194 |
Baten | 476.304 | 497.648 | 509.529 | 11.881 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 9.592 | 6.338 | 6.014 | -324 |
Resultaat | 435.097 | 450.458 | 469.210 | 18.752 |