Onderhoud kapitaalgoederen
Algemeen
De gemeente heeft de verantwoordelijkheid voor het beheer van de openbare ruimte. Deze openbare ruimte bestaat uiteen aantal kapitaalgoederen:
- wegen, openbare verlichting en kunstwerken (collegeproduct 4.1);
- groen (collegeproduct 4.2);
- water inclusief Riolering (collegeproduct 4.3).
Het onderhoud van kapitaalgoederen waarborgt de continuïteit van de voorzieningen. Het onderhoud is onderverdeeld in:
- cyclisch jaarlijks onderhoud: dagelijks of cosmetisch onderhoud, zoals papier prikken, onkruidbestrijding, straatvegen en snoeien;
- curatief onderhoud; naar aanleiding van meldingen. De drie O’s: onvoorzien, onvermijdbaar, onuitstelbaar, zijn hiervan toepassing. Noodzakelijk voor permanente gebruikskwaliteit Openbare Ruimte;
- groot onderhoud zoals renovatie beplantingen en bomen, opnieuw bestraten en asfaltrenovaties.
Onderhoud kapitaalgoederen
Onderhoud openbare ruimte
De gemeente heeft de verantwoordelijkheid voor het beheer van de openbare ruimte. Deze openbare ruimte bestaat uit een aantal kapitaalgoederen:
- wegen, openbare verlichting en kunstwerken (collegeproduct 4.1);
- groen (collegeproduct 4.2);
- water inclusief riolering (collegeproduct 4.3).
Het onderhoud is onderverdeeld in:
- cyclisch jaarlijks onderhoud: dagelijks of cosmetisch onderhoud, zoals papier prikken, onkruidbestrijding, straatvegen en snoeien;
- curatief onderhoud; naar aanleiding van meldingen. De drie O’s: onvoorzien, onvermijdbaar, onuitstelbaar, zijn hier van toepassing. Zaken die noodzakelijk zijn voor permanente gebruikskwaliteit en veiligheid van de Openbare Ruimte;
- groot onderhoud zoals renovatie beplantingen en bomen, opnieuw bestraten en asfaltrenovaties.
In 2006 is de Visie Openbare Ruimte vastgesteld. Hierin is de ambitie opgenomen om de basiskwaliteit in de openbare ruimte op het gebied van onderhoud voor alle wijken te behalen. Samen met het handboek Openbare Ruimte (2017), het Basisboek Openbare Ruimte (2013) en de Kwaliteitscatalogus Onderhoud Openbare Ruimte zorgt dit voor een bestuurlijk vastgesteld ambitieniveau voor het onderhoud van de stad. Daarnaast is in 2014 het nieuwe gemeentelijk rioleringsplan door de Raad vastgesteld.
Onderhoud kapitaalgoederen
Wegen
Onderhoud Wegen (verharding/inrichtingselementen)
Kerncijfers en overige gegevens
Elementenverharding | 8.856.767 m2 |
Asfaltverharding | 4.174.381 m2 |
Halfverharding | 341.452 m2 |
Aantal lichtpunten | 53.767 stuks |
Kosten onderhoud
Begrote kosten onderhoud (inclusief reserve) | € 13,5 miljoen |
Werkelijke kosten onderhoud | € 6,4 miljoen |
Werkelijke kosten onderhoud in 2017 ten opzichte van begrote kosten
Voor onderhoud van kapitaalgoederen (groot onderhoud aan wegen, terreinen, verlichting, civieltechnische
kunstwerken) is in de begroting 2017 een bedrag van € 13,5 miljoen opgenomen. Een bedrag van € 6,4 miljoen is uitgegeven aan de uitvoering van onderhoud aan wegen, civieltechnische kunstwerken en verlichting. Van het resterende bedrag zijn projecten in voorbereiding genomen.
Verklaring afwijking werkelijke kosten ten opzichte van begrote kosten
In 2016 is een nieuw kwaliteitsniveau voor wegen vastgesteld inclusief de daarbij behorende middelen. In november 2016 heeft over deze middelen besluitvorming plaatsgevonden (vaststelling begroting 2017). Dit betekent dat pas vanaf 2017 extra projecten in voorbereiding konden worden genomen. Gezien de doorlooptijd van de projecten vindt de uitvoering van deze projecten in 2018 en verder plaats. De planvorming/voorbereiding van deze projecten is reeds gestart.
Nadere toelichting over het uitgevoerde onderhoud in 2017 in relatie tot het geplande onderhoud 2017
Voor de kapitaalgoederen is het cyclisch onderhoud en het technisch meerjaarlijkse onderhoud relevant. In
2017 is onder andere groot onderhoud gepleegd aan de busbaan Aalsterweg, Tempellaan/Hondsruglaan en de 1e Lieve de Keylaan. Naast de middelen voor het feitelijk onderhoud van de kapitaalgoederen zijn er ook curatieve middelen ten behoeve van de kapitaalgoederen. Deze middelen worden ingezet om de veiligheid van de openbare ruimte te garanderen oftewel om gevaarlijke situaties of afsluiting van wegen te voorkomen (gebaseerd op onvoorzien, onvermijdbaar en onuitstelbaar). Inzet van deze middelen geeft een signaal over hoe het staat met het onderhoud van de stad. Dit is mede afhankelijk van hoe streng en nat de winter is omdat het wegdek dan veel meer te lijden heeft. In 2017 hebben de weersomstandigheden niet geleid tot extra curatief ingrijpen. Er zijn geen overschrijdingen op de curatieve middelen in 2017.
Onderhoudsachterstanden
In mei 2016 heeft de gemeenteraad een nieuw kwaliteitsniveau voor het onderhoud van wegen vastgesteld: kwaliteitsniveau C, waarbij kwaliteitsniveau D wordt geaccepteerd mits dit niet leidt tot kapitaalvernietiging en onveilige situaties (dit behelst maximaal 9,6% van het totale areaal). In de begroting 2017 zijn de middelen opgenomen, zodat dit kwaliteitsniveau binnen een periode van 4 jaar wordt behaald. Op dit moment bedraagt de achterstand 13,4% (technische inspecties 2017). In 2015 was dit 13,6%. Een positieve groei richting de uiteindelijke doelstelling wordt de komende jaren verwacht als gevolg van de extra middelen die beschikbaar gesteld zijn. Omdat de extra middelen pas vanaf 2017 beschikbaar zijn gesteld en de projecten eerst nog moeten worden voorbereid is dit effect niet direct zichtbaar. Van de kunstwerken voldoet 94%aan de norm.
Uitvoering projecten maatschappelijk- en economisch nut ter verbetering van kapitaalgoederen
Het onderhoud lift ook mee in projecten die in het kader van andere programma’s (waaronder water en verkeer) worden uitgevoerd. Zo is in 2017 Huizingalaan Fase 3, de Frederiklaan, de Waagstraat en de Bilderdijklaan aangepakt.
Ontwikkelingen
Naar aanleiding van het dossier onderhoud wegen zijn er de komende jaren voldoende middelen om het wegonderhoud conform het vastgestelde kwaliteitsniveau uit te voeren.
Civieltechnische kunstwerken
We hebben rond de 300 kunstwerken in beheer, deze worden elke 2 à 3 jaar geïnspecteerd. Jaarlijks wordt regulier en groot onderhoud uitgevoerd aan de bruggen en viaducten. Hier zijn voldoende middelen voor beschikbaar. Bij bruggen en viaducten die ouder zijn dan 20 jaar bestaat het risico dat de constructie niet meer voldoet, omdat de verkeersbelasting en -intensiteit sterk zijn toegenomen ten opzichte van de oorspronkelijke situatie en omdat als gevolg daarvan de rekenregels zijn verscherpt. Met visuele inspecties kan niet in beeld worden gebracht of de constructie voldoende is. Door middel van risicoanalyses en herberekeningen wordt nader onderzocht of maatregelen noodzakelijk zijn. Uit de huidige risicoanalyses blijkt dat 45 van de dit jaar geïnspecteerde kunstwerken voldoen, waarbij momenteel conform regelgeving een restlevensduur van 30 jaar geldt. Een kunstwerk (Wolvendijk), twee 2 fietsbruggen (Genderpark) en twee loopbruggen (A. Coolenlaan en Grasveld (Meerhoven)) voldoen niet en moeten voor 2019 versterkt of vervangen worden. De twee loopbruggen zijn inmiddels verwijderd. Een (Grasveld) wordt vervangen. De Sluis, die ook niet voldeed is in 2017 versterkt.
Indien een brug niet tijdig wordt versterkt of vervangen, moeten de wegen afgesloten worden voor bijvoorbeeld vrachtverkeer om de situatie veilig te houden. De kunstwerken die niet voldoen worden middels periodieke veiligheidsmonitoring gecontroleerd. Rond 2021 zijn de risico’s van de kunstwerken inzichtelijk en is duidelijk welke maatregelen getroffen moeten worden. Op dit moment lopen we geen acuut risico.
Onderhoud kapitaalgoederen
Water
Water kerncijfers en overige gegevens
Riool | 1.252 km |
Rioolkolken | 81.250 stuks |
Gemalen | 147 stuks |
Oppervlaktewater | 57 km lengte |
Werkelijke kosten onderhoud in 2017 ten opzichte van begrote kosten
Voor onderhoud van kapitaalgoederen (riolering, gemalen, oppervlaktewater) is in de begroting 2017 een bedrag van € 4,3 miljoen opgenomen. Dit zijn de kosten voor exploitatieonderhoud inclusief de personele lasten en exclusief de kapitaallasten, afdracht BCF en mutatie voorziening. De werkelijke kosten bedragen € 4,4 miljoen.
Verklaring afwijking werkelijke kosten ten opzichte van begrote kosten
Er is alleen sprake van een aantal relatief kleine afwijkingen.
Nadere toelichting over het uitgevoerde onderhoud in 2017
Het GRP 2015-2018 legt een duidelijk accent op een gestructureerd beheer en onderhoud en bijbehorende
exploitatielasten. Zo is er vanaf 2006 een intensivering van het reinigings- en inspectieprogramma, waarbij in 10
jaar het gehele stelsel aan bod komt. In 2015 is deze cyclus van 10 jaar afgerond. Alle overige elementen van
onderhoud (zoals kolken, lijnafwatering, overstorten, gemalen, bergingskelders, zinkers) zijn opgenomen in het
meerjarig onderhoudsprogramma. Hierin zijn frequentie en wijze van onderhoud vastgelegd. Dit borgt de
instandhouding van deze voorzieningen. Het onderhoud kan onderverdeeld worden in:
- Cyclisch jaarlijks onderhoud: kolken reinigen, rioolgemalen reinigen; periodiek reinigen en onderhouden oppervlaktewater.
- Curatief onderhoud: naar aanleiding van klachten. Noodzakelijk voor goed laten functioneren van het rioolsysteem en het oppervlaktewatersysteem.
- Meerjaarlijks onderhoud: reinigen en inspecteren (stam)riolen.
Er is volledig uitvoering gegeven aan de geplande onderhoudswerkzaamheden.
Onderhoudsachterstanden
Er is geen achterstand.
Uitvoering projecten ter verbetering van kapitaalgoederen
Conform het GRP 2015-2018 worden vervangings- en verbeteringsinvesteringen uitgevoerd. In 2017 zijn
vervangings- en verbeteringsinvesteringen uitgevoerd. In totaal is netto (vanuit de voorziening riolen, dus exclusief subsidies en bijdragen) een bedrag van ca. € 10,3 miljoen geïnvesteerd. Dit betreft vervangingsprojecten en verbeteringen, zoals afkoppelen verhard oppervlak, aanleg waterstructuren en opheffen/voorkomen grondwateroverlast.
GRP 2017 exploitatie
Kengetallen/Prestatie-indicatoren met streefwaarden | Begroot 2017 | Werkelijk 2017 |
Onderhoud kapitaalgoederen | € 4,3 miljoen | € 4,4 miljoen |
Inspectie en reiniging riolen | 90 km | 90 km |
Reiniging kolken | 162.500 st | 162.500 st |
Reiniging en inspectie rioolgemalen | 480 st | 480 st |
Ontwikkelingen
Niet van toepassing.
Onderhoud kapitaalgoederen
Groen
Kerncijfers en overige gegevens
Aantal stedelijke straat en parkbomen | 98.000 stuks |
Aantal bomen buitengebied | 13.000 stuks |
Oppervlakte stedelijk groen | 1177 ha. |
Oppervlakte buitengebied | 1069 ha. |
Kinderboerderij | 1 stuk (en 4 bokkentuinen) |
Speelplekken | 525 stuks (en 5 omheinde speeltuinen) |
Deze cijfers wijken af ten opzichte van voorgaande jaren doordat het beheersysteem dat in 2016 is geïntroduceerd verder is geactualiseerd. In de manier van registreren worden de in 2016 gemaakte keuzes verder bijgesteld. Door actualisatie zijn de hoeveelheden exacter benoemd. Er is een consequentere lijn gekozen in de scheiding tussen stedelijk gebied en buitengebied, hetgeen tot een verdere verschuiving heeft geleid in de oppervlakken groen en de aantallen bomen.
Werkelijke kosten onderhoud in 2017 ten opzichte van begrote kosten
Begrote kosten oorspronkelijk €12,3 miljoen
Werkelijke kosten €12,0 miljoen
Verklaring afwijking werkelijke kosten ten opzichte van begrote kosten
Bij tussentijdse rapportage in oktober 2017 is de begroting voor 2017 eenmalig bijgesteld naar €12,0 miljoen. Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de bijgestelde begroting.
Nadere toelichting over het uitgevoerde onderhoud in 2017 in relatie tot het geplande onderhoud 2017
Er heeft conform planning cyclisch jaarlijks onderhoud plaatsgevonden aan beplantingsvakken, bomen,
speelvoorzieningen en de kinderboerderij. Zo zijn onder meer het gras gemaaid, onkruid verwijderd, beplantingen gesnoeid en speelvoorzieningen zijn gecontroleerd en zo nodig op basis daarvan gerepareerd. Er is ongedierte bestreden en de dieren in de kinderboerderij zijn verzorgd.
Er heeft conform planning cyclisch meerjaarlijks onderhoud plaatsgevonden. Onder meer zijn bomen op kwaliteit gecontroleerd en zo nodig gesnoeid, beplantingvakken en bomen zo nodig ingeboet. Afgeschreven
speelvoorzieningen zijn indien nodig in overleg met omwonenden vervangen. De kinderboerderij is
in stand gehouden wat betreft gebouw en veestapel.
Er heeft conform planning gecombineerd met investeringen groot onderhoud plaatsgevonden. Zo zijn in overleg met omwonenden speelplaatsen gerenoveerd (al dan niet met riolerings- of verkeersprojecten gecombineerd) straten opnieuw ingericht met bomen, parkrenovaties voorbereid en zover de budgetten dat toelieten uitgevoerd.
Er heeft curatief onderhoud plaatsgevonden. Zo zijn er veelal op basis van meldingen van bewoners schades
gerepareerd, na storm zijn enkele bomen verwijderd en is er is ongedierte bestreden.
Onderhoudsachterstanden
Het cyclisch jaarlijks- en meerjarenonderhoud van het groen blijft op peil, waarmee een belangrijk deel van het
groene kapitaal in de openbare ruimte zeker is gesteld. Bezuinigingen van voorgaande jaren zijn opgevangen door op plaatsen waar dit mogelijk is te blijven kiezen voor beplantingen of onderhoudsvormen die minder kostbaar zijn in onderhoud en er is meer voor ecologisch maaibeheer gekozen. Een aantal plaatsen in de binnenstad vormen hierop vanwege representativiteit een uitzondering. Hier nemen de onderhoudskosten per m2 toe, het oppervlak waarvoor dit geldt is tot op heden zeer beperkt in vergelijking met de rest van de stad.
Een inhaalslag op grootonderhoudsachterstanden
De inhaalslag op achterstanden groot onderhoud is in de periode 2009-2012 in gang gezet en loopt qua uitvoering nog met de laatste projecten door. Dankzij de inzet van incidentele middelen voor investeringsprojecten uit deze periode (waarbij direct ook het achterstallig onderhoud wordt aangepakt). Deze investeringsmiddelen waren incidenteel. Met ingang van 2014 is het wegvallen van deze middelen ten dele gecompenseerd door jaarlijks in het MJPS groen prioriteit te geven. Hierdoor zullen groot-onderhoudsprojecten en investeringsprojecten die zich de komende jaren aandienen ook voor zover de middelen dat toestaan kunnen worden opgepakt.
Uitvoering projecten maatschappelijk- en economisch nut ter verbetering van kapitaalgoederen
De versterking van het Groene Raamwerk in Eindhoven-NW is in uitvoering. In de binnenstad heeft op kleine schaal uitbreiding van het groen plaatsgevonden. Er heeft op diverse plaatsen in de stad duurzame groeiplaatsverbetering plaatsgevonden van een aantal prominente bomen. Vanuit het integraal onderhoudsprogramma is de groenstructuur van een aantal straten vernieuwd en versterkt.
Ontwikkelingen
Het onderhoud blijft op niveau. Geleidelijk aan zal in overleg met omwonenden meer ecologisch maaibeheer
ingevoerd worden. Dit geeft na verloop van jaren steeds bloemrijker gras
Risico's
De komende jaren zullen naar verwachting voldoende middelen beschikbaar zijn voor het in stand houden van de groene kapitaalgoederen. De krapte ten aanzien van de jaarlijks beschikbare investeringsmiddelen zal op de
langere termijn echter toenemen. Een rol hierbij speelt het toenemend intensief ruimtegebruik (ook ondergronds) en de vraag om meer flexibiliteit in de openbare ruimte. De verwachting is dat daarmee kostbare voorzieningen nodig zijn om bomen/groen de kans te geven om op termijn weer (net zo) groot te worden als in de huidige situatie.
Onderhoud kapitaalgoederen
Gemeentelijk vastgoed
Onderhoud gebouwen/gemeentelijk vastgoed
De gemeente Eindhoven heeft in relatie tot haar gemeentelijk vastgoed 88 onderhoudsvoorzieningen met een totale waarde van € 20.837.000 per ultimo 2017. Om flexibel te kunnen inspelen op klanten en maatschappelijke ontwikkelingen/vastgoedtrends, is de totale gemeentelijke vastgoedportefeuille gegroepeerd in vier categorieën
Op basis van de huidige inschattingen (20 jaarplanning) zijn de onderhoudsvoorzieningen toereikend voor noodzakelijke eigenaars- en gebruikersonderhoud. In deze paragraaf zal een doorlichting van alle onderhoudsactiviteiten worden weergegeven per categorie:
Categorie A: Eigen huisvesting
In de categorie “Eigen huisvesting” zijn alle panden opgenomen waar het bestuur en de eigen (ambtelijke) organisatie zijn gehuisvest. Het betreft hier onder andere het Stadhuis, Mercado, pand Nachtegaallaan (allen eigendom van de gemeente) en het Stadskantoor (gehuurd door de gemeente).Het leeuwendeel van de beschikbare middelen voor het onderhoud van de panden in gemeentelijk eigendom wordt ingezet voor het project slim verduurzaming gemeentelijke gebouwen (SVGG). Vanuit dit project wordt onderhoud en duurzaamheid in gezamenlijkheid opgepakt. De Stadhuistoren is als eerste tijdelijk buiten gebruik gesteld in verband met een duurzame renovatie. De gezamenlijke stand van de onderhoudsvoorzieningen voor deze objecten bedraagt per 31-12-2017: € 4,5 miljoen.
Categorie B: Maatschappelijk vastgoed
Dit betreft het eigendom van de vastgoedobjecten ten behoeve van maatschappelijke voorzieningen. Het dagelijks beheer hiervan is gelegen bij de huurder / gebruiker. Vervanging en onderhoud behorende bij de producten Welzijn, Onderwijs, Sport en Kunst & Cultuur zijn opgenomen in hiervoor opgezette onderhouds- en investeringsplanningen.
De gemeente is bezig om maatschappelijk vastgoed optimaal te gaan gebruiken voor functies waaraan behoefte is in de stad. De vraag en het aanbod van het maatschappelijk vastgoed wordt aan elkaar gekoppeld, waarbij wordt ingezet op een efficiënter en effectiever benutting van het maatschappelijk vastgoed. De gezamenlijke stand van de onderhoudsvoorzieningen voor deze objecten bedroeg per 31 -12-2017 bedraagt € 14,6 miljoen.
De Beheersystematiek Cultuur Vastgoed is een nieuwe systematiek voor cultuur vastgoed in eigendom van de gemeente, waarbij de gemeente het volledige onderhoud (eigenaars- en gebruikersonderhoud) voor de cultuurpanden gaat uitvoeren. De beheersystematiek Cultuur Vastgoed is ingevoerd bij: Popei, Parktheater en De Effenaar. Bij het Natlab (Plaza) is de beheersystematiek integraal meegenomen in de nieuwbouw.
Categorie C: Vastgoed Ruimtelijke Ontwikkeling
Dit betreft het vastgoed dat om redenen van Ruimtelijke Ontwikkeling tijdelijk behoort tot de vastgoedportefeuille. Het vastgoed omvat woningen en overige gebouwen, waarvan de eindbestemming nog niet is bepaald. Voor het onderhoud van vastgoed ruimtelijke ontwikkeling is per object maatwerk nodig. Voor deze panden wordt alleen instandhoudingonderhoud uitgevoerd. De afwikkeling van dit onderhoud vindt rechtstreeks plaats in de exploitatie.
Categorie D: Overig Vastgoed
Al het overige vastgoed dat niet in een andere groep ingedeeld kan worden. Voor het overig vastgoed wordt uitgegaan van een van marktconforme exploitatie op basis van functie, kwaliteit en locatie van het gebouw. Onder andere de volgende onderhoudsvoorzieningen zijn hierbij betrokken: “diverse overig vastgoed", "diverse monumenten". De totale stand van deze onderhoudsvoorzieningen bedraagt per 31 -12-2017 € 1,8 miljoen.