Verbonden partijen
Een verbonden partij is een rechtspersoon waarin de gemeente zowel bestuurlijk als financieel een belang heeft. Onder bestuurlijk belang wordt verstaan een zetel in het bestuur of een stemrecht. Met een financieel belang wordt bedoeld dat de gemeente middelen beschikbaar stelt, die zij mogelijk kwijt is in geval van faillissement van de verbonden partij.
Rechtspersonen zijn in te delen naar privaatrechtelijke rechtspersonen en de publieksrechtelijke rechtspersonen. Bij de privaatrechtelijke rechtspersonen gaat het primair om de stichting/vereniging, de N.V., de B.V. en de C.V. De privaatrechtelijke organisaties vinden hun wettelijke oorsprong in Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek. Bij de publieke rechtspersonen gaat het primair om de Gemeenschappelijke Regeling (in verschillende verschijningsvormen), die hun basis vinden in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Verder bestaat er nog de combinatievorm, zoals de P.P.S.-constructie (publiek-privaatrechtelijke samenwerking).
Het beleidskader van de gemeente Eindhoven met betrekking tot verbonden partijen is verankerd in de nota “Op afstand verbonden”. In deze nota is een bestuurlijk-juridisch, financieel en organisatorisch kader gegeven voor niet alleen de (privaatrechtelijke) deelnemingen, maar ook voor de (publiekrechtelijke) openbare lichamen, waaraan de gemeente bevoegdheden en taken heeft overgedragen. Het beleid gaat uit van actief aandeelhouderschap om de publieke belangen binnen de verbonden partijen te borgen. Uitzondering vormen de Bank Nederlandse Gemeenten en Enexis Holding, gezien het geringe belang dat de gemeente daarin heeft.
Als aandeelhouder wil de gemeente op de volgende terreinen actief invloed uitoefenen:
- strategie (onder andere koersbepalende investeringen);
- beloningen in de (semi)publieke sector (Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector), maar waar mogelijk ook toegepast bij de privaatrechtelijke rechtspersonen;
- maatschappelijk verantwoord ondernemen (onder andere social return);
- risicobeheersing en weerstandsvermogen;
- benoemingen bestuurders en commissarissen.
In de navolgende inhoudelijke toelichting per verbonden partij wordt expliciet stil gestaan bij de wijze waarop hier in 2017 invulling aan gegeven is. Daarnaast worden per verbonden partij de belangrijkste ontwikkelingen en risico's weergegeven en waar mogelijk de financiële stand van zaken per ultimo 2017.
N.B. Tussen een verbonden partij en de gemeente kunnen ook andersoortige relaties bestaan, bijv. subsidies, inkoop, ter beschikking stelling van vastgoed. Hier wordt niet op ingegaan in deze paragraaf, dit komt reeds terug in andere onderdelen van de jaarrekening.
Waar dit vanwege het vertrouwelijke karakter van de (nog niet vastgestelde) voorlopige cijfers 2017 nog niet mogelijk is, zijn in de hierna volgende tabel enkel de jaarcijfers over 2016 opgenomen. Bij de verbonden partijen waar de jaarcijfers 2017 wel gepubliceerd mogen worden zijn tevens de jaarcijfers 2017 opgenomen. In de toelichting per verbonden partij is daarnaast aangegeven welk karakter de opgenomen cijfers over 2017 hebben (voorlopige cijfers of definitieve cijfers).
Naam verbonden partij | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen |
---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | 469 | 18.266 | 469 | 457 | 13.740 | 457 |
GR GGD Brabant Zuidoost | 70 | 11.985 | 2.754 | 293 | 13.903 | 3.037 |
GR Metropoolregio Eindhoven | 389 | 20.355 | 4.038 | 711 | 22.401 | 5.106 |
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | 0 | 5.055 | 1.577 | 0 | 8.443 | 1.577 |
GR Veiligheidsregio Zuidoost Brabant | 952 | 44.806 | 7.561 | 2.412 | 21.998 | 9.172 |
GR Werkvoorziening Eindhoven (Ergon) | 907 | 6.197 | 10.335 | 903 | 6.280 | 9.620 |
Vennootschappen en coöperaties | ||||||
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. | 393.000 | 135.072.000 | 4.952.999 | 369.000 | 149.514.000 | 4.486.000 |
Brainport Development N.V. | 8 | 3.073 | 3.223 | -72 | 2.410 | 3.215 |
Breedband Regio Eindhoven B.V. | 0 | 0 | 0 | -41 | 670 | 4.207 |
Eindhoven Airport N.V. | 12.032 | 35.602 | 86.252 | 10.636 | 31.506 | 74.678 |
Enexis Holding N.V. | 207.000 | 3.860.000 | 3.808.000 | 207.000 | 3.580.000 | 3.704.000 |
Flight Forum Beheer B.V. | 0 | 0 | 0 | 0 | 72 | 18 |
Flight Forum C.V. | -328 | 0 | 0 | 141 | 4.628 | 11.927 |
ICT-coöperatie Beware | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Muziekgebouw N.V. | 0 | 0 | 0 | 306 | 4.346 | -1.871 |
Park Strijp Beheer B.V. | 29 | 1.051 | 327 | 206 | 1.087 | 298 |
Park Strijp C.V. | 19 | 29.010 | 2.020 | 239 | 25.856 | 2.002 |
Parktheater Eindhoven N.V. | 1 | 4.565 | 3.150 | 136 | 4.272 | 3.149 |
Twice Eindhoven B.V. | 0 | 0 | 0 | 244 | 14.768 | 4.866 |
Gemeenschappelijke regelingen | ||||||
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Voor zowel het AB alsook het DB geldt één stem per lid, de voorzitter inbegrepen. Bij staking der stemmen heeft de voorzitter een doorslaggevende stem.
| |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Niet van toepassing: het betreft aangestelde bestuurders van gemeenten (vanuit hun functie als wethouder) en een ambtenaar als directeur, ingepast in de lokaal gemeentelijke CAR structuur. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Is bij de oprichting van Cure 2.0 met ingang van 2014 vastgesteld. | |||||
Geleverde prestaties | Het afval in Eindhoven is binnen de ruimte van de begroting ingezameld en verwerkt. De businesscase REnescience, die beoogt de hoeveelheid restafval drastisch te reduceren (met 25%) en de kosten verder te reduceren, is vergaand uitgewerkt en voor besluitvorming door de gemeenteraden aangereikt. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s bij Cure zijn: | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
469 | 18.266 | 469 | 457 | 13.740 | 457 | |
Toelichting financiële informatie | Betreft voorlopige jaarcijfers 2017. Het eigen vermogen realisatie 2017 wordt verrekend met de deelnemende gemeenten (Eindhoven: + € 425.000) | |||||
GR GGD Brabant Zuidoost | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | De GGD Brabant Zuid-Oost is een samenwerking tussen Eindhoven en de 20 overige regiogemeenten, met als doel bij te dragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners. Deze ontwikkelingen zijn beschreven in de kadernota van de GGD, waarvan de belangrijkste ontwikkelingen zijn; een nieuw paraatheid- en spreidingsplan ambulancezorg, het borgen van publieke gezondheid in de omgevingsvisie en omgevingsplannen van gemeenten, de toename van suïcide, drugsgebruik onder jongeren en vluchtelingen en arbeidsmigranten. En tenslotte het optimaal inzetten van de jeugdgezondheidszorg. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Gemeentebestuurders zijn vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur van de GGD. Het algemeen bestuur stelt de hoofdlijnen van het GGD beleid vast alsmede de begroting en de jaarrekening. Het dagelijks bestuur ziet toe op de dagelijkse gang van zaken, bereidt samen met de directeur de AB-vergaderingen voor en draagt zorg voor het uitvoeren van de besluiten van het AB. Het AB vergadert ca. 4 keer per jaar en het DB vergadert maandelijks. Stemverhouding:
Stemverhouding: de zeggenschap is niet in balans met het inwonertal in de regio en met de financiële bijdragen. Momenteel wordt de GR aangepast en is de stemverhouding een van de bespreekpunten. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Per 10-05 maakt wethouder Richters deel uit van het AB, DB en financiële commissie van de GGD. Zij vervangt hiermee haar voorganger wethouder Scholten. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens.Bij de GGD BZO ontvangt de directeur de hoogste beloning. Deze beloning valt ruimschoots onder het genoemde bezoldigingsmaximum. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (Wet Publieke Gezondheid). | |||||
Geleverde prestaties |
| |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Risico’s zijn met name het risico dat de loon- en materiële kosten sneller stijgen dan de in de begroting opgenomen indexering, de uitvoering van noodzakelijke activiteiten zonder financiering, het risico dat door reorganisatie of iets dergelijks wachtgelden/frictiekosten dienen te worden uitbetaald die niet door gemeenten, derden of de lopende exploitatie worden gedekt, of als gevolg van (belasting) wet- en regelgeving de kosten meer dan gemiddeld stijgen en/of tot een naheffing leiden. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
70 | 11.985 | 2.754 | 293 | 13.903 | 3.037 | |
Toelichting financiële informatie | Betreft voorlopige jaarcijfers 2017 Resultaat 2016 Resultaat 2017 PG = Publieke Gezondheid; AZ = Ambulancezorg. Financiële informatie o.b.v. concept-cijfers 2017 nog vast te stellen in het AB | |||||
GR Metropoolregio Eindhoven | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Bestuurlijk samenwerkingsverband tussen Eindhoven en de twintig andere Zuidoost Brabantse gemeenten draagt bij aan een excellent vestigingsklimaat voor bedrijven en inwoners in de Brainportregio. Hierbij ligt de focus op strategische bestuurlijke samenwerking op het terrein van economie, ruimte en mobiliteit . | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Financiële jaarlijkse bijdrage geschiedt op basis van (relatief) inwoneraantal. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | N.v.t. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Mocht dit onderwerp bezoldiging op de agenda staan, neemt bij de voorbereiding op het agendapunt gemeente Eindhoven dit mee in haar advies richting het lid algemeen bestuur. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de ledenvergaderingen aandacht gevraagd. | |||||
Geleverde prestaties | Gedurende de eerste helft van 2017 is de samenwerking in de Metropoolregio Eindhoven geëvalueerd. De uitkomsten van deze evaluatie gaven aanleiding om de samenwerking van de 21 gemeenten in MRE-verband te “updaten”. Daartoe is –op basis van zienswijzen/reacties op het evaluatierapport – in het Algemeen Bestuur van 13 december een Plan van Aanpak vastgesteld dat in de loop van 2018 moet resulteren in een nieuwe MRE-agenda. De ambitie van de regio Eindhoven is om in het jaar 2020 tot de wereldtop te behoren als technologieregio, waarbij een sterke economie wordt gecombineerd met hoge ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid. De Metropoolregio Eindhoven heeft hiervoor partijen bijeengebracht Hierbij ligt het accent niet op besluitvorming, met uitzondering van de Regionale agenda en de begroting/jaarrekening, maar op ontwikkeling, afstemming en coördinatie in het regionaal platform, de werkplaatsen en de gesprekstafels. Concrete werkzaamheden: RHCe: programma met de activiteiten van het Regionaal Historisch Centrum Oud SRE: de afwikkeling van (Europese subsidie)projecten vanuit het oude SRE | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Afbouw personeel: De taakstellende afbouw van personeel (20%) volgend uit de reorganisatie van het SRE voor 2017 is gerealiseerd. Wordt de afbouw in de jaren 2018-2020 niet gerealiseerd dan levert dat een risico op voor de deelnemende gemeenten van maximaal € 96.000 en is niet afgedekt. In het AB-MRE is eerder dit jaar besloten om dit risico niet via een aanvullende bestemmingsreserve af te dekken. Indien de afbouw (deels) niet gerealiseerd wordt is het risico voor de gemeente Eindhoven maximaal € 32.000. De kans op dit risico voor de gemeente Eindhoven wordt momenteel als nihil ingeschat en wordt als zodanig niet opgenomen in de risicoparagraaf gemeente Eindhoven. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
389 | 20.355 | 4.038 | 711 | 22.401 | 5.106 | |
Toelichting financiële informatie | Cijfers 2017 betreffen concept cijfers. Het algemeen Bestuur dient de jaarrekening 2017 nog vast te stellen. | |||||
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht en levert als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage, op basis van omzet, 2016 (jaarrekening, afgerond)): Het openbaar lichaam heeft een algemeen bestuur (AB). Gedeputeerde Staten en de colleges wijzen uit hun midden ieder één lid van het AB aan. De ODZOB kent 22 deelnemers. De voorzitter wordt door en uit het AB aangewezen. Het dagelijks bestuur (DB) bestaat uit minimaal 3 leden en maximaal 6 leden waaronder de voorzitter. De leden worden uit en door het AB gekozen. Ieder lid van het AB heeft in de vergadering één stem. Besluiten worden genomen met een meerderheid van stemmen van de aanwezige leden, tenzij in de regeling anders is bepaald. Besluiten betreffende vaststelling van de begroting, begrotingswijzigingen en jaarrekening worden genomen met een meerderheid van stemmen, met dien verstande dat de meerderheid van stemmen eveneens tenminste de helft van de omzet vertegenwoordigt welke de uitvoeringsdienst in het voorafgaande jaar heeft gegenereerd (basistaken en verzoektaken).
| |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Niet van toepassing. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. De rollen worden ingevuld vanuit de aanstelling bij de deelnemende partijen. Er worden geen salarissen of vergoedingen uitgekeerd. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Is ingeregeld bij de oprichting van OdZOB. | |||||
Geleverde prestaties | De opgedragen taken (basis, verzoek, collectief, intensivering) zijn volgens planning gerealiseerd binnen de ruimte van de begroting 2017. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | De belangrijkste ontwikkelingen en financiële risico’s bij ODZOB zijn: | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
0 | 5.055 | 1.577 | 0 | 8.443 | 1.577 | |
Toelichting financiële informatie | Betreft door accountant van Odzob goedgekeurde jaarcijfers 2017. Resultaat is € 0 na tariefscorrectie. | |||||
GR Veiligheidsregio Zuidoost Brabant | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) en de regionale ambulancevoorziening (RAV) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (financiële bijdrage) 2017:
Het bestuur van de VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur (AB), Dagelijks Bestuur en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financiën en Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Het AB bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Bij het nemen van besluiten door het AB tot vaststelling van de jaarrekening en tot vaststelling van de begroting en begrotingswijzigingen brengen de leden die een gemeente vertegenwoordigen tot 20.000 inwoners 1 stem uit. De leden die een gemeente vertegenwoordigen met 20.000 of meer inwoners brengen 2 stemmen uit vermeerderd met een stem per volledig veelvoud van 15.000 inwoners, waarmee het aantal van 20.000 inwoners door die gemeente wordt overschreden. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Met betrekking tot de gemeente Eindhoven hebben zich geen wisselingen voorgedaan. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Conform vastgestelde jaarrekening 2017 van de VRBZO voldoet de VRBZO aan de Wet Normering Topinkomens. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Maatschappelijk verantwoord ondernemen is nog niet opgepakt binnen de VRBZO. | |||||
Geleverde prestaties | In 2017 is de toekomstvisie verder geïmplementeerd. De Veiligheidsregio heeft voor 2017 de beoogde financiële bezuinigingen gehaald, maar dit is niet geheel gerealiseerd op de beoogde doelen vanuit de Toekomstvisie maar binnen aangedragen alternatieven. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Risico’s Maatregel: Ook wordt er iedere 2 jaar een test uitgevoerd, op basis waarvan verbeteringen worden doorgevoerd. Om te kunnen voldoen aan de wet algemene verordening gegevensbescherming (AVG) wordt momenteel samen met VRBN ingezet op een project om daarmee het risico op een datalek (en een boete) zoveel mogelijk te verkleinen. Openbaar brandmeldsysteem (OMS) Centrale inkoop Organisatieontwikkelingen in relatie tot Informatisering en Automatisering Ontwikkelingen | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
952 | 44.806 | 7.561 | 2.412 | 21.998 | 9.172 | |
Toelichting financiële informatie | Voor een toelichting verwijzen wij naar de vastgestelde jaarrekening 2017 VRBZO. | |||||
GR Werkvoorziening Eindhoven (Ergon) | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Het Werkvoorzieningsschap regio Eindhoven (GRWRE) behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en gezamenlijk afgesproken re-integratietaken voor andere gemeentelijke doelgroepen Participatiewet. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Aandeel (jaarlijkse bijdrage):
Het bestuur bestaat uit het Algemeen Bestuur (AB), het Dagelijks Bestuur (DB) en de Voorzitter. Het DB bestaat uit de leden van het AB. Het AB benoemt uit zijn midden een voorzitter van het AB die tevens voorzitter is van het DB. De voorzitter vertegenwoordigt Ergon in- en buiten rechte. Het AB, DB en de voorzitter kunnen commissies van advies instellen. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2017 heeft er een wijziging in het bestuur plaatsgevonden door de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR). Het AB bestaat nu uit 10 leden, 2 collegeleden uit elke gemeente. Vanuit Eindhoven zijn dit de portefeuillehouder participatie en de portefeuillehouder financiën. Het DB kent 3 leden, te weten een van zetel Eindhoven (voorzitter), zetel Valkenswaard en Heeze-Leende en een zetel voor Veldhoven (plv. voorzitter). | |||||
Wet Normering Topinkomens | Wordt op getoetst. Uit navraag blijkt dat er geen bestuurders zijn bij Ergon die een salaris ontvangen groter dan de norm. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Dit zit opgesloten in het feit dat zij in het leven geroepen zijn voor het uitvoeren van een wettelijke taak (WSW).Ergon heeft als opdracht om sociale loonvormende arbeid tot stand te brengen. Daarnaast doen ze aan CO2-reductie bijdragen door inzet van elektrische auto’s met name voor gebruik in de binnenstad (stadsreiniging). De gemeente Eindhoven heeft Ergon ook een bijdrage in de kosten verstrekt voor het inrichten van de benodigde laad-infrastructuur. Verder heeft Ergon voor haar activiteiten in de openbare ruimte van Eindhoven een CO2-emissie-certificaat behaald. | |||||
Geleverde prestaties | Levering prestaties: de belangrijkste taakstellingen zijn:
Realisatie doelstellingen: | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Er is sprake van een landelijk risico op het gebied van de WSW vanwege een lagere rijkssubsidie per WSW-werkplek (de zogenaamde efficiencykorting). Ergon heeft hiervoor een meerjaren bezuinigingsplan opgesteld om deze efficiencykorting binnen de eigen bedrijfsvoering te kunnen opvangen. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
907 | 6.197 | 10.335 | 903 | 6.280 | 9.620 | |
Toelichting financiële informatie | Gebaseerd op de definitieve cijfers 2017. | |||||
Vennootschappen en coöperaties | ||||||
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,3% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA (geen actieve vertegenwoordiging vanwege beperkt aandeel). | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | AVA 20 april 2017: Wisseling Raad van Commissarissen: aftreden van P.H.M. Hofsté en M. Sint. M. Sint is herbenoemd, P.H.M. Hofsté heeft aangegeven niet voor herbenoeming in aanmerking te willen komen. De aandeelhouders worden in de gelegenheid gesteld om personen aan te bevelen ter voordracht voor de invulling van commissaris. Daarnaast is een vooraankondiging gedaan voor het periodiek aftreden en herbenoeming van C.J. Beuving, L.M.M. Bolsius en J. Kriens (bij AVA 2018). | |||||
Wet Normering Topinkomens | Voor de BNG is de wet Normering Topinkomens niet van toepassing. In dossiers ter voorbereiding van de AVA's wordt aandacht geschonken aan het beloningsbeleid. De BNG behandelt het onderwerp van beloning tijdens de AVA's of tijdens een bijzondere AVA in geval er een besluit wordt gevraagd. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | De BNG houdt zich bezig met Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ieder jaar wordt bij de jaarstukken het MVO beleid van de bank toegelicht in een apart boekwerk. Het MVO beleid kent 5 thema's, te weten veilige bank, verantwoorde groei, betrokken medewerkers, maatschappelijke betrokkenheid en milieubewuste interne bedrijfsvoering.De bank zoekt actief naar oplossingen voor maatschappelijke opgaven op het gebied van onder meer duurzaamheid, export en midden- en kleinbedrijf (MKB). Dit heeft in 2017 geleid tot concrete transacties. BNG heeft in 2017 meer dan 150.000 zonnepanelen gefinancierd via onder andere het bedrijf Rooftop Energy en het project 'boer zoekt zon'. Ook werden projecten op het gebied van windenergie, biomassa, bio-energie, geothermie en warmtenetten gefinancierd. In december heeft de bank het BNG duurzaamheidsfonds opgericht. Verenigingen, ondernemers en andere zakelijke initiatiefnemers kunnen bij dit fonds een lening afsluiten vanaf € 100.000 voor projecten die een bijdrage leveren aan de duurzaamheidsdoelen van gemeenten of provincies.Zo worden via het project 'Boer Kiest Zon' 140.000 zonnepanelen op daken van boerenbedrijven gefinancierd en worden minimaal 8.500 huurwoningen van woningcorporatie Ymere verduurzaamd via een zogenaamde Energy Service Company (ESCo). Kort na afloop van de verslagperiode over 2016 gaf de Europese Commissie haar fiat voor de Energietransitie Financieringsfaciliteit (ETFF), die de bank eind vorig jaar samen met het ministerie van Economische Zaken en het Nederlands Investeringsagentschap aankondigde. De bank stelt in eerste instantie EUR 100 miljoen beschikbaar voor achtergestelde leningen in het kader van de ETFF. Andere opvallende resultaten zijn een eerste herfinancieringstransactie van USD 200 miljoen ter ondersteuning van het overheidsbeleid voor exportfinanciering en de eerste overeenkomst van EUR 25 miljoen ter ondersteuning van het MKB. Met deze transacties geeft de bank invulling aan haar strategie om dichter bij de klant te staan en actief bij te dragen aan maatschappelijke opgaven als de verduurzaming van Nederland | |||||
Geleverde prestaties | De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | De solvabiliteit van de BNG bank is in 2017 verder toegenomen. Het leverage ratio van de bank is ten opzichte van ultimo 2016 toegenomen met 0,5% tot 3,5%. De positieve ontwikkeling van het leverage ratio is aanleiding voor BNG bank om een hoger dividendpercentage voor te stellen. In 2018 zal naar verwachting zekerheid worden verkregen over de invoering van de leverage ratio, waarna BNG bank haar kapitalisatie- en dividendbeleid zal evalueren. Vooruitlopend op definitieve regelgeving wordt voorgesteld om 37,5% (2016: 25%) van de beschikbare winst na belasting uit te keren. Het restant wordt toegevoegd aan de reserves. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
393.000 | 135.072.000 | 4.952.999 | 369.000 | 149.514.000 | 4.486.000 | |
Toelichting financiële informatie | Betreft de cijfers die BNG zelf per persbericht van 12 maart 2018 gepubliceerd heeft. | |||||
Brainport Development N.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Brainport Development draagt bij aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, waaronder diversificatie van de regionale economie, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Dat doet de onderneming door het stimuleren en realiseren van projecten en programma’s, het promoten van Brainport Eindoven in binnen- en buitenland, het ontwikkelen, belobbyen en monitoren van de regionaal-economische strategie van de triple helix (Stichting Brainport), Brainport Next Generation. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | 14,52% aandelenbelang (aandelen A) en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn: de Stichting Brainport (50%), het Metropool Regio Eindhoven (24,73%), de gemeente Helmond (5,27%), de gemeente Veldhoven (3,25%) en de gemeente Best (2,23%). De houder van de B-aandelen (stichting) bepaalt de strategie van de vennootschap, de publieke aandeelhouders (A-aandelen) hebben de zeggenschap over de financiën/bedrijfsvoering. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | De Algemeen directeur van Brainport Development NV, mw. I.C. Carsouw-Huizing, tevens enig bestuurder van de vennootschap, heeft op 15 augustus 2017, vanwege familieomstandigheden al haar bestuurlijke taken en verantwoordelijkheden neergelegd en haar arbeidsovereenkomst met ingang van 1 september 2017 opgezegd. De Raad van Commissarissen heeft de adjunct-directeur, de heer J.S.G. Brouwers, per 28 augustus benoemd tot waarnemend-directeur en bestuurder van de vennootschap. In november 2017 is de werving en selectie voor een nieuwe algemeen directeur opgestart.De heer Weggeman, lid van de Raad van Commissarissen is, vanwege het aflopen van zijn 2e en laatste benoemingstermijn (per 1 februari 2017) afgetreden als toezichthouder. Het bestuur van de stichting zal een nieuwe toezichthouder voordragen aan de aandeelhouders. Tot dat moment zal de heer Weggeman, op verzoek van de voorzitter, aan de RvC-vergaderingen blijven deelnemen als adviseur. De RvC behoudt gedurende het bestaan van de vacature al haar bevoegdheden en verplichtingen. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Hoewel Brainport Development formeel niet onder de werkingssfeer van de WNT valt, wil de vennootschap vanwege zijn (deels) publieke aandeelhouders en financiering buiten twijfel hebben dat te allen tijde wordt voldaan aan deze wettelijke norm, ook bij een eventuele toekomstige 2-hoofdige directie (waarin de statuten voorzien). In het bezoldigingsbeleid is expliciet opgenomen dat de beloningscomponenten in het bezoldigingsbeleid tezamen de bezoldigingsnorm, die voortkomt uit de WNT, niet mag overschrijden. Dit is door de AvA van 18 mei 2017 bekrachtigd. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | |||||
Geleverde prestaties | In juni 2015 heeft de stichting een nieuwe strategische koers vastgesteld. Deze strategische koers genaamd Brainport Next Generation omvat een adaptief, strategisch programma, dat bijdraagt aan de economische structuurversterking van Brainport Eindhoven, waaronder diversificatie van de regionale economie, minder conjunctuurgevoelige economische groei, versterking van het vestigingsklimaat en een toename van werkgelegenheid. Focus ligt daarbij op de versterking van de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt, meer startende en groeiende bedrijven en verdere internationalisering van de regio. De nieuwe strategische koers is vastgelegd in een door de AvA vastgesteld meerjarenplan 2017-2020. Op dat plan zijn de Jaarplannen 2017 en 2018 gebaseerd. Gedurende het jaar heeft de stichting, samen met de vennootschap en zijn partners, zeer veel energie gestoken in de ontwikkeling van de Brainport Nationale Actieagenda en de positie van Brainport Eindhoven in het Regeerakkoord. Dit traject is voor de regio zeer succesvol afgesloten met de bekendmaking van het Regeerakkoord op 10 oktober 2017. In dat akkoord is Eindhoven maar liefst 6 maal genoemd. Het Regeerakkoord is overigens ook een directe aanleiding om aan de slag te gaan om een eerste Rijksbijdrage voor de regio Eindhoven te verwerven. In het Regeerakkoord is namelijk sprake van een speciaal budget van 950 miljoen euro voor ‘urgente opgaven’, Brainport Eindhoven is een van de 6 regio’s die is genoemd om op dat budget aanspraak te maken. Tot eind 2017 is dan ook vol ingezet op het indienen van de Brainport-propositie voor de zogenoemde ‘Regio-enveloppe’ van het Kabinet. Het resultaat van die inzet wordt naar verwachting in de loop van februari 2018 door het Kabinet bekendgemaakt. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | De Directie heeft het projectenportfolio passend gemaakt op de in april 2017 gepresenteerde Brainport Nationale Actieagenda. Die agenda is aangemerkt als de belangrijkste, maar niet enige, leidraad voor het Jaarplan 2018 die in de aandeelhoudersvergadering van 14 december 2017 is vastgesteld. De agenda wordt onder een nieuw kabinet uitgewerkt in een gezamenlijke agenda van rijk en regio (inclusief Provincie) met acties op het gebied van talent, kennis, ondernemerschap, vestigingsklimaat en maatschappelijke innovaties. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
8 | 3.073 | 3.223 | -72 | 2.410 | 3.215 | |
Toelichting financiële informatie | Betreft conceptcijfers 2017. De AvA dient de jaarrekening nog vast te stellen. | |||||
Breedband Regio Eindhoven B.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Breedband draagt bij aan het vestigingsklimaat voor bedrijven door het in eigendom verwerven, exploiteren en doen beheren, dan wel het op andere wijze realiseren van glasvezelinfrastructuur in de regio Eindhoven en aan bedrijven, organisatie en instellingen. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven 30,7% van de aandelen. Andere belangrijke aandeelhouders zijn Stichting Woonbedrijf SWS HhvL (12,3 %), Stichting De Vitalis Zorg Groep (6,8 %), Stichting beheer Activa Summa (6,8 %) en Trudo Lichtrijk B.V. (5,9 %). | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In de AVA van 12 december 2016 is RvC lid E. van Schagen herbenoemd tot en met 1 juli 2017 en is de nieuwe directievoering per 1 januari 2017 in handen van Empuls In de AvA van 29 november 2017 is de heer Doffegnies per 1 januari 2018 voor 4 jaar herbenoemd als commissaris. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Via de voorbereiding van een AVA wordt dit in het advies meegegeven aan de aandeelhouder. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | |||||
Geleverde prestaties | BRE is verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en eventuele uitbreiding van het BRE netwerk voor haar aandeelhouders en andere klanten. Daarnaast is BRE verantwoordelijk voor het beheer en de exploitatie van de EFX (een neutraal en onafhankelijk knooppunt voor communicatienetwerken, met name glasvezelnetwerken). Via BRE/EFX worden honderden bedrijven en instellingen en een groot aantal huishoudens voorzien van een hoogwaardige breedbandverbinding. Directievoering is neergelegd is bij Empuls BV (is bekrachtigd in de AvA van 12 december 2016 en salariëring AVA 31 januari 2017.). Dit vindt plaats conform afspraken. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | De overname van de activiteiten van de Eindhoven Fiber eXchange (EFX) was mede aanleiding voor de ontwikkeling van een nieuwe strategie door Breedband Regio Eindhoven. Doordat BRE ook diensten op het gebied van zogenaamde ‘laag 2’-verbindingen kan aanbieden, gaat BRE actiever de markt benaderen met het bieden van hoogwaardige breedbandverbindingen voor maatschappelijke toepassingen als zwaartepunt en zich ontwikkelen tot een maatschappelijke netwerkoperator. In 2018 loopt het huidige huurcontract voor de locatie van het datacenter met de TU/e af en verhuist de organisatie naar een nieuwe locatie. Afhankelijk van de te kiezen locatie moet rekening worden gehouden met verplaatsingskosten. Deze worden binnen de bedrijfsvoering van Breedband Regio Eindhoven opgevangen. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
-41 | 670 | 4.207 | ||||
Toelichting financiële informatie | Cijfers 2017 zijn nog niet bekend. | |||||
Eindhoven Airport N.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | 24,5% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn provincie Noord-Brabant (24,5%) en SchipholGroup (51%). Zeggenschap verloopt via de AVA. Tevens sprake van zeggenschap middels bindende voordracht door gemeente van 1 van de 4 commissarissen. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In de raad van commissarissen is in 2016 mevr. B. Otto toegetreden op bindende voordracht van Schiphol Group en met instemming van het college van B&W (collegebesluit 6-9-2016), ter vervanging van dhr. Rutten. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Door wethouder Seuren is in de AVA opnieuw aandacht gevraagd voor het gemeentelijk standpunt dat de salariëring van de directeur van Eindhoven Airport te hoog is in vergelijking met de normen die gelden op grond van de WNT. Dit standpunt is in de AVA echter (opnieuw) niet overgenomen. Conform toezegging van de wethouder in de gemeenteraad is ambtelijk in contact getreden met de rijksvertegenwoordiging in de luchthaven Schiphol. Dit heeft niet geleid tot aanpassing van standpunten. Afspraak met wethouder dat evt. vervolginitiatief van hem uitgaat. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Dit is of wordt betrokken bij bespreking jaarplan in AVA. | |||||
Geleverde prestaties | De in aanbouw zijnde parkeergarage P1 op Eindhoven Airport die op 27 mei 2017 gedeeltelijk is bezweken, zal worden gesloopt en opnieuw worden gebouwd. Met betrekking tot de parkeergarage zijn verschillende maatregelen getroffen om de veiligheid en bereikbaarheid te waarborgen van de luchthaven en omliggende bedrijven. Naar verwachting is in juni 2019 de herbouwde parkeervoorziening gereed. Binnen de vergunde geluidsruimte volgens het kabinetsbesluit van 2015 is het aantal vluchten en bestemmingen gestaag gegroeid, zoals toegelicht en besproken in de AVA. Voor coördinatie van de uitvoering van genoemd kabinetsbesluit (tot 2020) is de Uitvoeringstafel Eindhoven Airport ingesteld, met bestuurlijke vertegenwoordiging van het rijk, provincie, gemeente Eindhoven en regiogemeenten. In deze uitvoeringstafel zijn een bestuurlijke regiegroep en 2 werkgroepen (Monitoring van de Uitvoering resp. Innovatie) ingericht. Sinds eind 2017 is Stichting Leefbaarheidsfonds opgericht. Eind oktober 2017 heeft de directeur van EA schriftelijk laten weten een additionele financiële bijdrage voor leefbaarheid te hebben gereserveerd van €400.000 tot en met 2019 en van €2 miljoen voor de periode 2020-2030. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Geen bijzondere (financiële) risico’s. In de AVA van 2017 is dividendbeleid t/m 2019 vastgesteld door de aandeelhouders. Een en ander betekent dat een winstuitkering is gedaan ter grootte van € 458.410,- De huidige vergunning voor Eindhoven Airport (kabinetsbesluit 2015) loopt op 1 januari 2020 af. Essentieel voor de toekomst van Eindhoven Airport is een tijdige verlenging van de vergunning of een nieuwe vergunning te verkrijgen. De eerste initiatieven hiervoor zijn inmiddels genomen. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
12.032 | 35.602 | 86.252 | 10.636 | 31.506 | 74.678 | |
Toelichting financiële informatie | ||||||
Enexis Holding N.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zorgt voor distribueren en transporteren van energie, en voor in stand houden, beheren, exploiteren en uitbreiden van distributie en transportnetwerken. Het is wettelijk geregeld dat het netwerk in overheidshanden moet blijven en dat energielevering bij private partijen weggelegd kan worden. Alternatieven om aandelenpakket te verkopen aan andere overheden zijn op dit moment niet voorhanden. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | 0,015% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA, andere aandeelhouders zijn zes provincies (ligging van het netwerk) die de meerderheid (74 % van de aandelen) bezitten. De 116 gemeenten bezitten 26 % van de aandelen. Alleen sprake van eigenaarschap (eigenaarsrol) – belegd bij wethouder Financiën. Puur “volgend”, wel AVA stukken vooraf in het college, echter gezien de zeggenschap geen vertegenwoordiging in de AVA. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | In 2017 zijn geen wijzigingen geweest in de samenstelling van het bestuur en RvC | |||||
Wet Normering Topinkomens | De beloning van de twee leden van de raad van bestuur voldoet aan het overgangsregime 2015 van de WNT. Door mutaties in de Raad van Commissarissen conform het rooster van aftreden is de gehele raad in de loop van 2016 beloond volgens deze nieuwe WNT-normen. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Enexis, Provincie NB en deelnemende gemeenten hebben op dit moment al een meerjarige samenwerking voor de ontwikkeling en uitrol van laadinfrastructuur voor elektrisch vervoer in Brabant. Ook zijn er aanvullende afspraken over samenwerken in Buurkracht en nul op de Meter. In 2017 is deze samenwerking verdiept en verbreed. Enexis is een belangrijke partner in de Brabantse Energie Alliantie. | |||||
Geleverde prestaties | Aanleg, onderhoud, beheer en ontwikkeling van transport- en distributienetwerken. Geleverde prestaties zijn conform afspraak. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Enexis heeft in 2017 haar strategisch plan herijkt. De energietransitie gaat versnellen, gedreven door technologie, internationale klimaatafspraken en een groeiend maatschappelijk bewustzijn. Enexis richt de strategische koers op het realiseren van een duurzame energievoorziening. Dit gebeurt door state of the art dienstverlening en netwerken, en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen en excellent netwerkbeheer uit te voeren. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
207.000 | 3.860.000 | 3.808.000 | 207.000 | 3.580.000 | 3.704.000 | |
Toelichting financiële informatie | De winstverwachting voor 2017 is in ruime mate waargemaakt. De netto winst bleef gelijk aan 2016, omdat incidentele resultaten in beide jaren elkaar compenseren. | |||||
Flight Forum Beheer B.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Flight Forum C.V. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Flight Forum C.V. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Flight Forum C.V. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Flight Forum C.V. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Zie Flight Forum C.V. | |||||
Geleverde prestaties | Zie Flight Forum C.V. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Zie Flight Forum C.V. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
0 | 72 | 18 | ||||
Toelichting financiële informatie | Cijfers 2017 niet bekend | |||||
Flight Forum C.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met Schiphol Real Estate voor de ontwikkeling van een innovatief, winstgevend en kwalitatief hoogstaand businesspark nabij Eindhoven Airport. De ontwikkeling van dit terrein versterkt de economie van Eindhoven. Het versterkt het vestigingsklimaat, het zorgt voor nieuwe bedrijvigheid en uitbreiding van bestaande bedrijvigheid en dit bevordert weer een toename van werkgelegenheid. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente is als aandeelhouder vertegenwoordigd in de aandeelhoudersvergadering (circa 51% belang) van zowel de BV als de CV. De CV wordt bestuurd door de beherend vennoot (BV). In afwijking van het deelnemingenbeleid is de directeur van de BV een ambtelijk vertegenwoordiger. De voorbereiding voor de AVA vergaderingen gebeurt vanuit sector economie en cultuur door de ambtelijke opdrachtgever Flight Forum. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Vanuit Schiphol Real Estate is een nieuwe commissaris aangesteld, mevrouw S. Hicks. De heer R. Backuijsen vertegenwoordigt Schiphol Real Estate in de AVA | |||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | De intentie is om Flight Forum als duurzame bedrijfslocatie te ontwikkelen. Dit wordt verder aangezet in het ambitie document dat recent voor Flight Forum is opgesteld. Het is de bedoeling het terrein te vergroenen, de fiets meer en prominenter te introduceren en mogelijk te maken en door te onderzoeken of duurzame energie voorziening mogelijk is. | |||||
Geleverde prestaties | In 2017is het project ‘kwartiermaken’ verder uitgerold. Er wordt met allerlei initiatieven (events, projecten, diensten en voorzieningen) contact gemaakt met eigenaren, huurders en werknemers op het businesspark. Het succes per initiatief is nog wisselend, maar er is een duidelijk stijgende lijn waarneembaar voor wat betreft bekendheid met en aandacht voor deze initiatieven. In de communicatie heeft Flight Forum haar logo/huisstijl aangepast en hierbij is ervoor gekozen om dichtbij de uitingen van de gemeente Eindhoven en van Brainport te blijven. Op ruimtelijk gebied is het verkeersontwerp west- en oostzijde kantorencluster in de aanbesteding gereed en kan de uitvoering worden gepland. Flight Forum is in gesprek met de gemeente over de gewenste vergroening in dit gebied. Voor het kantorencluster is een verkenning uitgevoerd naar een strategie om dit cluster te vermarkten. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Door de achterblijvende grondverkopen is het lastig om een sluitende begroting neer te leggen. Om het terrein voor investeerders aantrekkelijk te maken en te houden moet er wel geïnvesteerd worden. Deze investeringen zijn gedaan om uiteindelijk een impuls in de grondverkopen te krijgen. Uiteindelijk zal een investering wel moeten leiden tot een positieve impuls in latere jaren, waardoor een sluitende begroting op langere termijn mogelijk moet zijn. Anders is er geen sprake van een rendabele investering. Gezien de economische groei en de aantrekkende interesse in Flight Forum is de verwachting dat de grondverkopen zullen gaan stijgen. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
-328 | 141 | 4.628 | 11.927 | |||
Toelichting financiële informatie | Resultaat 2017 is in concept. Cijfers 2017 met betrekking tot Vreemd Vermogen en Eigen vermogen zijn nog niet ontvangen | |||||
ICT-coöperatie Beware | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | In de kern is het doel van de beoogde intergemeentelijke ICT-coöperatie het innoveren van de gemeentelijke ICT door deze voortdurend te verbeteren, te standaardiseren en substantieel goedkoper te maken, gebaseerd op gemeenschappelijke afspraken rond het verwerken van data. Met het oprichten van een ICT-coöperatie spelen Eindhoven, Woerden en Boxtel in op de Digitale Agenda 2020, die in juni 2005 met overweldigende meerderheid is vastgesteld door de algemene ledenvergadering van de VNG. Deze Digitale Agenda heeft twee pijlers: ruimte maken voor innovatieve ontwikkelen en het benutten van de kracht van het collectief van gemeenten. De werkwijze van de Coöperatie verbindt beide pijlers: het leidt tot standaardisering van de infologische en technische kern en het biedt een innovatief alternatief voor de huidige situatie, waarin de markt wordt gedomineerd door een beperkt aantal spelers, waarbij gemeenten voor de ontwikkeling van hun dienstverlening gebonden zijn aan de “huisleverancier”. De Coöperatie moet aantonen een (functioneel en economisch) alternatief te bieden voor de huidige situatie. Het beoogde resultaat is een state-of-the-art informatiehuishouding, in beheer van de opdrachtgevers van de Coöperatie, in coöperatief eigendom, onafhankelijk, binnen de wet en regelgeving op het gebied van de privacy, passend op de vastgestelde standaarden, tegen substantieel lagere kosten en met ontwikkelkracht, implementatiesnelheid en informatieveiligheid. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | ||||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | J. Haenen, directielid. M.A. Schreurs, gemandateerde bestuurder ALV | |||||
Wet Normering Topinkomens | N.v.t., geen RvC | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Bij de verdere ontwikkeling en van Beware nemen we de gemeentelijke uitgangspunten van MVO mee | |||||
Geleverde prestaties | ·De ICT coöperatie Beware is op 12 januari 2017 formeel opgericht door de Gemeente Eindhoven en de Gemeenschappelijke Regeling samenwerking Boxtel-Sint Michielsgestel. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Kruispuntoverleg 6 coöperaties in samenwerking met VNG om het programma | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
Toelichting financiële informatie | ||||||
Muziekgebouw N.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Muziekgebouw en het verzorgen van een pluriform muziekaanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder van het Muziekgebouw Eindhoven, subsidieverlener en vastgoedverstrekker. Door deze meervoudige rol is er sprake van een aanzienlijk bestuurlijk belang. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | ||||||
Wet Normering Topinkomens | De jaarrekening 2017 is nog niet ontvangen. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AVA vergadering aandacht voor gevraagd. | |||||
Geleverde prestaties | Het Muziekgebouw Eindhoven heeft in 2017 een divers en hoogstaand programma aangeboden op het gebied van klassiek, pop, jazz en wereldmuziek. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Het Muziekgebouw Eindhoven (MGE) heeft sinds 2010 een niet-sluitende exploitatie. In nauwe samenwerking met de Raad van Commissarissen (RvC) heeft in 2017 een intensief traject plaatsgevonden dat gericht was op het duurzaam financieel gezond maken van het MGE. Onder andere zijn de mogelijkheden onderzocht van een andere vastgoedconstructie of huurverlaging. Dit heeft niet tot resultaten geleid. Vanaf 2018 wordt een nieuwe strategie ingezet die moet leiden tot een sluitende begroting in 2019 waarbij 2018 als een overgangsjaar wordt beschouwd. Afhankelijk van de resultaten daarvan kunnen we een meer gefundeerde uitspraak doen over de toekomstige continuïteitspositie van het Muziekgebouw zowel qua vermogen als qua liquiditeit. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
306 | 4.346 | -1.871 | ||||
Toelichting financiële informatie | Cijfers 2017 zijn nog niet bekend. | |||||
Park Strijp Beheer B.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Zie Park Strijp C.V. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Zie Park Strijp C.V. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Zie Park Strijp C.V. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Zie Park Strijp C.V. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Zie Park Strijp C.V. | |||||
Geleverde prestaties | Zie Park Strijp C.V. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | zie Park Strijp C.V. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
29 | 1.051 | 327 | 206 | 1.087 | 298 | |
Toelichting financiële informatie | De (concept)cijfers 2017 zijn nog niet beschikbaar | |||||
Park Strijp C.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van het Masterplan Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven:
VolkerWessels:
Grondexploitatie/bouw- en woonrijp maken vindt plaats voor rekening en risico van Park Strijp C.V. Door Park Strijp C.V. zullen de gronden en gebouwen in het plangebied gefaseerd worden aangeboden aan de ontwikkelende partij VolkerWessels en voor een relatief beperkt deel aan de gemeente (max. 50.000m2 vloeroppervlakte, van het totaal van ca. 450.000m2) ten behoeve van de opstalontwikkeling. De aandeelhouders ontmoeten elkaar 4-5x/jr in de AVA. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Er zijn geen wijzigingen opgetreden. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Bij de bezoldiging van directie/bestuurders wordt voldaan aan de Wet Normering Topinkomens. Voor zover dit aan de orde komt/moet komen, ziet de AVA hierop toe i.c. neemt hiertoe benodigde beslissingen | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Via de AVA wordt hier met enige regelmaat aandacht voor gevraagd. In 2016 is door de gemeente een PSO-convenant getekend met Stam & De Koning, de vaste bouwaannemer binnen het gebied. Tevens is in 2017 extra aandacht besteed aan een verkenning van kansen voor duurzaamheid (vloeit voort uit in 2017 vastgesteld gemeentelijk Klimaatplan). Verdere effectuering vindt in 2018 en verder plaats. | |||||
Geleverde prestaties | Oorspronkelijk kent het totale plangebied 7 deelplannen. Deze deelplannen zijn verder opgedeeld in 31 bouwvelden. Er resteren nog 10 te leveren bouwvelden, waarbij er voor 7 al afspraken bestaan met een eindgebruiker, de resterende 3 (gelegen in de laatste fase van de ontwikkeling) zijn wel reeds voorgecontracteerd, maar kennen nog geen eindgebruiker. In 2017 zijn de laatste woningen van Space S door Woonbedrijf opgeleverd, en heeft Spoorzone BV 200 woningen (van een complex van 330 stuks) gereed gemeld, de overige 130 volgen in voorjaar 2018. Tevens is parkeergarage ‘Om de hoek’ in gebruik genomen, en is de urban sports-hal verbouwd.. Het resultaat is dat voornoemde ambitie steeds meer vorm begint te krijgen. Vastgesteld kan worden dat de industriële bedrijvigheid nagenoeg is weggetrokken. En dat de ruimte nu steeds meer wordt ingenomen door nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en de eerste ca. 1.100 gevestigde bewoners. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Strijp-S heeft (zonder grote financiële effecten) de periode van brede recessie juist positief kunnen gebruiken om inhoudelijke meerwaarde te creëren. Een grote voortgang qua realisatie is gaande, waarbij binnen gezonde financiële kaders en verwachtingswaarden kan worden geopereerd. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
19 | 29.010 | 2.020 | 239 | 25.856 | 2.002 | |
Toelichting financiële informatie | Cijfers over 2017 betreffen conceptcijfers | |||||
Parktheater Eindhoven N.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | De exploitatie, zowel artistiek als commercieel, van het Parktheater te Eindhoven. Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking en met een hoge mate van toegankelijkheid voor alle geledingen van de bevolking. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | 100% aandelenbelang en daaraan gekoppeld stemrecht in AvA. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Een van de leden van de RvC is afgetreden per 1-1-2017. Eind 2016 is een besluit door het college van B&W genomen, gevolgd door een aandeelhoudersbesluit, om in te stemmen met de voordracht van twee nieuwe leden van de RvC. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Onderdeel subsidieverlening. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Het Parktheater heeft hier vanuit intrinsieke motivatie veel aandacht voor. | |||||
Geleverde prestaties | Het verzorgen van een pluriform theateraanbod voor alle geledingen van de bevolking. | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | In 2016 heeft het Parktheater een aanvraag gedaan voor subsidie in het kader van de Basisinfrastructuur (BIS) regeling bij stichting Cultuur Eindhoven (SCE). De aanvraag is positief beoordeeld door de Cultuurraad van SCE. Gebaseerd hierop heeft het Parktheater voor vier jaar, te weten 2017 tot en met 2020, subsidie als BIS-instelling verleend gekregen. Daarbij is de subsidie voor enkele instellingen, waarvan SCE heeft ingeschat dat deze het kunnen dragen, waaronder het Parktheater, gekort met de zogenaamde solidariteitskorting. Deze solidariteitskorting draagt bij aan het flexibiliseren van het cultuurbudget om nieuwe aanbieders en/of nieuwe activiteiten in Eindhoven mogelijk te maken (met name middels de Plus-regeling), wat de pluriformiteit van het kunst en cultuur aanbod ten goede komt. Het Parktheater heeft ook aanvragen gedaan in het kader van deze Plusregeling. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
1 | 4.565 | 3.150 | 136 | 4.272 | 3.149 | |
Toelichting financiële informatie | Betreft conceptcijfers 2017. De AvA dient de jaarrekening nog vast te stellen. | |||||
Twice Eindhoven B.V. | ||||||
Doelstelling en openbaar belang | Twice stimuleert de totstandkoming en ontwikkeling van jonge, innovatieve technologie-ondernemingen door het bieden van hoogwaardige technologische voorzieningen in thematische bedrijvencentra die (nog) niet op commerciële gronden toegankelijk zijn voor ondernemingen. Daarmee draagt Twice bij aan het versterken van de sociaal-economische structuur van Brainport Eindhoven. | |||||
Inzicht bestuurlijk belang | Gemeente Eindhoven 20% aandelenbelang. Andere aandeelhouders: Brainport Development 20%, De Brabantse Ontwikkelmaatschappij 20%, De Rabobank 20%, TU/e 20%. Elk aandeel geeft recht tot het uitbrengen van één stem (1/5 deel van de zeggenschap). In 2016 is het proces rondom governance ingang gezet. In de Ava van 2 februari 2017 is de concept statutenwijziging op de agenda geweest. Daarin wordt het huidige afspiegelingsbeginsel verlaten en de aandeelhouders meer op afstand gezet. De facto was dat al het geval voor (enkel) aandeelhouder Eindhoven, gegeven ons gemeentelijk deelnemingenbeleid (externe commissaris), nu is voorgesteld dat dit ook voor de overige aandeelhouders geldt. Dat brengt aandeelhouder gemeente in dezelfde informatiepositie als de overige aandeelhouders (die uit hun eigen organisatie een commissaris voordroegen, in de praktijk een en dezelfde persoon daarvoor aanwezen en zo informatievoorsprong hadden op aandeelhouder gemeente). De statuten zijn bovendien geactualiseerd (Flex BV-wetgeving). Inmiddels is de wijziging geformaliseerd. | |||||
Wisselingen bestuur / RvC / RvT | Per 1 juli 2017 traden de commissarissen J. Pelle en B. Hiddinga af. De heren W. Bourgonje en K. Vegter zijn benoemd als commissaris per 1 juli 2017 voor de periode van 4 jaar. Door het vertrek van de heer J-N de Groot als directeur per 31 december 2017 zijn mevrouw I. Naus en de heer J.. van Oijen met een gezamenlijke bevoegdheid benoemd tot tijdelijke bestuurders van Twice Eindhoven B.V. | |||||
Wet Normering Topinkomens | Er wordt voldaan aan de voorwaarden met betrekking tot normering van topinkomens. Mocht dit onderwerp bezoldiging op de agenda staan, neemt bij de voorbereiding op het agendapunt gemeente Eindhoven dit mee in haar advies richting de aandeelhouder. | |||||
Maatschappelijk verantwoord ondernemen | Indien van toepassing wordt hiervoor bij de AvA-vergaderingen aandacht gevraagd. | |||||
Geleverde prestaties | Resultaat wordt bepaald door verhuur van gebouwen (bezettingsgraad). | |||||
Belangrijkste ontwikkelingen en wijzigingen risico's | Twice herijkt haar strategie voor de bestaande en nieuwe doelgroepen (start-ups, doorgroeiende ondernemingen) in het hightechecosysteem van Brainport Eindhoven met als uitgangspunt: “the preferred place for hightech scale-ups in the Netherland”. De basis blijft daarbij het bieden van huisvesting. De formule van Twice voorziet in het afdekken van aanloopverliezen voor de bedrijvencentra (nu nog Mµ en Catalyst) uit inmiddels overgedragen eigen vermogen van de Stichting Twice Support (STS). De financiële buffer hiervan is per ultimo 2016 circa 0,8 miljoen. Naar verwachting zal Bedrijvencentrum Mµ een positief financieel resultaat behalen en Catalyst nog licht negatief. | |||||
Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | Resultaat | Vreemd vermogen | Eigen vermogen | |
2017 | 31-12-2017 | 31-12-2017 | 2016 | 31-12-2016 | 31-12-2016 | |
244 | 14.768 | 4.866 | ||||
Toelichting financiële informatie | Cijfers 2017 nog niet bekend | |||||