Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Bedrijfsvoering
Inleiding
De bedrijfsvoering van de gemeente Eindhoven kenmerkt zich door tweebenigheid. Enerzijds levert bedrijfsvoering in gelijkwaardig partnerschap hoogwaardige ondersteuning aan het primair proces om de opgaven van de stad te realiseren. Anderzijds heeft bedrijfsvoering een bijzondere verantwoordelijkheid vanuit specialisme en vakmanschap voor de continuïteit en de ontwikkeling van onze organisatie tot een compacte, wendbare, effectieve, efficiënte, duurzame en toekomstbestendige organisatie: een moderne overheid die de juiste dingen op het juiste niveau en met de juiste partners weet te doen.
Wat hebben we bereikt?
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Bedrijfsvoeringskosten per inwoner (in euro’s) | 237 | 257 | 246 | |
Deze daling wordt verklaard doordat de kosten lager uitvallen. Dit is te verklaren met wijzigingen in de begrotingen (besluiten van het college en de Raad) onder andere door Storting in de voorziening slim verduurzamen, maatwerkregeling en aanpassing van de afschrijvingstermijn. Daarnaast is er een voordeel ten opzichte van de begroting gerealiseerd door terughoudend te zijn met de investeringen en inzetten van personeel. | ||||
Aantal energiezuinige gebouwen ambtelijke huisvesting | 2 | 2 | 2 | |
Gedurende het jaar 2017 is gestart met de renovatie van de stadhuistoren. Deze renovatie, inclusief energiebesparende maatregelen, wordt in 2018 afgerond. | ||||
Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) | trede 2 | trede 2 | trede 3 | |
In plaats van behoud van PSO-trede 2 heeft de gemeente Eindhoven zelfs de trede 3 behaald. Hierdoor is de gemeente Eindhoven de enige van de 100.000+ gemeenten, die deze hoogste trede heeft bereikt. Hiermee dragen we bij aan het creëren van meer kansen voor mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Voor de omslag naar opgave-gestuurd werken verbinden we bedrijfsvoering met het primair proces en met de stad en de omgeving. | |
---|---|
De verbinding tussen bedrijfsvoering en het primair proces is van groot belang voor het goed kunnen functioneren van de gemeentelijke organisatie. In 2017 hebben we een gemeente brede tenderboard ingericht voor de afstemming op gebied van inkoop en aanbestedingen. Daarnaast hebben we bedrijfsvoeringstafels per domein ingericht met name gericht op ICT. Bedrijfsvoering sluit aan bij strategische programmeertafels afhankelijk van het onderwerp. | |
Standaardisatie waar kan en maatwerk waar moet. | |
We werken toe naar standaardisering van processen wanneer processen daarvoor geschikt zijn. Een voorbeeld waar we deze systematiek toepassen is het programma 'Graag gedaan' waar standaardisatie van klantreizen onderdeel van is. | |
Investeren in digitalisering. | |
In het kader van de voortgang digitalisering kan het volgende worden gemeld: | |
Verduurzamen van gemeentelijke gebouwen. | |
De hoofddoelstelling van het project SVGG is als volgt omschreven: Het, onder een sluitende Business Case, realiseren van duurzame ambtelijke huisvesting in het stadshart van Eindhoven, gegeven de transformatie naar ‘het nieuwe werken’, qua gebouwinrichting(en) en werkwijze(n). In 2017 is een start gemaakt met de uitvoering van het project. Naast het onderdeel ambtelijke huisvesting maken diverse andere projecten deel uit van het SVGG, bijvoorbeeld duurzaamheid en onderhoud. Onderdeel van het project is de lopende renovatie van de stadhuistoren. | |
Bij aanbestedingen hoger gewicht geven aan ‘sociaal return criteria 3.0’, circulaire duurzaamheid en een sociale voorwaarden. | |
Het beleid ‘sociaal return criteria 3.0’ is in 2017 vastgesteld. De onderdelen circulaire duurzaamheid en sociale voorwaarden vallen onder het actieplan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) dat wordt geïmplementeerd. | |
Slim gebruik maken van big date en open data. | |
We hebben we een nieuw Open Data Portaal in gebruik genomen, waarop nu zo’n 60 data sets zijn gepubliceerd. Met de Data Classificatie en Inventarisatie Eindhoven is een goed overzicht beschikbaar; hiernaast is er een proces en tooling beschikbaar om alle data sets te blijven DICE-en en publiceren. Wederom hebben we onze kennis en ervaringen gedeeld op lokaal, regionaal, nationaal en Europees niveau met (semi)-overheids- en kennisinstellingen; start-ups, het MKB en grotere bedrijven, deels in publiek-private samenwerkingen en (last but not least) de samenleving, onder andere gedurende de Dutch Technology en Design Events . In het Eindhoven Urban Data Center gaan we verder om de (hobbelige) weg naar een data gedreven organisatie vereffenen, bijvoorbeeld door specialistische data (science) kennis (van onder andere CBS, TU/e DSC/e, JADS, Fontys) te koppelen aan onze ‘eigen’ analisten en een gezamenlijk domein/sector-overstijgend inzicht te krijgen. Ook op gebieden ethiek en privacy zijn onze inspanningen beloond met goede relaties met de Autoriteit persoonsgegevens, diverse ministeries, grote(re) en kleine(re) gemeenten, kennisinstellingen en gaan we met onder andere Pels Rijcken, het Rathenau Instituut verder werken aan smart, IoT en/of data specifieke aanpak, zoals bijvoorbeeld Privacy Impact Assesments. | |
Zorgvuldig, rechtmatig, veilig en doelmatig verwerken en gebruiken van informatie - en persoonsgegevens in het bijzonder; voorbereiding voor de implementatie in 2018 van de Algemene verordening Privacy van de EU. | |
In 2017 is de procedure data lekken volledig operationeel geworden. In voorbereiding op de AVG implementatie is de impact, awareness en urgentie gemeentebreed geadresseerd. Hiermee is de basis gelegd voor het huidige gemeentebrede uitvoeringsprogramma. | |
Het in 2016 vastgestelde kader Privacybeleid wordt per sector nader geconcretiseerd en uitgewerkt. | |
In 2018 wordt de AVG ingevoerd. Het kader privacybeleid is sturend voor hoe we binnen de gemeente omgaan met privacygevoelige gegevens. Het kader privacybeleid wordt in 2018 geactualiseerd. Door de sectoren zijn in 2017 actieplannen opgesteld om aan dit kader te kunnen voldoen. Deze worden in 2018 geïmplementeerd. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Werkplekfactor | 0,75 | 0,72 | 0.69 | |
De werkplekfactor is berekend op basis van de uitgangspunten van het handboek huisvesting. Voor 2017 betekent dit 1.941 medewerkers (aantal fte plus norm parttimers en norm flexibele schil) gedeeld door het aantal aanwezige werkplekken = 1.351 | ||||
Aantal personen in kwetsbare arbeidsmarktpositie werkzaam bij gemeente | 43 | ntb | 35 | |
In 2017 zijn 35 personen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie werkzaam bij de gemeente Eindhoven; hiervan zijn 11 personen gedetacheerd vanuit Ergonbedrijven. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -1.491 | -6.666 | -116 | 6.550 |
Baten | 180 | 2.654 | 3.503 | 849 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | -454 | 3.466 | 3.541 | 75 |
Resultaat | -1.765 | -546 | 6.927 | 7.473 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Bijsturingsmaatregelen | 8.348 | 994 | 9.342 | N | |
In verband met het verwachte tekort heeft er in 2017 bijsturing plaatsgevonden. Met begrotingswijzigingen zijn de financiële effecten van maatregelen ten gunste van collegeproduct 6.4 Bedrijfsvoering gebracht. Dit betreft aanpassing storting in CO2-reserve (€200.000,- voordelig), bijsturing gebiedsgerichte aanpak (€274.000,- voordelig), bijsturing programma openbare ruimte (€795.000,- voordelig), bijsturing water (in verband met aanpassing mutaties in reserves) (€234.000,- voordelig) en begrotingswijziging vereffening exploitatiesaldo (€665.000,- voordelig). Kosten van investeringen van maatschappelijk nut dienen met ingang van 2017 geactiveerd te worden (voordeel € 994.000,-). Daarnaast is conform het raadsbesluit bij het dossier 'tot het vaststellen van de reserveringen 2017 en overige wijzigingen in reserves en voorzieningen' sprake van een voordelige afwijking van €6,9 miljoen in verband met vrijval uit de reserve MIP (Meerjaren investeringsprogramma) en een nadelige afwijking van €720.000,- in verband met storting in de reserve frictiekosten ombuigingen. | |||||
Bezuinigingstaakstelling samenwerkingsverbanden | -482 | -482 | J | ||
In de meerjarenbegroting is een bezuinigingstaakstelling inzake de samenwerkingsverbanden opgenomen. Invulling van de bezuinigingstaakstelling is in 2017 niet gerealiseerd. In de praktijk blijken samenwerkingsverbanden niet direct geld op te leveren. Wel zijn ze belangrijk om de opgaven van de stad te realiseren. | |||||
Saldo kostenplaatsen / projecten Ruimtelijk Domein | 1.047 | 1.047 | N | ||
In de begroting is een structurele taakstelling opgenomen in verband met (project)uren. Per saldo is in 2017 sprake van een voordelige afwijking, met name omdat er meer uren zijn geschreven (dan vooraf was ingeschat). | |||||
Juridische geschillen | |||||
Voor diverse juridische geschillen (zie pm-posten risico-paragraaf) is een voorziening gevormd. | -2.500 | -2.500 | N | ||
Overige afwijkingen | 137 | -145 | 75 | 67 | N |
Diverse afwijkingen (per saldo) | |||||
Totaal | 6.550 | 849 | 75 | 7.473 |