Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Veiligheid en leefbaarheid
Inleiding
Het veiligheidsbeleid in 2017 heeft zich gericht op de door de gemeenteraad geformuleerde veiligheidsprioriteiten, zoals opgenomen in het Beleidskader Integrale Veiligheid 2014-2017. In aansluiting hierop is in 2016 het Programma Veiligheid 2016-2017 vastgesteld.
De nadruk heeft gelegen op de geprioriteerde thema’s High Impact Crimes (woninginbraak, overvallen en straatroof), Risicojeugd (jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit), Overlast (waaronder woonoverlast), Veilig Uitgaan en Georganiseerde/ondermijnende criminaliteit met als prioriteiten allereerst mensenhandel en hennepteelt. Naast de geprioriteerde thema’s uit het beleidskader is er, conform opdracht van de raad, in 2017 extra aandacht besteed aan de aanpak van veelvoorkomende vermogenscriminaliteit (auto-inbraak, fietsendiefstal en zakkenrollerij), en radicalisering & polarisatie.
Wat hebben we bereikt?
In de aanpak van criminaliteit en ter bevordering van de veiligheid in de stad hebben we in 2017 samen met onze partners een combinatie van preventieve, repressieve, bestuursrechtelijke en strafrechtelijke interventies ingezet.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Index veiligheidsbeleving | 101,3 | ≥ 100 | 102,1 | |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Het kanaliseren van meldingen van radicalisering, effectieve netwerken in de stad om polarisatie tegen te gaan en het versterken van eerstelijns professionals in vroegsignalering en handelingsmogelijkheden. | |
---|---|
Signalen en vragen van professionals, met betrekking tot radicalisering, kunnen sinds 2015 centraal bij het meldpunt radicalisering worden doorgegeven. Elk signaal dat via mail of telefoon binnenkomt wordt door de gemeente samen met de melder en eventueel andere partners behandeld, verrijkt en opgevolgd. Het meldpunt is in 2017 zowel intern en bij de externe partners verder onder de aandacht gebracht middels het verspreiden van de ontwikkelde Mindmap (praatplaat). Verder is een casusvolgsysteem opgesteld, waarin onder andere per casus inzichtelijk is wat de doelen en interventies zijn. Tevens hebben we ingezet op het versterken van de netwerken in de stad. Daarbij worden de eerstelijns professionals versterkt in vroegsignalering en worden handelingsmogelijkheden geboden. Hierbij richten wij ons op preventie door de informele netwerken en contacten met sleutelpersonen in de stad en met onder andere religieuze instellingen en scholen te versterken. Dit gebeurt één op één vanuit het meldpunt of middels trainingen. Door het versterken van bewustwording van deze professionals zien we een stijgende lijn in het aantal meldingen. In 2017 zijn alle meldingen die bij het meldpunt zijn binnengekomen geduid en gewogen. De meldingen waarbij na de weging en duiding bleek dat zorg noodzakelijk was, zijn in de reguliere lijn uitgezet. De meldingen waarbij daadwerkelijk sprake is van radicalisering zijn als Casus Op Maat opgevoerd bij het Veiligheidshuis . | |
Uitvoeren van BIBOB toetsen. We onderzoeken de mogelijkheden om het toepassingsgebied van BIBOB in 2017 en verder uit te breiden; onder andere met vastgoedtransacties. | |
Ook in 2017 is ter bescherming van de bestuurlijke integriteit het Bibob-instrumentarium als barrièremodel ingezet. Onder andere bij aangevraagde vergunningen (bijvoorbeeld de Drank- en Horecawetvergunning, de exploitatievergunning, de evenementenvergunning ten aanzien van vechtsportgala’s, de huisvestingsvergunning of de omgevingsvergunning voor bouwactiviteiten) wordt getoetst of er ongewild criminele activiteiten worden gefaciliteerd. Dit heeft ertoe geleid dat in 2017 bepaalde aangevraagde vergunningen zijn geweigerd, naar aanleiding van Bibob-toetsing. Ook zijn bestaande vergunningen ingetrokken. | |
Het voortzetten van de integrale aanpak. Hierbij ontwikkelen wij samen met onze partners maatregelen en stemmen interventies af om de geprioriteerde criminele subjecten en netwerken aan te pakken. GALOP is hier een voorbeeld van. | |
Naast de oorspronkelijke signaaldossiers uit het ondermijningsbeeld van het RIEC is nieuwe casuïstiek opgepakt. Tevens is ingezet op de doorontwikkeling van de ondermijningsaanpak onder regie van de gezagsdriehoek. Door korte en heldere sturingslijnen kunnen signalen direct opgepakt worden en voorkomen we dat bureaucratische routes leidt tot verouderde informatie. In totaal zijn binnen het RIEC-convenant en onder regie van de sector Veiligheid en Bestuur met politie, OM en belastingdienst 40 casussen in Eindhoven onder handen geweest. (7 in de informatiefase, 17 in uitvoering en 16 casussen zijn in 2017 afgerond) | |
Opwerpen barrières zodat we ondermijnende processen kunnen voorkomen/verstoren. Het criminele proces, inclusief alle strafrechtelijke, bestuursrechtelijke en fiscale interventies, wordt in kaart gebracht en preventieve maatregelen komen naar voren | |
Onder regie van de gemeente is de integrale ondermijningsaanpak onder het RIEC-convenant doorontwikkeld. Door korte en heldere sturingslijnen kunnen signalen direct opgepakt worden. Dit heeft geleid tot 40 casussen waar strafrechtelijke, bestuursrechtelijke en fiscale interventies zijn gepleegd of op stapel staan. Daarnaast is ingezet op handhavingsknelpunten (zoals aanpak ongebruikelijk bezit) en is naast subjecten ook op fenomenen ingestoken. Door actiecommunicatie is een eerste aanzet gemaakt tot maatschappelijke weerbaarheid. Het signalerings en interventieoverleg mensenhandel (SIOM) is opgeleverd en van Eindhoven uitgerold over heel Oost-Brabant. | |
Het verder versterken van onze informatiepositie (onder andere op de thema’s radicalisering en polarisatie en georganiseerde/ondermijnende criminaliteit). | |
De informatiepositie is het afgelopen jaar versterkt door een betere en meer gecentraliseerde registratie / administratie van signalen en handhavingsacties op het gebied van ondermijning. Verdere versterking van de informatiepositie vindt plaats door het (door)ontwikkelen van het cluster intelligence tot informatieknooppunt van alle signalen die een relatie hebben met veiligheid. Het gaat om signalen van Meld Misdaad Anoniem (waaronder signalen ondermijning), woonoverlast, mensenhandel, radicalisering en polarisatie, een te ontwikkelen meldpunt Niet Pluis Meldingen, en signalen uit innovatieve ontwikkelingen zoals het project VIK en de City-deal veiligheid. Het meer centraal en eenduidig verwerken en bewerken tot analyseerbare data is een voorwaarde om Informatiegestuurd werken (door) te kunnen ontwikkelen. | |
Bij high impact crimes wordt een belangrijke barrière opgeworpen door heling aan te pakken en gaan we bekijken hoe we als gemeente bij kunnen dragen aan de aanpak van mobiel banditisme om hier integraal een vuist tegen te maken. | |
Daar waar gestolen spullen niet of moeizaam afgezet kunnen worden, wordt het minder lucratief om de spullen te stelen. Daarom hebben we in het kader van aanpak heling (integrale) controles op de registerplicht van opkopers en handelaren uitgevoerd. Naar aanleiding van deze controles hebben we een aantal panden gesloten. We zien dat de cijfers ten aanzien van high impact crimes over de hele linie in 2017 zijn gedaald. | |
We focussen ons in 2017 bij de aanpak risicojeugd meer op preventie. We doen dit door wijkgericht te investeren in een sterk fundament in wijken, van samenwerkende wijkprofessionals en (jonge) bewoners. | |
Ook in 2017 is de samenwerking gemeente, politie, jeugdwerk, stichting WIJeindhoven en woningcorporaties rondom risicovolle jeugd(groepen) voortgezet. In een maandelijks periodiek overleg tussen deze partners zijn signalen rondom risicovolle jeugdgroepen en de aanpak daarvan in een zo vroeg mogelijk stadium besproken en opgepakt om te voorkomen dat groepen jongeren met overlastgevend gedrag overgaan in crimineel gedrag. Daarbij werd zo veel mogelijk ingezet op nauwe samenwerking met jeugdwerk om preventief op te treden. Waar nodig werden jongeren met een hoog risicogedrag en criminaliteit apart besproken. Daarnaast is de reguliere Jeugd In Beeld aanpak in de wijken voortgezet. | |
Wijken waar behoefte en draagvlak is voor een buurtpreventieteam worden gefaciliteerd in het opzetten van een dergelijk team. | |
Onder andere door de inzet van buurtpreventieteams wordt de gelegenheid om high impact crimes te plegen verminderd. Door deze vorm van preventief toezicht, wordt er minder gelegenheid geboden om bijvoorbeeld woninginbraken te plegen. We zien dit ook terug in daling van het aantal woninginbraken in 2017. In 2017 zijn de volgende buurtpreventieteams opgezet: Woenselse Watermolen, Vlinderbuurt, Oude Spoorbaan/Hagenkamp, De Bergen en Woenselse Heide. | |
Zowel lokfietsen als lokauto’s worden ingezet in de strijd tegen fietsendiefstal en auto-inbraken | |
Binnen de pilot AFZ (Auto-inbraken, Fietsendiefstal en Zakkenrollerij) is er zowel preventief als repressief inzet gepleegd. Zo zijn er integrale actiedagen georganiseerd, is de werkwijze rondom het gemeentelijke fietsdepot doorontwikkeld (onder andere het ruimen en labelen van fietsen) en is er extra capaciteit stadstoezicht ingehuurd om voornamelijk op de zogenoemde hotspots en tijdens hottimes extra toezicht te houden. Daarnaast zijn er lokmiddelen, zoals lokfietsen en –telefoons, aangeschaft en ingezet; dit om de pakkans van verdachten te verhogen. Als gevolg van deze aanpak is het aantal AFZ delicten in 2017 sterk gedaald. | |
We realiseren 1 registratiesysteem voor woonoverlast en onderzoeken de mogelijkheden om, melden makkelijker te maken en ook te laten lopen via een App. | |
In 2017 is het gemeentelijk Meldpunt Woonoverlast verder ingericht, waarbij de triagering van meldingen verloopt vanuit één centrale plek. Naast de al bekende methoden om te melden (webformulier, mail, telefonisch) kunnen inwoners van Eindhoven sinds december 2017 ook meldingen doen via de Woonoverlast-App. Een systeem dat is ontwikkeld voor de gemeente en de vier Eindhovense corporaties. De App-meldingen dragen bij aan het verminderen van overlastsituaties en geven de gemeente en de corporaties een goed beeld van de aard en omvang van de problematiek. | |
Aanpak Veilig Uitgaan, richt zich in 2017 m.n. op sfeerbepalende maatregelen die stimuleren dat uitgaan gebeurt in een prettige sfeer en omgeving. We continueren de experimenten in het Living Lab; o.a. de invloed van verlichting op het Stratumseind. | |
In het kader van het stimuleren van sfeerbepalende maatregelen zijn we in 2017 gestart met een pilot ‘horecastewards’. De horecastewards helpen onder andere de gemeente, politie en beveiligingspersoneel om het uitgaan in de weekenden voor bezoekers en horecapersoneel veilig en prettig te houden. De horecastewards worden op zaterdag ingezet. De aanpak bleek succesvol en is daarom verlengd. | |
We komen met een plan van aanpak met betrekking tot de geëscaleerde top van verwarde personen. | |
Het betreft hier moeilijk plaatsbare, personen met verward gedrag (multiproblematiek), al dan niet komend uit detentie, die een gevaar voor zichzelf, de omgeving en de openbare orde opleveren. De groep personen met verward gedrag is ingedeeld in 4 categorieën. Deze groep is de top. De zwaarste categorie. De-escaleren is moeilijk vanwege gebrek aan huisvesting/opvang en inkomen/uitkering. In 2017 is nog geen duurzame effectieve aanpak gerealiseerd. Per geval wordt zo veell mogelijk maatwerk geleverd door het GDT (Gemeentelijk De-escalatie Team) of het zorg en Veiligheidshuis. Regionaal is een projectteam bezig met de bredere aanpak personen met verward gedrag. Lokaal zijn we nog in verkenning. | |
Bij de cluster Intelligence wordt een nieuw dashboard ontwikkeld op basis waarvan gericht kan worden gestuurd. | |
Het nieuwe dashboard op basis van nieuwe software (Qliksense) is ontwikkeld, ingericht en geïmplementeerd. Het nieuwe dashboard heeft aanzienlijke betere analysemogelijkheden ten opzichte van het eerdere dashboard. Bovendien kunnen leefbaarheidsthema’s, zoals meldingen woonoverlast, beter gekoppeld worden aan criminaliteitsontwikkeling (politiecijfers) | |
In 2017 we willen vooral de eigen verantwoordelijkheid van burgers en bedrijven blijven stimuleren, vanuit onze overtuiging dat een evenwichtige samenleving een collectieve verantwoordelijkheid is. | |
In 2017 zijn wij eigenaren van bestaande bouwwerken waar mogelijk constructieve risico’s kunnen bestaan actief gaan benaderen om ze te informeren en te wijzen op hun verantwoordelijkheid als eigenaar van een gebouw. Dit betroffen voornamelijk eigenaren van galerijflats en balkons en eigenaren van zwembaden en zorginstellingen. De thema’s breedplaatvloeren en asbestdaken zijn in 2017 voorbereid of opgestart om in 2018 ook onder de aandacht te brengen bij gebouweigenaren. In 2018 gaan wij hiermee verder. | |
Obv uitvoeringslijn herijking woonoverlast: met een vernieuwende aanpak eigenaren van panden die overlast geven, expliciet aanpakken. Handhaven kan o.a. door het intrekken van een vergunning voor woonvorming op grond van leefregels | |
Er wordt meer verantwoordelijkheid bij de eigenaren gelegd doordat in de nieuwe vergunningen die afhankelijk zijn van een leefbaarheidstoets, voortaan leefregels en een voorwaarde zijn opgenomen. Met deze voorwaarde is het intrekken van de vergunning mogelijk en dit maakt het aanspreken van de eigenaar op zijn verantwoordelijkheid gemakkelijker. | |
Verder starten we in 2017 een onderzoek naar de mogelijkheid om de bestuurlijke boete als sanctiemiddel toe te passen. | |
Eind 2017 en begin 2018 is navraag gedaan bij andere gemeenten die gebruik maken van dit middel om te bezien of dit voor Eindhoven ook nuttig kan zijn. In 2018 wordt uitgeschreven hoe dit voor onze afdeling(en) het beste kan worden toegepast in de praktijk en is de verwachting dat een pilot wordt uitgevoerd waarbij dit sanctiemiddel wordt ingezet. | |
Het handhaven gebeurt, zo veel mogelijk, integraal en met de menselijke maat. Hiervoor wordt gebruikt gemaakt van- en samengewerkt met bestaande netwerken om afspraken aan 'de voorkant' te maken om sancties achteraf zoveel als mogelijk te voorkomen | |
In 2017 zijn er ± 46 handhavingsdossiers aan de voorkant afgehandeld. Dat wil zeggen, er hebben gesprekken plaatsgevonden met overtreders en in sommige gevallen met de klagers. Samen is gezocht naar een oplossing om de illegale situatie op te heffen. In al deze gevallen heeft het gesprek er aan de ‘voorkant’ voor gezorgd dat we géén dwangsommen (sancties) hebben opgelegd, het gesprek bleek voldoende om de overtreders ervan te overtuigen dat ze de illegale situatie moesten opheffen. In een aantal gevallen is de samenwerking breder getrokken en is in gezamenlijk overleg gezocht naar een passende oplossing vanuit de menselijke maat. De samenwerking is intern gezocht met bijvoorbeeld de sector Veiligheid en Bestuur en het Sociale Domein. Ook extern is de samenwerking gezocht met bijvoorbeeld klager(s), politie en brandweer én Wij Eindhoven. | |
We herijken de visie op de handhavingsstrategie. | |
In 2017 is er gewerkt aan de herijking van de visie op de handhavingsstrategie (Handhavingsnota Leefomgeving) in samenwerking met veiligheid en het sociale domein. De hoofddoelstelling is instandhouding van de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Bij dit uitvoeringsbeleid hoort een jaarlijks vast te stellen uitvoeringsprogramma en jaarverslag. In het jaarprogramma wordt inzichtelijk gemaakt welke activiteiten en/of doelstellingen voor dat jaar gepland staan. Het jaarverslag blikt terug op het voorgaande jaar. Vanuit het principe van de lerende organisatie kijken we ook naar effectiviteit en de mate waarin de gestelde doelen worden bereikt. We beogen in de komende jaren meer inzicht te verkrijgen in de relatie onze handhavingsinspanning en het effect. Het is ons doel om te komen tot een uitvoeringspraktijk met informatie en regie aan de voorkant. Eindhoven wil aan het stuur staan en op tijd bijsturen. Met het beleid, jaarprogramma en het jaarverslag borgen we onze ambities in de uitvoering van toezicht en handhaving. | |
De professionalisering van Stadstoezicht wordt verder geïmplementeerd obv de uitkomst van project Stadstoezicht 2020. Dit project werd in 2016 uitgevoerd en is noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de behoefte en vraag naar inzet van Stadstoezicht | |
Voor het project Stadstoezicht 2020 is een onderzoek gedaan naar het toezicht in de openbare ruimte. Hierbij zijn inwoners, professionals en raadsleden betrokken. Het onderzoek geeft een goed beeld van hoe het toezicht in de openbare ruimte wordt ervaren en wat de stad vraagt. Met de belangrijkste samenwerkingspartners zijn we vervolgens gekomen tot de eerste concrete ontwikkelingen. Zoals de intensivering van het wijkgericht werken op basis van buurtcontracten (bijv. focusdagen met politie en inzet jeugdboa’s) en het permanent opleiden van onze boa’s (her- en bijscholing boa opleiding). | |
Tav de bestaande bouw continueren we in 2017 het toezicht vanuit het uitgangspunt dat eigenaren en gebruikers primair zelf verantwoordelijkheid zijn. Zij moeten zorgdragen dat de staat van onderhoud goed is en het pand brandveilig wordt gebruikt | |
In 2017 is een aanvang gemaakt met programmatisch toezicht op brandveiligheid van zorginstellingen. Dit traject wordt in 2018 voortgezet in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO). | |
We blijven op zoek naar innovatieve manieren om onze werkwijze te verbeteren, waarbij het streven is om de risico’s op overtredingen op een pro-actieve wijze te verkleinen. | |
In 2017 hebben wij een applicatie ontworpen die ‘onvindbare’ bedrijvigheid kan opsporen. De applicatie brengt - met onder andere data van de Kamer van Koophandel (KvK) en de BAG - onbekende bedrijven in beeld. Op basis hiervan kunnen handhavers bepalen of er daarbij sprake is van milieurisico’s en inzet noodzakelijk is. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Extra inzet toezichthouders op hotspots en hottimes t.b.v. autodiefstal, fietsendiefstal en zakkenrollerij (aantal). | 4 | 4 | 4 | |
De inzet van 4 extra toezichthouders ten behoeve van de aanpak AFZ is in 2017 conform planning geweest. Daarnaast hebben we in 2017 het gebruik van lokmiddelen geïntensiveerd en de “Collectieve Ontzegging parkeergarages en Horecaontzeggingen” ingevoerd. | ||||
% Afgehandelde vragen en signalen meldpunt radicalisering. | 100% | 100% | ||
In 2017 zijn alle signalen die via mail of telefoon bij het meldpunt radicalisering en polarisatie zijn binnengekomen door de gemeente samen met de melder en eventueel andere partners behandeld, verrijkt en opgevolgd. | ||||
% Opgepakte lokale signaaldossiers. | - | nulmeting | 100% | |
Eind 2015 heeft het RIEC het ondermijningsbeeld voor Eindhoven, met daarbij 12 lokale signaaldossiers in beeld gebracht. Deze dossiers zijn in 2016 en 2017 opgepakt. Tot en met eind 2017 zijn er 6 signaaldossiers afgerond, twee in uitvoering, één in voorbereiding en 3 in de afrondende fase. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -12.546 | -11.241 | -10.543 | 698 |
Baten | 888 | 922 | 733 | -189 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 0 | 1.076 | 1.190 | 114 |
Resultaat | -11.658 | -9.243 | -8.620 | 623 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Kapitaallasten cameratoezicht | 47 | 47 | N | ||
Er bestaat een voordelig resultaat bij cameratoezicht. Dit wordt veroorzaakt door lagere kapitaallasten in 2017. | |||||
Verantwoording Donkere Dagen Offensief | -62 | 62 | 0 | N | |
De gemeente Eindhoven heeft van december 2015 tot en met februari 2017 gedurende de zogeheten ‘donkere dagen’ extra maatregelen kunnen treffen om woninginbraken terug te dringen. Dit was mogelijk door een bijdrage die beschikbaar is gesteld door het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Het resultaat op de lasten en baten wordt veroorzaakt door de afwikkeling van de vooruitontvangen bijdrage in 2017. Per saldo bestaat geen resultaat. | |||||
Pilot AFZ (reservering) | -114 | 114 | 0 | N | |
Voor de pilot AFZ (Auto inbraken, Fietsendiefstal en Zakkenrollerij) is aanvullend budget ter beschikking gesteld vanuit het rijk. | |||||
Overige afwijkingen budgetten Veiligheid | 176 | 176 | N | ||
Betreft met name enkele losse restantbudgetten binnen de afdeling Veiligheid. Als gevolg van het te verwachten resultaat op personeelskosten binnen de sector Veiligheid en Bestuur zijn gedurende 2017 beheersmaatregelen genomen. Het hier opgenomen resultaat draagt bij aan het resultaat op personeelskosten binnen de sector Veiligheid en Bestuur. | |||||
Indirecte kosten | 520 | 520 | N | ||
Betreft resultaat doorbelaste kosten op basis van gemeentebrede doorbelastingssystematiek. Betreft onder andere personele kosten welke op totaalniveau zijn toegelicht . | |||||
Toezicht en Handhaving | 54 | -78 | -24 | J | |
Dwangmiddelen ingezet bij overtredingen leiden niet meteen tot opbrengsten. Om dit te compenseren is er sterk gestuurd op het terugdringen van kosten. | |||||
Stadstoezicht | 62 | 62 | N | ||
Terughoudendheid bij het inhuren | |||||
Vergunningen RE | 15 | 31 | 46 | N | |
Drank en horecavergunningen | |||||
CP 6.5.99 Overig | 0 | -204 | -204 | J/N? | |
In het verleden was er sprake van een stimuleringsmaatregel van het rijk waardoor de gemeente een PV-vergoeding kreeg voor elke zaak. Deze bijdrage is afgeschaft, waardoor een tekort van € 200.000 ontstaan is. Ook voor verloren voorwerpen is in 2017 geen vergoeding ontvangen. | |||||
Totaal | 698 | -189 | 114 | 623 |