Sociale basis
Inleiding
De transformatie sociaal domein, bekend onder de naam WIJeindhoven bestaat uit de sociale basis (nuldelijn), de generalistenteams (eerste lijn) en de specialistische zorg (tweede lijn). Centraal in deze transformatie staat de inwoner, die zoveel mogelijk regie houdt over zijn eigen leven. In de ondersteuning van inwoners willen we de beweging maken van de tweede lijn, naar de eerste lijn en de sociale basis. Dit collegeprogramma richt zich op de sociale basis, ook wel de nulde lijn genoemd. Hierin maken we onderscheid tussen samenkracht en sociale basisvoorzieningen.
Wat hebben we bereikt?
De sociale basis gaat over het versterken van eigen kracht (zelfredzaamheid) en het sociaal netwerk (samenkracht). De sociale basis is voor én van iedereen en beschikbaar voor iedere Eindhovenaar. In de sociale basis staat het in positie brengen van inwoners, het ontwikkelen van voldoende kracht om mee te kunnen doen en het aanboren van onderlinge betrokkenheid centraal. Als gemeente kunnen we eraan bijdragen dat sociale voorzieningen op orde zijn, maar een groot deel van deze voorzieningen zijn niet rechtstreeks of volledig door de gemeente te beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan de arbeidsmarkt, het onderwijs, huisvesting enzovoort. En hoe heeft dat dan onder meer concreet vorm gekregen; In 2017 zijn we pilots gestart om dagbesteding wijkgericht aan te bieden, zijn we een programma verstevigen sociale basis gestart binnen WIJeindhoven (casuïstiekbesprekingen waarbij sociale basispartijen aansluiten), pilot buurt in bloei is gestart -en erg succesvol- hebben we een matchingssysteem gebouwd waardoor individuele inwoners beter aan elkaar gekoppeld kunnen worden, is er een grote verbeterslag gemaakt op het antidiscriminatiebureau, hebben we flinke stappen gezet op het gebied van opvoedondersteuning, zijn we een nieuwe vorm van financiering gestart om inwonersinitiatieven die bijdragen aan de beweging 2-1-0 te faciliteren enzovoort.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Door de tegenvallers in de begroting hebben we binnen dit collegeprogramma de focus gelegd op substitutie binnen de sociale basis. Inzetten op het versterken van de sociale basis verloopt niet altijd even gemakkelijk, zeker omdat financiële investeringen in de sociale basis vaak niet direct maatschappelijke impact hebben. Denk bijvoorbeeld aan inzetten op nieuwe laagdrempelige vormen van dagbesteding. Het opzetten van een nieuwe locatie vraagt een investering, terwijl daar niet direct mensen in kunnen landen. Wanneer deze voorziening echter goed loopt, zullen dure individuele trajecten grotendeels vervangen worden door deze collectieve voorzieningen. Hoewel we in het land zien dat mensen uiteindelijk erg graag bij een laagdrempelige voorziening in de eigen wijk komen, zien we ook dat mensen wel een drempel over moeten. In 2018 komen we met een voorstel om de dagbesteding meer laagdrempelig en dichtbij te organiseren.
Het concept van de thematafels hebben we voor een deel losgelaten in de afgelopen periode. Op een aantal thema’s bleek de werkwijze effectief (opvoeden en opgroeien, ervaringsdeskundigheid en vrijwilligers) op een aantal thema’s slaagden we er niet in om de concretiseringsslag te maken die nodig was. De thematafels waren te vrijblijvend om partners uit de sociale basis en de tweede lijn te laten nadenken over substitutie-voorstellen, laat staan te komen tot concrete verbeterplannen. We hebben wel andere ‘knoppen’ gevonden waardoor we de sociale basis beter in positie kunnen krijgen. Zo zetten we in op de ‘toegangspoort’: WIJeindhoven. Daar wordt de keuze gemaakt om tweedelijns producten in te zetten, of te kiezen voor alternatieven in de sociale basis. We hebben samen met WIJeindhoven het plan Versterken Sociale basis binnen WIJeindhoven opgesteld. Hierin zitten verschillende programmalijnen waar we vanuit de gemeente actief aan zullen bijdragen. De pilot tot samenlevingsopbouw die WIJeindhoven heeft ingezet (Buurt in Bloei) rollen we in 2018 uit over de stad, Steunwijzer wordt verder uitgebouwd en we hebben een WIJmatchen app ontwikkeld in samenwerking met WIJeindhoven.
We hebben in 2017 geëxperimenteerd met een nieuwe financieringsvorm waarbij we inwoners mee laten denken over het wel/niet financieren van inwonersinitiatieven. In dit traject werken het ruimtelijk en het sociale domein nauw samen. We hebben een slag gemaakt met het accounthouderschap, waarbij partners in de stad een eigen accounthouder toegewezen krijgen. De financiële werkplaatsen zijn verder uitgerold en er zijn casuïstiekbesprekingen op gang gebracht tussen partners in de informele zorg en WIJeindhoven, om hier een lerend effect te bewerkstelligen.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Leefsituatieindex buurtmonitor (gemiddelde score) | 106 | 107 | 106 | |
De leefsituatieindex uit de buurtmonitor is een combinatie van verschillende onderdelen uit de buurtmonitor. Samen geven zij een beeld van het door inwoners ervaren niveau van welzijn. De waarde is gelijk aan die van 2016. Deze score wordt door veel verschillende factoren beïnvloed waarop de gemeente gedeeltelijk invloed heeft. | ||||
Percentage bewoners met beperkte eigen kracht | 7% | ≤7% | 8% | |
Deze score maakt nog niet lang deel uit van de inwoner enquête. Het is daarom moeilijk af te zetten tegen voorgaande jaren. Vanzelfsprekend proberen we dit cijfer zo laag mogelijk te houden. Via subsidiemogelijkheden, een aantrekkelijk ondernemersklimaat en ondersteuning van vrijwilligersorganisaties proberen we de stad te faciliteren om inwoners zo goed mogelijk mee te laten doen. | ||||
Percentage inwoners dat niet mee doet | 5% | ≤4% | 5% | |
Gedurende jaren is deze indicator constant. Daaruit blijkt dat dit cijfer moeilijk te beïnvloeden is. Toch hebben we ervoor gekozen om in de begroting een cijfer neer te zetten dat meer ambitie uitstraalt dan bestendiging van dit cijfer. Dit vanuit het streven naar een stad waarin alle inwoners mee (kunnen) doen. | ||||
Percentage inwoners dat behoort tot de categorie meest geïsoleerd. | 5% | ≤5% | 6% | |
De indicator laat zien welk deel van de inwoners niet beschikt over een sociaal netwerk om op terug te vallen van voldoende omvang of gehalte. De indicator is een samentrekking van een aantal stellingen uit de inwoners-enquête. Het subsidiebeleid richt zich erop mensen zich onderdeel te laten voelen van de samenleving en zet in op het bouwen van netwerken. |
BBV-indicatoren
BBV-indicatoren | peiljaar | NL | 100.000- | Eindhoven |
---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) | 2016 | 2,01 | 2,98 | 2,74 |
Bij absoluut verzuim is een leerplichtige of kwalificatieplichtige jongere niet ingeschreven bij een school of onderwijsinstelling zonder dat daarvoor vrijstelling is. Ouders/verzorgers zijn hiervoor verantwoordelijk. Het percentage in Eindhoven ligt hoger dan landelijk, maar lager dan in vergelijkbare gemeenten. De leerplichtplusambtenaren hebben naar aanleiding van het absoluut verzuim onderzoek ingesteld. Jongeren die op dat moment nog niet ingeschreven stonden bij een school of onderwijsinstelling zijn na interventie door de leerplichtplusambtenaren alsnog ingeschreven en volgen onderwijs. | ||||
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen) | 2016 | 26,88 | 30,98 | 8,66 |
Er is sprake van relatief verzuim als een leerling ingeschreven staat bij een school, maar zonder geldige reden verzuimt. Bij verzuim van 16 uur les- of praktijktijd in een opeenvolgende periode van 4 lesweken is de directeur van de school wettelijk verplicht het verzuim te melden (wettelijk verzuim). Dit is het cijfer wat vermeld staat in de BBV indicator en gebaseerd op de jaarlijkse leerplichttelling.In onze regio wordt veel meer preventief, dus voordat er sprake is van wettelijk verzuim, gemeld. De cijfers omtrent wettelijk verzuim zijn voor onze stad dan ook beduidend lager dan landelijk. | ||||
Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers, % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs) | 2016 | 1,7 | 2,0 | 2,3 |
Het % van het totaal aantal leerlingen 12-23 jaar dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat is gedaald van 4,3% in 2012 naar 2,7% in 2013, naar 2,3% in 2016. |
Verbonden partijen
GR GGD Brabant Zuidoost | |
Doel en bijdrage | De GGD Brabant Zuid-Oost is een samenwerking tussen Eindhoven en de 20 overige regiogemeenten, met als doel bij te dragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners. Deze ontwikkelingen zijn beschreven in de kadernota van de GGD, waarvan de belangrijkste ontwikkelingen zijn; een nieuw paraatheid- en spreidingsplan ambulancezorg, het borgen van publieke gezondheid in de omgevingsvisie en omgevingsplannen van gemeenten, de toename van suïcide, drugsgebruik onder jongeren en vluchtelingen en arbeidsmigranten. En tenslotte het optimaal inzetten van de jeugdgezondheidszorg. |
Prestaties |
|
Wat heeft het gekost?
Investeringen | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 |
Investeringsopgave | 17.611 | 12.440 | 5.171 |
Toelichting afwijking investeringen | Resultaat |
---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |
Nieuwbouw Fusieschool Frits Philips | 159 |
De school is in 2017 in gebruik genomen. De eindoplevering vindt in 2018 plaats waarna de eindafrekening ook volgt. | |
BC Achtse Barrier | 571 |
Betreft een plan met 3 scholen, te weten Onder de Wieken, De Klapwiek en de Klimwijzer, die volgtijdelijk van locatie veranderen. Naar aanleiding van de uitwerking en besluitvorming (tussen schoolbestuur en gemeente) heeft het project vertraging opgelopen. | |
Uitbreiding Novalis College | 213 |
Het beschikbaar gestelde bedrag voor de bouwvoorbereiding is door de school nog niet opgevraagd. | |
Nieuwbouw school Augustinianum | -428 |
Conform de Verordening heeft de school recht op een toeslag paalfundering en duurzaamheid. | |
Nieuwbouw basisschool De Troubadour | 500 |
In september 2017 is de school gestart met de procedure van aanbesteding. Door een aantrekkende economie ontstaat er een langere periode tussen de daadwerkelijke aanbesteding en de uitvoering van het project. | |
Uitbreiding basisschool 't Slingertouw - locatie Waterlinie | 753 |
De herstelwerkzaamheden met betrekking tot de wateroverlast zijn nog niet afgerond. Dit heeft tot gevolg dat de uitbreiding vertraging heeft opgelopen. | |
Nieuwbouw Stedelijk College Eindhoven - Henegouwenlaan | 623 |
Naar aanleiding van de uitwerking en besluitvorming (tussen schoolbestuur en gemeente) over het 10 jaar langer in gebruik houden van de semi-permanente huisvesting heeft het project vertraging opgelopen. | |
Upgrade St Joris College | 532 |
Naar aanleiding van de uitwerking en besluitvorming (tussen schoolbestuur en gemeente) omtrent de voorfinanciering tot 2025 heeft het project vertraging opgelopen. | |
Upgrade Lorentz Casimir Lyceum | 446 |
Naar aanleiding van de uitwerking en besluitvorming (tussen schoolbestuur en gemeente) omtrent de voorfinanciering tot 2025 heeft het project vertraging opgelopen. | |
(Vrijetijds) Accommodaties (VTA's) | 829 |
Middels de dossiers "ontmoeten 040" en "Ons buurthuis bruist" is de basis gelegd voor een herziening van het bestaande VTA beleid en de opdracht tot een transformatie van de bestaande vrijetijdsaccommodaties die eind 2018 gereed moet zijn. Dit heeft tot gevolg dat diverse geplande investeringen in eerste instantie worden getoetst aan de toekomstige uitvoeringsplannen van de VTA's, waardoor de realisatie van de plannen later of niet zal gaan plaatsvinden. | |
Overige afwijkingen | 973 |
Totaal | 5.171 |
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -67.265 | -81.622 | -80.761 | 861 |
Baten | 7.988 | 19.180 | 19.801 | 621 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | -268 | 1.818 | 1.341 | -477 |
Resultaat | -59.545 | -60.624 | -59.618 | 1.006 |