Ruimtelijke inrichting
Inleiding
Waar het in het programma Openbare ruimte gaat om de zorg voor het publieke domein van de stad door de gemeente, draait het in dit programma om de integrale ontwikkeling en de duurzame inrichting van de stad. De nadruk ligt op de ruimtelijke samenhang van het gebied, de gebouwde omgeving en haar functionaliteiten.
Wat hebben we bereikt?
In samenwerking met rijk en provincie is het gebiedsconcept 'Eindhoven Centraal' vastgesteld als basis onder de ontwikkeling van het centrum. Vervolgens is in het BO MIRT (Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) de 'Internationale knoop 'XL' als eerste majeure gezamenlijke opgave geaccordeerd. Hierin zijn een herinrichting van het busstation Neckerspoel en een kwalitatieve verdichting op Fellenoord belegd.
Daarnaast zijn er stappen gemaakt in de verschillende ontwikkelgebieden en is gewerkt aan het verbeteren van het centrum van de stad.
In navolging van het klimaatakkoord van Parijs werken we actief aan CO2 reductie, klimaatadaptatie en de transitie naar aardgasloze verwarming en circulariteit van materialen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In onze ontwikkelgebieden Spoorzone - Strijp S en Eindhoven Noordwest zijn de lopende ontwikkelingen gecontinueerd. Op Strijp S is nieuwbouw (woningen) gerealiseerd en is de komst van het Chinese paviljoen voorbereid. In de Spoorzone is de VVV-locatie gegund, die ontwikkeld zal worden tot District-E. Eind 2017 is gestart met de bouw van het eerste cluster van de Brainport Industries Campus (BIC).De manier waarop BIC high tech maakbedrijven samenbrengt in de groene campus van 200 hectare gebeurt nog nergens in Europa. Ook is in het gebied voortgang geboekt met de Wegenstructuur.
In de binnenstad is de voorbereiding voor de herinrichting van het 'rode steentjes' gebied en verdichting van de binnenstad gestart. District-E is ook een voorbeeldproject op het gebied van duurzaamheid: aardgasloos, circulair en adaptief.Daarnaast wordt bij de ontwikkeling van BIC ingezet op efficiënt gebruik van materialen en energiebesparing en krijgt hergebruik van materialen veel aandacht in het rode steentjes gebied.
De ontwikkeling van de locatie 'Deken van Somerenstraat' is gegund. Mariënhage is gekocht door DELA en de transformatie- (en restauratie)plannen zijn geaccordeerd. Het Campinaterrein is eveneens verkocht binnen de kaders die door de raad zijn vastgesteld. De bezwaarprocedure op het NRE-terrein is nagenoeg afgerond.
In de andere wijken hebben we zogenaamde gebiedsprogramma's ontwikkeld en lag de focus op leefbaarheid en sociaal ruimtelijke projecten. We hebben prestatieafspraken gemaakt met de woningcorporaties, waarbij ook het thema duurzaamheid sterk de aandacht heeft gekregen.
We hebben een koersdocument Omgevingsvisie opgesteld, dat als uitgangspunt geldt voor het opstellen van de Omgevingsvisie. Invoering van de Omgevingswet is uitgesteld tot 2021.
We zijn actief aan de slag in buurten met maatregelen die CO2 reduceren en we hebben een stappenplan opgesteld hoe de komende jaren de transitie naar aardgasloze verwarming vormgegeven gaat worden: harde afspraken bij nieuwbouw, pro-actief in bestaande wijken samen met veel partners.
Gewijzigde BBV-regels hebben geleid tot tussentijds winst nemen op grondexploitaties. Hierdoor is een voordelig resultaat van € 17 miljoen behaald.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
% duurzaam (binnen de stad) opgewekte energie t.o.v. totaal verbruikte energie in de stad | nog niet bekend | 7,9% | nog niet bekend | |
Cijfers over 2016 komen in april 2018. | ||||
Groei woningvoorraad (netto) | 2.061 | 2.000 - 2.500 | 1.916 | |
De netto groei van de woningvoorraad ligt iets onder de begroting, omdat de oplevering van een aantal projecten doorgeschoven is naar 2018. | ||||
Rapportcijfer voor Eindhoven als stad om in te wonen en te leven | 7,5 | 7,5 | 7,5 | |
Eindhovenaren zijn net zo tevreden over Eindhoven als stad om in te wonen en te leven als in 2016. |
BBV-indicatoren
BBV-indicatoren | peiljaar | NL | 100.000- | Eindhoven |
---|---|---|---|---|
Demografische druk (%) | 2017 | 69 | 62,5 | 58,2 |
Dit cijfer toont aan dat het aandeel 20 tot 64-jarigen in Eindhoven groter is dan elders in Nederland. | ||||
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (in euro's) | 2017 | 644 | 642 | 529 |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (in euro's) | 2017 | 723 | 708 | 601 |
Gemiddelde WOZ waarde (duizend euro) | 2017 | 216 | 199 | 211 |
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen) | 2015 | 6,4 | 6,1 | 3,8 |
Deze cijfers zijn over 2015, destijds werden er mede in verband met de crisis relatief weinig nieuwe woningen opgeleverd (941 netto op een totaal van 105.000 woningen). Dat aantal is hoger dan het hier genoemde cijfer dat gebaseerd is op de BAG. Mogelijke verklaring is een fout in de BAG destijds. |
Verbonden partijen
Eindhoven Airport N.V. | |
Doel en bijdrage | Samenwerkingsverband met de provincie Noord-Brabant en Schiphol Nederland BV voor de exploitatie van voorzieningen ten behoeve van de burgerluchtvaart op het militaire luchtvaartterrein Eindhoven. |
Prestaties | De in aanbouw zijnde parkeergarage P1 op Eindhoven Airport die op 27 mei 2017 gedeeltelijk is bezweken, zal worden gesloopt en opnieuw worden gebouwd. Met betrekking tot de parkeergarage zijn verschillende maatregelen getroffen om de veiligheid en bereikbaarheid te waarborgen van de luchthaven en omliggende bedrijven. Naar verwachting is in juni 2019 de herbouwde parkeervoorziening gereed. Binnen de vergunde geluidsruimte volgens het kabinetsbesluit van 2015 is het aantal vluchten en bestemmingen gestaag gegroeid, zoals toegelicht en besproken in de AVA. Voor coördinatie van de uitvoering van genoemd kabinetsbesluit (tot 2020) is de Uitvoeringstafel Eindhoven Airport ingesteld, met bestuurlijke vertegenwoordiging van het rijk, provincie, gemeente Eindhoven en regiogemeenten. In deze uitvoeringstafel zijn een bestuurlijke regiegroep en 2 werkgroepen (Monitoring van de Uitvoering resp. Innovatie) ingericht. Sinds eind 2017 is Stichting Leefbaarheidsfonds opgericht. Eind oktober 2017 heeft de directeur van EA schriftelijk laten weten een additionele financiële bijdrage voor leefbaarheid te hebben gereserveerd van €400.000 tot en met 2019 en van €2 miljoen voor de periode 2020-2030. |
Park Strijp C.V. | |
Doel en bijdrage | Dit betreft een samenwerkingsverband met VolkerWessels voor ontwikkeling van het Masterplan Strijp S met de ambitie om een kwalitatief aantrekkelijk en bruisend hoogstedelijk gebied te maken voor nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en bewoners. Primaire doelstelling van de gemeente is de kwaliteitsverbetering van het Plangebied, de wijk en de stad door de herontwikkeling van de huidige bedrijfsbestemming in wervende woon-, werk- en centrumfuncties zoals voorzien in het Masterplan. |
Prestaties | Oorspronkelijk kent het totale plangebied 7 deelplannen. Deze deelplannen zijn verder opgedeeld in 31 bouwvelden. Er resteren nog 10 te leveren bouwvelden, waarbij er voor 7 al afspraken bestaan met een eindgebruiker, de resterende 3 (gelegen in de laatste fase van de ontwikkeling) zijn wel reeds voorgecontracteerd, maar kennen nog geen eindgebruiker. In 2017 zijn de laatste woningen van Space S door Woonbedrijf opgeleverd, en heeft Spoorzone BV 200 woningen (van een complex van 330 stuks) gereed gemeld, de overige 130 volgen in voorjaar 2018. Tevens is parkeergarage ‘Om de hoek’ in gebruik genomen, en is de urban sports-hal verbouwd.. Het resultaat is dat voornoemde ambitie steeds meer vorm begint te krijgen. Vastgesteld kan worden dat de industriële bedrijvigheid nagenoeg is weggetrokken. En dat de ruimte nu steeds meer wordt ingenomen door nieuwe gebruikers; cultuuruitingen, innovaties, bedrijfjes, evenementen en de eerste ca. 1.100 gevestigde bewoners. |
Park Strijp Beheer B.V. | |
Doel en bijdrage | Zie Park Strijp C.V. |
Prestaties | Zie Park Strijp C.V. |
Wat heeft het gekost?
Investeringen | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 |
Investeringsopgave | 2.838 | 1.883 | 955 |
Toelichting afwijking investeringen | Resultaat |
---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |
Grond biomassa centrale meerhoven | 1.185 |
Realisatie heeft in 2016 plaats gevonden terwijl het krediet voor het jaar 2017 staat gepland. | |
Overig | -230 |
Totaal | 955 |
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -80.753 | -99.515 | -76.885 | 22.630 |
Baten | 77.102 | 93.741 | 94.434 | 693 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 1.000 | 814 | -481 | -1.295 |
Resultaat | -2.651 | -4.960 | 17.069 | 22.029 |