Openbare ruimte
Inleiding
De gemeente Eindhoven heeft de ambitie om een leefbare en aantrekkelijke stad te zijn op het gebied van wonen, werken, en recreëren. Dit geldt zowel voor bewoners als bezoekers. Daarbij staat de kwaliteit van leven voorop en staan bij de uitwerking klimaatbestendigheid, gezonde verstedelijking en innovatie voor en door de stad centraal. Dit doen we samen met en ten dienste van onze partners: bewoners, woningbouwcorporaties, kennisinstellingen, andere overheden en bedrijven (bijvoorbeeld in quadruple helix- verband).
Wat hebben we bereikt?
Het programma openbare ruimte draagt hier aan bij door de kwaliteit van de openbare ruimte en fysieke leefomgevingskwaliteit (verkeer en vervoer, groen en recreatievoorzieningen, water en milieu) in de stad op een duurzame en innovatieve manier in stand te houden en te ontwikkelen. Hierbij hebben we gewerkt aan een gezonde basiskwaliteit van de openbare ruimte door onderhoud en gerichte investeringen.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Diverse (onderhouds)projecten hebben bijgedragen aan de gezonde stad en klimaatbestendigheid, zoals Frederiklaan, HOV Huizingalaan. Bij alle projecten wordt zoveel mogelijk onthard en vergroend. De toepassing van smile leidt tot verhoogde betrokkenheid bij de openbare ruimte. De eerste stap naar de realisatie van een slim lichtgrid is gemaakt. In Woensel West is de verlichting vervangen en is een behoefteonderzoek naar innovaties voor op dit lichtgrid gehouden.
In 2017 is de Bereikbaarheidsagenda door 21 regiogemeenten vastgesteld. Deze agenda bevat maatregelen gericht op een gezamenlijke aanpak om de regionale mobiliteit slim en toekomstvast te maken.
Er is een Agenda Emissieloze mobiliteit ontwikkeld met maatregelen die de komende jaren een bijdrage moeten leveren aan de vastgestelde klimaatdoelstelling.
Voor de komende jaren is een integraal uitvoeringsprogramma groen-klimaat en Health opgesteld, dit gaat helpen om de focus en de samenhang tussen deze onderwerpen en de integrale samenhang met ruimtelijke-infrastructurele ontwikkelingen verder te bevorderen.
Er is met RIVM een studie uitgevoerd naar de cumulatieve milieugezondheidslast van een aantal verdichtings- en bereikbaarheidsscenario's in het centrumgebied (binnen De Ring). Die scenario's laten zien dat de cumulatieve milieugezondheidslast kan worden verlaagd, ook bij verdere verdichting van het gebied.Hier wordt in de toekomst op ingezet.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
% inwoners dat tevreden is over inrichting en onderhoud openbare ruimte | 75% | >75% | 77% | |
Waarde voldoet aan doelstelling en is gestegen ten opzichte van 2016. | ||||
Rapportcijfer bereikbaarheid van het centrum | 7,2 | 7,4 | 6,9 | |
Het rapportcijfer voor de bereikbaarheid van het centrum is een gemiddelde van het rapportcijfer dat is gegeven voor de bereikbaarheid met de auto, de fiets en het openbaar vervoer. Het cijfer is gedaald van een 7,2 naar een 6,9. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met het rapportcijfer dat is toegekend aan de bereikbaarheid van het centrum met de auto. Deze is gedaald van een 6,0 naar een 5,4. Dit zou een gevolg kunnen zijn van de diverse maatregelen die rond de binnenstad zijn genomen om de fijnstof-normen te halen. | ||||
% inwoners dat ‘milieuhinder’ beleeft (geluidhinder, luchtverontreiniging, gevaarlijke stoffen en straling) | 52% | 52% | 56% | |
De toename wordt veroorzaakt door toename van diverse geluidhinderbronnen, naar verwachting als gevolg van de aantrekkende economie (meer activiteiten). |
BBV-indicatoren
BBV-indicatoren | peiljaar | NL | 100.000- | Eindhoven |
---|---|---|---|---|
Hernieuwbare elektriciteit (%) | 2016 | 12,6 | 7,2 | 2,9 |
Deze indicator gaat over hernieuwbare elektriciteit, daarvan produceren wij niet zoveel. De bio-energie centrales produceren vooral warmte. En omdat we geen windturbines hebben is de hoeveelheid duurzame elektriciteit dus betrekkelijk gering. | ||||
Omvang huishoudelijk restafval (kg/inwoner) | 2015 | 200 | 200 | 198 |
Overige vervoersongevallen met een gewonde fietser (%) | 2015 | 9 | 10 | 9 |
De afwijking van het gemiddelde is minimaal. | ||||
Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig (%) | 2015 | 8 | 8 | 11 |
Het is niet mogelijk exact aan te geven hoe het verschil ten opzichte van de landelijke cijfers verklaard kan worden. |
Verbonden partijen
GR Centrum Uitvoering reinigingstaken Eindhoven en omgeving (CURE) | |
Doel en bijdrage | Cure behartigt de belangen van en de samenwerking tussen Eindhoven, Geldrop-Mierlo en Valkenswaard voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en daarmee samenhangende taken. Dit, in lijn met de Wet milieubeheer en het door de overheid gevoerde afvalstoffenbeleid. |
Prestaties | Het afval in Eindhoven is binnen de ruimte van de begroting ingezameld en verwerkt. De businesscase REnescience, die beoogt de hoeveelheid restafval drastisch te reduceren (met 25%) en de kosten verder te reduceren, is vergaand uitgewerkt en voor besluitvorming door de gemeenteraden aangereikt. |
GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB) | |
Doel en bijdrage | De ODZOB voert ten behoeve van de deelnemers taken uit op het gebied van het omgevingsrecht en levert als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving. De opdrachtportefeuille van de ODZOB is voor circa 30% landelijk opgelegd als verplichte basistaak, de rest van de taken zijn verzoektaken. En door de deelnemers ingebrachte budgetten voor collectieve taken en intensivering van taken. |
Prestaties | De opgedragen taken (basis, verzoek, collectief, intensivering) zijn volgens planning gerealiseerd binnen de ruimte van de begroting 2017. |
Wat heeft het gekost?
Investeringen | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 |
Investeringsopgave | 29.130 | 12.732 | 16.398 |
Toelichting afwijking investeringen | Resultaat |
---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |
Openbare Ruimte | 1.901 |
Het project Dirk Boutenslaan wordt later uitgevoerd als gevolg van afstemming planning op werkzaamheden in de omgeving, zoals Kanaaldijk Zuid en Vestdijk. Het project kleine Berg wordt later uitgevoerd als gevolg van de bouw van een hotel in de Kleine Berg. De planvorming is voor beide projecten inmiddels afgerond en de voorbereiding gestart. | |
Groenvoorziening | 807 |
Bij een aantal projecten met betrekking tot groenvoorziening loopt de realisatie achter. Dit komt onder meer door extra tijd die benodigd is in verband met samenspraak met omwonenden, vergunningsprocedures of projectherontwerp. | |
HOV | 5.184 |
Op het traject Winkelcentrum Woensel/Montgomerylaan Noord is een geschil met de aannemer. Vanwege dit geschil is nog niet betaald. Daarnaast is in 2017 subsidie ontvangen van de Provincie welke geraamd was om te ontvangen in 2015 en 2016. | |
IWV | 6.178 |
Bij de projecten Integrale wijkvernieuwing is de realisatie ruim € 6 miljoen lager dan begroot. Dit is het gevolg van verschuiving in tijd (werkelijke fasering wijkt in realisatie af van aangegeven fasering in begroting). | |
Verkeersregelinstallaties | 700 |
Bij de projecten met betrekking tot verkeersregelinstallaties is een afwijking te zien tussen begroting en realisatie. Dit komt met name doordat het project met betrekking tot de aanleg van glasvezel later gestart is omdat het proces van besluitvorming langer heeft geduurd dan verwacht. | |
Overig | 1.628 |
Totaal | 16.398 |
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -122.671 | -98.353 | -102.172 | -3.819 |
Baten | 85.731 | 68.474 | 69.432 | 958 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | -4.261 | -10.061 | -5.658 | 4.403 |
Resultaat | -41.201 | -39.940 | -38.398 | 1.542 |