Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Samenwerken aan veiligheid
Inleiding
Met het doel de veiligheid en leefbaarheid te verbeteren is in 2017 met diverse partners (zoals politie, Openbaar Ministerie, belastingdienst, Regionaal Informatie en Expertise Centrum), zowel lokaal als regionaal, samengewerkt om te komen tot strafrechtelijke, bestuursrechtelijke en fiscale interventies.
Daarnaast hebben we samengewerkt met uiteenlopende partners zoals de veiligheidsregio, om ramp- en crisissituaties te voorkomen en verminderen.
Wat hebben we bereikt?
Voor dit product zijn op gemeentelijk niveau geen effectindicatoren ontwikkeld. Resultaten worden op regionaal of landelijk niveau bereikt en/of gemonitord.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Aanpak georganiseerde en ondermijnende criminaliteit: | |
---|---|
Dit betreft de hier onderstaande 3 onderwerpen: | |
Aan de hand van de ondermijningsbeelden verstevigen wij de integrale aanpak (met onder andere politie, OM en belastingdienst) tegen georganiseerde criminaliteit. | |
Naast de oorspronkelijke signaaldossiers uit het ondermijningsbeeld van het RIEC is nieuwe casuïstiek opgepakt. Tevens is ingezet op de doorontwikkeling van de ondermijningsaanpak onder regie van de gezagsdriehoek. Door korte en heldere sturingslijnen kunnen signalen direct opgepakt worden binnen het | |
We bereiden een regionaal informatieknooppunt voor waarin wij volgens de Intelligence-gedachte van Eindhoven gaan werken. | |
In 2017 zijn de eerste stappen gezet om ook in Eindhoven te komen tot een Veiligheidsinformatieknooppunt. Door het koppelen van relatief eenvoudig beschikbare gegevens (basis- en kern-administraties) kunnen analisten beter in staat gesteld worden veiligheidsanalyses uit te voeren. | |
We ontwikkelen privacyhandvatten als het gaat om de veiligheidsmaatregelen die we nemen. | |
Dit betreft een continue proces waarbij kennis over privacy vraagstukken periodiek, tussen de 7 grootste Brabantse gemeenten, wordt gedeeld. Doel is te komen tot een helder uitvoeringskader waarbinnen de uitwisseling van persoonsgegevens, voor de aanpak van veiligheidsvraagstukken, al dan niet mogelijk is (uiteraard binnen de wettelijke grenzen). | |
Samenwerking binnen de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (Eindhovense bijdrage hieronder opgenomen): | |
Dit betreft de hier onderstaande 3 onderwerpen: | |
Met de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (Brandweer, Regionale Ambulancevoorziening en Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio) werken we samen om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. | |
In 2017 is met de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost samengewerkt om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. | |
Voor een effectieve samenwerking, hebben wij de afgelopen jaren geïnvesteerd in een sterke en duidelijke opdrachtgevers- en opdrachtnemersrelatie. Dit zetten we het komende jaar voort. De vastgestelde Toekomstvisie Brandweerzorg helpt ons daarbij. | |
Op basis van de Toekomstvisie Brandweerzorg is de sterke en duidelijke opdrachtgevers- en opdrachtnemersrelatie ook in 2017 voortgezet. | |
De toekomstvisie Brandweerzorg omvat tevens een bezuinigingsopgave oplopend naar een totaal van ruim €4,5 miljoen vanaf 2018 voor de gehele regio. Het jaar 2017 zal wederom in het teken staan van de verdere implementatie van de toekomstvisie | |
In 2017 is de toekomstvisie verder geïmplementeerd. De Veiligheidsregio heeft voor 2017 de beoogde financiële bezuinigingen gehaald, maar dit is niet geheel gerealiseerd op de beoogde doelen vanuit de Toekomstvisie maar binnen aangedragen alternatieven. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -14.175 | -15.294 | -15.688 | -394 |
Baten | 1.602 | 2.077 | 2.095 | 18 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 0 | -283 | 124 | 407 |
Resultaat | -12.573 | -13.500 | -13.470 | 30 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Maatschappelijk vastgoed | -152 | 152 | 0 | N | |
Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) heeft besloten dat het huren van het kantoor aan de Deken van Somerenstraat 2 overbodig is geworden. Dit heeft tot gevolg dat de kazerne en het kantoorpand bouwkundig van elkaar moeten worden gescheiden. Conform besluit zijn hier middelen voor gereserveerd in de reserve frictiekosten VRBZO. | |||||
Veiligheidsfonds (reserveringen) | -255 | 255 | 0 | N | |
Er is sprake van externe middelen waarvan de gemeente Eindhoven het financieel beheer voert. Conform raadsbesluit (17bst01570 d.d. 19-12-2017) is eerder het maximale bedrag gereserveerd. De reserveringen vallen lager uit dan begroot waardoor een nadeel op de lasten ontstaat en een voordeel op de reserve | |||||
Indirecte kosten | -18 | -18 | N | ||
De doorbelaste kosten betreffen voornamelijk de personele lasten welke op totaal niveau zijn toegelicht. | |||||
Overige afwijkingen collegeproduct 6.6 | 31 | 18 | 48 | N | |
Totaal | -394 | 18 | 407 | 30 |