Overhead
Inleiding
Het BBV (richtlijnen voor gemeentelijke begroting en jaarrekening) definieert overhead als alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces.
Het BBV schrijft voor dat in de begroting een apart overzicht moet worden opgenomen van de overheadkosten. In de overige raadsprogramma’s staan dan alleen de kosten die betrekking hebben op het primaire proces (inclusief sectorspecifieke overhead).
Wat hebben we bereikt?
Overhead is een term waarmee de activiteiten worden aangeduid die niet horen tot het primaire proces van een organisatie. Overheadkosten zijn bijvoorbeeld kosten van leidinggeven, van administratie, ICT, P&O, facilitaire zaken maar ook telecom, verzekeringen, repro en managementkosten. Het is een verzameling van grote en kleine posten, maar bij elkaar gaat het om een bedrag dat een belangrijk deel van de kostprijs uitmaakt. Het zijn tegelijkertijd noodzakelijke en deels onvermijdbare kosten. Met deze diensten is een waardevolle bijdrage geleverd aan de ondersteuning van de gemeentelijke organisatie zodat deze zich kan richten op het uitvoeren van activiteiten binnen de diverse programma's.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In de begroting 2016 waren de overheadkosten reeds zichtbaar op een apart raadsprogramma in de begroting, met onderscheid tussen vaste concernoverhead, concernoverhead specifiek voor één sector en sectoroverhead. In de begroting 2017 heeft een nadere uitwerking (verfijning) van de systematiek plaatsgevonden. Door de wijziging is het dus niet langer nodig om de overheadkosten aan programma’s toe te rekenen. Hierdoor ontstaan minder administratieve lasten en een eenduidiger budgetbeheer in de organisatie. Meer inzicht in de omvang van de kosten van het primair proces in het algemeen en de overhead in het bijzonder, kan leiden tot een betere beheersing van deze kosten. De verantwoording aan de raad over deze kosten wordt transparanter, waardoor de mogelijkheden tot sturing van de overhead door de gemeenteraad groter worden. Bovendien neemt de vergelijkbaarheid toe van de kosten van overhead en de kosten van het primair proces.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
BBV-indicatoren
BBV-indicatoren | peiljaar | NL | 100.000- | Eindhoven |
---|---|---|---|---|
Overhead (% van totale lasten) | 2017 | 6,9% | ||
Algemeen betreft dit alle overheadkosten (bedrijfsvoeringskosten en de sectoroverhead). De bedrijfsvoeringskosten zijn ten opzichte van de begroting gedaald zie ook de prestatie-indicator bedrijfsvoeringkosten per inwoner cp 6.4. |
Verbonden partijen
ICT-coöperatie Beware | |
Doel en bijdrage | In de kern is het doel van de beoogde intergemeentelijke ICT-coöperatie het innoveren van de gemeentelijke ICT door deze voortdurend te verbeteren, te standaardiseren en substantieel goedkoper te maken, gebaseerd op gemeenschappelijke afspraken rond het verwerken van data. Met het oprichten van een ICT-coöperatie spelen Eindhoven, Woerden en Boxtel in op de Digitale Agenda 2020, die in juni 2005 met overweldigende meerderheid is vastgesteld door de algemene ledenvergadering van de VNG. Deze Digitale Agenda heeft twee pijlers: ruimte maken voor innovatieve ontwikkelen en het benutten van de kracht van het collectief van gemeenten. De werkwijze van de Coöperatie verbindt beide pijlers: het leidt tot standaardisering van de infologische en technische kern en het biedt een innovatief alternatief voor de huidige situatie, waarin de markt wordt gedomineerd door een beperkt aantal spelers, waarbij gemeenten voor de ontwikkeling van hun dienstverlening gebonden zijn aan de “huisleverancier”. De Coöperatie moet aantonen een (functioneel en economisch) alternatief te bieden voor de huidige situatie. Het beoogde resultaat is een state-of-the-art informatiehuishouding, in beheer van de opdrachtgevers van de Coöperatie, in coöperatief eigendom, onafhankelijk, binnen de wet en regelgeving op het gebied van de privacy, passend op de vastgestelde standaarden, tegen substantieel lagere kosten en met ontwikkelkracht, implementatiesnelheid en informatieveiligheid. |
Prestaties | ·De ICT coöperatie Beware is op 12 januari 2017 formeel opgericht door de Gemeente Eindhoven en de Gemeenschappelijke Regeling samenwerking Boxtel-Sint Michielsgestel. |
Wat heeft het gekost?
Investeringen | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 |
Investeringsopgave | 16.473 | 11.848 | 4.625 |
Toelichting afwijking investeringen | Afwijking |
---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |
Diverse activa netwerkcomponenten (IB: Informatisering & Beheer) | 537 |
Betreft temporisering van de investeringen. | |
Diverse activa software (IB: Informatisering & Beheer) | 3.020 |
Getemporiseerd vanwege het herbezien in 2018 van activa naar een cloudoplossing (en daarnaast organisatorische ontwikkelingen). Is inclusief inkoop ondersteunend systeem 2017 (724). | |
Overig | 1.068 |
Betreft diverse afwijkingen (per saldo). | |
Totaal | 4.625 |
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -66.098 | -71.997 | -71.052 | 945 |
Baten | 2.790 | 4.952 | 5.928 | 976 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 0 | 778 | 346 | -432 |
Resultaat | -63.308 | -66.267 | -64.778 | 1.489 |