Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Bestuur
Inleiding
De complexiteit van de samenleving vraagt om een bestuur dat sensitief is voor de vragen vanuit de samenleving, daaraan dienstbaar is en tegelijkertijd haar rol pakt wanneer het publiek belang daarom vraagt. In dit collegeproduct brengen we de kosten van het bestuur en zijn directe ondersteuning onder. Het gaat daarbij om het voorbereiden van bestuurlijke besluitvorming en sturen op de uitvoering daarvan.
Wat hebben we bereikt?
Om inhoudelijke doelstellingen te bereiken acteren we in wisselende coalities, op wisselende schaalniveaus. Zoals bijvoorbeeld binnen diverse bovengemeentelijke netwerken, variërend qua schaalniveau van bilaterale contacten, Campusgemeenten, Stedelijk Gebied, Metropoolregio, BrabantStad, Metropoolregio’s Amsterdam en Rotterdam – Den Haag, G5-samenwerking en de G32 (sinds begin 2018 G40 genaamd). Internationaal zijn we actief in diverse Europese (zoals Eurocities, ENoLL, ERRIN en de Urban Agenda-partnerships) en internationale netwerken (zoals LUCI en ICF). We hebben in de loop der jaren een – zeker gezien de grootte van de stad – een invloedrijke positie weten op te bouwen in de Europese arena. Deze positie zetten we in om Europees beleid te beïnvloeden in relatie tot onze prioriteiten en om de uitvoering van onze lokale opgaven te versterken en te versnellen, onder andere via Europese financiering (bv projecten als Unalab, Synchronicity, C-Mobile; zie ook bij de betreffende taakvelden) en beleidsbeïnvloeding via onder andere de Urban Agenda, het voorzitterschap van Eurcities Knowledge Society Forum en de actieve inzet richting Europese netwerken en de Europese commissie.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Ter uitvoering van Brainport Next Generation, positioneren we de Brainport regio Eindhoven internationaal, bijvoorbeeld via internationale netwerken, zoals Eurocities, ICF, Luci etcetera. | |
---|---|
In het totaal zijn er in 2017 25 uitgaande bedrijven missies/ bezoeken geweest en 49 inkomende bedrijven missies/bezoeken. Een aantal highlights van waar – en hoe - Brainport Eindhoven in het afgelopen jaar internationaal is gepositioneerd, betreft: | |
We versterken onze agglomeratiekracht door samen met Brainport Development de samenwerking met de Amsterdamse en Rotterdamse regio vorm te geven. | |
De gemeente Eindhoven en Brainport Development werken nauw samen met de ministeries I&W, EZK en BZK, de metropoolregio’s van de noord- en zuidvleugel van de Randstad, hun centrumsteden, economic boards én provincies in REOS, de ruimtelijk-economische ontwikkelstrategie van het economisch kerngebied van Nederland. Buiten deze samenwerking, zoeken de economic boards ook programmatisch de samenwerking op onderwerpen als ‘talent'- en ‘digitalisering’. | |
In het kader van Agenda Stad werken we in G5-verband met het Rijk aan voorstellen voor de versterking van de concurrentiekracht van Nederland. | |
De Nationale Smart City Strategie is in 2017 vastgesteld en aangeboden aan de regering. De 5 grote steden van Nederland (G5) hebben samen aan de totstandkoming van de strategie bij gedragen en nemen ook samen het voortouw in de uitvoering. De G5 hebben hun samenwerking in 2017 georganiseerd rond een zestal thema’s. Eindhoven is trekker van het onderwerp Smart Mobility. Amsterdam steunt ons in deze rol. Doel is om samen met andere partners (overheden, kennisinstellingen en bedrijven) schaalbare oplossingen te ontwikkelingen voor mobiliteitsvraagstukken (bijv. mobility as a service). Ook voor het zesde thema, de digitale spelregels, zijn Eindhoven en Amsterdam trekker. Verder doen we gezamenlijk een oproep aan het rijk om de digitale (glas)infrastructuur over het hele land uit te rollen. Dit is noodzakelijk om de concurrentiepositie van Nederland op peil te houden. Passend hierbij willen we de opendata uitgangspunten, ontwikkelt met Amsterdam op VNG-niveau tot norm laten verheffen. Daarmee ontstaat er een platform dat kansen biedt voor Nederland in de internationale ontwikkelingen van de digitalisering en economische groei. | |
Ook werken we samen met Noordelijke Randstad en Zuidelijke Randstad aan de internationale concurrentiekracht van NL middels de Ruimtelijk Economische Ontwikkelstrategie (REOS). | |
De samenwerking in REOS is geformaliseerd in de bestuursovereenkomst van 9 juni 2016 tussen de ministeries I&W, EZK en BZK, de metropoolregio’s van de noord- en zuidvleugel van de Randstad, hun centrumsteden, economic boards én provincies. Op 23 november 2017 is het uitvoeringsprogramma voor 2017-2018 vastgesteld. Daarin is bepaald dat deze regio’s nog beter met elkaar in verbinding komen te staan en zich als één stedelijk netwerk positioneren om internationaal de concurrentie met grote steden als Parijs en Londen aan te kunnen. | |
Na ondertekening van de intentieverklaring REOS werken we de strategie de komende periode verder uit in een uitvoeringsagenda die medio 2017 meer duidelijkheid moet geven hoe de opgaven rondom de verschillende toplocaties en knooppunten. | |
Op 23 november 2017 is het uitvoeringsprogramma voor 2017-2018 vastgesteld. Acties worden geformuleerd rondom onder andere de realisatie van een internationaal concurrerend portfolio van toplocaties, het versterken van de connectiviteit van deze toplocaties, de versnelling van de ontwikkeling van binnenstedelijke transformatiegebieden, het aantrekken van talent en het ruim baan geven aan digitale infrastructuur. | |
Via het bestuurlijke netwerk BrabantStad zetten we in op schaalvergroting/massa voor een aantal succesvolle projecten, zoals Woonconnect en cultuur in de spoorzone. | |
Via het bestuurlijke netwerk BrabantStad hebben we ingezet op schaalvergroting en massa voor een aantal succesvolle projecten, waaronder Woonconnect en Zuidlijn (cultuur in de spoorzone). In 2017 is gewerkt aan de totstandkoming van een stedelijke agenda BrabantStad 2018-2022 waarvan deze projecten ook onderdeel uitmaken. De stedelijke agenda BrabantStad 2018-2022 wordt naar verwachting in het voorjaar van 2018 vastgesteld. In deze agenda krijgen ook andere in 2017 in BrabantStad gestarte projecten een plaats, zoals het project BrabantRing en het project Digitale Spelregels. In het kader van dit laatste project ondertekenden alle BrabantStad-partners op 12 december 2017 gezamenlijk de ”Intentieverklaring met betrekking tot principes voor de slimme, digitaal-dynamische provincie en steden”. Hiermee hebben de vijf Brabantse steden en de provincie zich aangesloten bij de principes die Amsterdam en Eindhoven met elkaar hebben ontwikkeld en omarmd. | |
In de Metropoolregio Eindhoven stemmen we (strategisch) af met de ons omringende 20 gemeenten op de terreinen economie, ruimte en mobiliteit. We gaan in 2017 onze samenwerking evalueren. | |
Gedurende de eerste helft van 2017 is de samenwerking in de Metropoolregio Eindhoven (kortheidshalve) MRE geëvalueerd. De uitkomsten van deze evaluatie gaven aanleiding om de samenwerking van de 21 gemeenten in MRE-verband te “updaten”. Daartoe is –op basis van zienswijzen/reacties op het evaluatierapport – in het Algemeen Bestuur van 13 december een Plan van Aanpak vastgesteld dat in de loop van 2018 moet resulteren in een nieuwe MRE-agenda. | |
Binnen het Stedelijk Gebied werken we dit voor wonen en werken tactisch verder uit en verkennen we de samenwerkingsmogelijkheden bij voorzieningen, onder andere op het gebied van sport en cultuur. | |
In december 2017 is het Afsprakenkader Wonen 2017 vastgesteld, eerder dat jaar is dat voor Totaalpakket Bedrijventerreinen 2016 gebeurd. In de eveneens in december 2017 vastgestelde SGE-samenwerkingsagenda 2018-2025 staat omschreven hoe in SGE-verband de samenwerking op voorzieningen en evenementen met nieuw elan zal worden opgepakt. | |
Ook de samenwerking in het Stedelijk Gebied wordt in 2017 geëvalueerd. Waar nodig en/of mogelijk maken we als Campusgemeenten specifieke afspraken met als doel ontwikkelingen te versnellen. | |
Gedurende 2017 is de samenwerking in het Stedelijk Gebied Eindhoven (kortheidshalve SGE) geëvalueerd en is de SGE-Samenwerkingsagenda 2018-2025 vastgesteld in de negen gemeenteraden. De Campusgemeenten hebben hun betrokkenheid bij Brainport en het Brainport International Program (BIP) gecontinueerd. Daarenboven is –samen met Brainport Development en ons Expat Center - inzet geleverd om het project internationalisering onderwijs te versnellen. | |
Brainport International Program: we verankeren het beleid voor mondiale bewustwording in ons economische beleid door synergie te zoeken met handelsrelaties en - belangen. | |
Brainport International Program: we verankeren het beleid voor mondiale bewustwording in ons economische beleid door synergie te zoeken met handelsrelaties en - belangen. In 2017 is een multiple helix samenwerking gesmeed tussen organisaties in de regio Eindhoven en organisaties in de regio Kigali. Deze zijn verbonden in het mondiale partnership Eindhoven-Rwanda. Een aantal bedrijven en kennisinstellingen uit de regio Eindhoven zijn inmiddels in Rwanda geweest en zij hebben zich bereid getoond om daar te investeren. We leveren als stad ook een bijdrage aan het realiseren van de agenda van de Verenigde Naties tegen armoedebestrijding in de wereld; |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -15.378 | -13.158 | -13.597 | -439 |
Baten | 283 | 7.755 | 8.143 | 388 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 0 | -7.881 | -7.881 | 0 |
Resultaat | -15.095 | -13.284 | -13.335 | -51 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Flexibel budget ten behoeve van ‘internationalisering & voorzieningenniveau’ | 828 | 828 | N | ||
Naar aanleiding van de kadernota 2017 was een flexibel budget ten behoeve van ‘internationalisering & voorzieningenniveau’ van € 1 miljoen in de begroting opgenomen. In 2017 is via nadere besluitvorming €172.000,- ingezet. Het resterende budget 2017 (voordelige afwijking van €828.000,-) wordt beschouwd ter compensatie van nadelige afwijkingen elders in de begroting (bijsturingsmaatregel op basis van 1e turap ). In de begroting 2018 is het budget ‘internationalisering & voorzieningenniveau’ komen te vervallen. | |||||
Mondiale bewustwording | 195 | 195 | N | ||
De subsidieaanvragen zijn achtergebleven bij de verwachting. Dit wordt veroorzaakt door met name minder uitgaven aan Mondiale partnerschappen (€ 110.000,-); minder uitgaven aan samenwerkingsverband Rwanda-Eindhoven (€ 75.000,-); overig (€10.000,-). Daar het oprichten van een multiple helix partnership, wat tijd kost, zijn de middelen niet volledig benut. Echter, er is in 2017 voldoende voortgang gemaakt in het partnership met Rwanda. | |||||
Stedelijk gebied Eindhoven | -78 | 78 | 0 | N | |
In verband met de evaluatie en doorontwikkeling zijn meer kosten gemaakt, welke zijn doorbelast aan de deelnemende gemeenten, inclusief Eindhoven. | |||||
Project beheerstool | 70 | 70 | N | ||
Het voordeel ad € 70.000,- wordt vooral veroorzaakt door dat op het onderhoudscontract minder kosten zijn geaccepteerd en ontvangen (€ 64.000,-) omdat de leverancier de ondersteuningsafspraken niet volledig heeft gekomen. | |||||
Personeelskosten Strategie | -98 | 139 | 41 | N | |
Zie analyse personeelskosten elders in het jaarverslag. | |||||
Voormalige Wethouders | -195 | -195 | N | ||
Verlaging van de rekenrente pensioenvoorziening (voormalige) wethouders heeft plaatsgevonden, hierdoor negatief resultaat. | |||||
Voormalig financieringsfonds/MRE | 77 | 77 | N | ||
Betreft vrijval door lagere projectafrekeningen uit het voormalig Financieringsfonds en resterend positief jaarrekeningresultaat MRE 2016. | |||||
Doorbelaste indirecte kosten | 61 | 61 | N | ||
De doorbelaste kosten betreffen voornamelijk de personele lasten welke op totaal niveau zijn toegelicht. | |||||
Representatiekosten sector VB | 54 | 4 | 58 | N | |
Dit incidentele voordeel op representatiekosten wordt met name veroorzaakt door lagere kosten voor relatiegeschenken, huldigingen en onderscheidingen. | |||||
Wachtgeld bestuurders | |||||
Voormalig bestuurders hebben recht op wachtgeld. Hiervoor is een voorziening opgenomen. | -1.250 | -1.250 | N | ||
Overig | -26 | 90 | 0 | 64 | N |
Totaal | -439 | 388 | 0 | -51 |