Openbare ruimte
Verkeer
Inleiding
Wij streven naar een bereikbare stad met duurzame mobiliteit: meer lopen, meer fietsen, meer gebruik van openbaar vervoer en minder motorvoertuigen. Dit geldt zowel voor het verkeer in de stad als het verkeer van en naar de stad. De uitvoering van Eindhoven op Weg, als visie op de toekomst van duurzame en slimme mobiliteit in onze stad, is hiervoor de basis. Maatregelen gericht op het verduurzamen en innoveren van de mobiliteit, moeten leiden tot een leefbare, aantrekkelijke, gezonde (ook voor luchtkwaliteit) en (verkeers)veilige stad met een prettig vestigingsklimaat.
Wat hebben we bereikt?
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Aantal ernstige verkeersongevallen | 86 | 77 | nnb | |
De ongevalscijfers van 2017 zijn nog niet bekend. Deze worden pas in het najaar van 2018 verwacht | ||||
% duurzaam vervoer in de modal split | 60% | ≥60% | 60% | |
Het percentage duurzaam vervoer in de modal split is conform begroting gerealiseerd. Het percentage duurzaam vervoer is gelijk aan vorig jaar. Tussen de verschillende vervoerwijzen heeft er een verschuiving plaatsgevonden van fiets naar voetganger. Het percentage fiets is met 2% gedaald en het percentage voetganger is met 2% gestegen. De overige vervoerwijzen (auto en openbaar vervoer) zijn gelijk gebleven. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We verbeteren de externe stedelijke bereikbaarheid door met partners uitvoering te geven aan de verbetering van nationale en internationale spoorverbindingen, de Rijksplannen voor de A58, de opwaardering van de A67 en A2. | |
---|---|
In 2017 is tussen Nederland en Duitsland overeenstemming bereikt over de rechtstreekse spoorverbinding, die vanaf 2025 kan gaan rijden. Binnen Nederland zijn in het BO-MIRT afspraken gemaakt over de financiering van de investeringen die het rijden van de IC-variant vanaf 2025 mogelijk moeten maken. Er zijn stappen gezet in de voortgang van de Rijksplannen voor de opwaardering en betere benutting van de snelwegen. Zo is er voor de A2 Weert-Eindhoven een no-regret maatregelenpakket vastgesteld, is de MIRT verkenning A67 opgestart en is voor de Randweg A2/N2 (inclusief de A50 tot Veghel) besloten om een onderzoek op te starten. | |
We verbeteren de externe stedelijke bereikbaarheid door uitvoering van de nieuwe openbaar vervoerconcessie, de uitwerking van de multimodale knoop in Acht én de verbetering en betere benutting van het regionale wegennet. | |
In 2017 is de Bereikbaarheidsagenda door 21 regiogemeenten vastgesteld. Deze agenda bevat maatregelen gericht op een gezamenlijke aanpak om de regionale mobiliteit slim en toekomstvast te maken. Met ingang van december 2016 is de nieuwe openbaar vervoerconcessie geïmplementeerd en in december 2017 zijn aanpassingen doorgevoerd om de dienstregeling nog verder te verbeteren. Er is een haalbaarheidsstudie verricht naar de multimodale knoop Acht. Op basis van dit onderzoek is geconcludeerd dat een treinstation op deze locatie bij het lage en midden groeiscenario voor Eindhoven Airport niet aan de orde is, maar heroverwogen kan worden naar aanleiding van een ontwikkeling volgens het hoge groeiscenario Eindhoven Airport. Afgesproken is om in 2018 te starten met een planstudie voor HOV3 (terminal Eindhoven Airport – BIC – Huizingalaan). Daarnaast is in 2017 een studie opgestart naar de verbetering en betere benutting van de zogenaamde bundelroute waar de Kennedylaan-Ring-Eisenhowerlaan deel van uitmaakt. | |
We verbeteren de interne stedelijke bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid door diverse projecten. bijv. de reconstructie van de Vestdijk, aanleg van fietspaden in De Stoutheuvel en de Bilderdijklaan, de snelfietsroute Eindhoven-Helmond. | |
Voor de Vestdijk is een voorlopig ontwerp ontwikkeld dat in een praktijkopstelling op straat is uitgevoerd. Met de aanleg van een snelfietsroute in de Stoutheuvel is eind 2017 een start gemaakt. Het vrijliggende fietspad in de Bilderdijklaan is in 2017 volledig gerealiseerd. De oversteek van de Bilderdijklaan met de Wal had in verband met zichtbaarheid extra aandacht nodig en daar zijn aanvullende maatregelen getroffen. De Celebeslaan maakt deel uit van de snelfietsroute Eindhoven-Helmond. Daar is een fietsstraat gerealiseerd. De overige onderdelen zijn nog in voorbereiding. Naar verwachting is de realisatie daarvan in 2020 gereed. | |
We verbeteren de interne stedelijke bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid door diverse projecten. Bijv. aanleg van HOV2 en HOV Huizingalaan, implementatie nieuw taxibeleid, start Uitvoeringsprogramma OV . | |
De uitvoering van HOV2 is, met uitzondering van de ongelijkvloerse aansluiting met de Ring, gereed. In 2017 zijn vrijliggende HOV banen in de Montgomerylaan aangelegd. Ook is de aanleg van vrijliggende HOV banen in de Huizingalaan in 2017 afgerond. Het nieuwe taxibeleid is op 1 september 2017 geïmplementeerd en de eerste maatregel van het Uitvoeringsprogramma OV is in 2017 gerealiseerd. Dat was de verplaatsing van de internationale bushalte van de Stationsweg naar de Kennedylaan. | |
We verbeteren de interne stedelijke bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid door diverse projecten. Bijv. P+R Genneperparken, optimaliseren van vier groene golven, aansluiten van VRI’s op de nieuwe verkeerscentrale en op glasvezel. | |
De business case voor de ontwikkeling van een P+R in Genneper Parken is vastgesteld, waarna de voorbereiding van het project meteen is opgestart. De vier groene golven (Ring Oost, Eisenhowerlaan – Ring Oost – Kennedylaan, Noord Brabantlaan en Karel de Grotelaan) zijn geoptimaliseerd. Er zijn in 2017 al 30 van de totaal geplande 130 VRI’s op het glasvezelnet aangesloten. | |
We verbeteren de interne stedelijke bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid door diverse projecten. Bijv. veiliger maken aansluiting Airbornelaan-Kennedylaan, aanleg schoolzones en uitvoeren van verkeersveiligheidsacties (gedrag). | |
De aansluiting Airbornelaan-Kennedylaan is veiliger gemaakt door het plaatsen van verkeerslichten. De maatregel wordt in februari 2018 geëvalueerd. In 2017 zijn zeven schoolzones aangelegd. Van de 61 scholen hebben er nu 45 een schoolzone. Er zijn diverse verkeersveiligheidsacties uitgevoerd, zoals de BOB-campagne, fietstrainingen voor ouderen en de ‘Wij gaan weer naar school’ campagne. | |
We verbeteren de interne stedelijke bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. Bijv. met de nota parkeernormen sturen op duurzaam vervoer. Ontwikkeling parkeerbeleid. Onderzoeken integratie doelgroepenvervoer en het regulier openbaar vervoer | |
Met diverse ontwikkelaars is gesproken over het toepassen van een mobiliteitscorrectie wat moet leiden tot minder parkeerplaatsen bij nieuwe bouwplannen. Dit kan door alternatieve oplossingen te realiseren in plaats van parkeerplaatsen. Een voorbeeld daarvan is het regelen van deelauto’s. Bij een bouwplan aan de Kastanjelaan heeft dit al concreet tot minder parkeerplaatsen geleid. Conform resultaat van de bestuurlijke werkconferentie Toekomst Doelgroepenvervoer Zuidoost-Brabant is in november 2017 het project Slimme Mobiliteitsoplossingen gestart met de 21 samenwerkende gemeenten. De looptijd is tot eind 2018. De aanbevelingen uit dit project dienen als leidend advies voor de aanbesteding van het doelgroepenvervoer in 2020. Waar mogelijk wordt tussentijds maatwerk geleverd zoals de oplossing in Tongelre na het wegvallen van buslijn 55. | |
We stellen de openbare ruimte beschikbaar als proeftuin voor innovatieve maatregelen op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit, rekening houdend met de Roadmap Slimme en duurzame mobiliteit. | |
Vanuit de Bereikbaarheidsagenda is samen met SmartwayZ.NL en de Verkeersonderneming uit Rotterdam Mobility Lab georganiseerd. Met Mobility Lab krijgen startups de mogelijkheid om hun mobiliteitsoplossing in de praktijk te beproeven. Uit de voorselectie zijn 16 ondernemingen geselecteerd, waarvan tien startups graag in Eindhoven willen testen. Hierbij wordt gekeken naar locaties op Strijp S, TU/e campus. Implementatie van deze projecten start in 2018. Daarnaast is op Strijp S vanuit het project SCRIPTS gestart met mobiliteitsbundels. Bewoners van Strijp S kunnen een mobiliteitsabonnement afnemen waarbij ze gebruik kunnen maken van deelauto’s, deelfietsen en openbaar vervoer om aan hun vervoersvraag invulling te geven. En op een wat kleinschaliger niveau is de Flow is geïmplementeerd op de kruising Eisenhowerlaan - Wolvendijk. Met Flow krijgen fietsers een snelheidsadvies om het groene licht te kunnen halen. | |
In 2017 wordt een landingsplaats/lanceerplaats opgericht die innovaties moet versnellen met betrekking tot het slim op reis gaan en die veranderende mobiliteitsvraag moet bevorderen. | |
De Landingsplaats is in 2017 ontwikkeld, maar nog niet definitief opgericht. De afstemming tussen de deelopgave smart mobility van SmartwayZ.NL en het ITS Bureau BrabantStad heeft meer tijd gekost dan verwacht. | |
De route Kennedylaan-Ring-Eisenhowerlaan wordt geschikt gemaakt als hybride testomgeving voor proeven op het gebied van coöperatief rijden. | |
De naam ‘hybride testomgeving’ is in 2017 veranderd in ‘MobilitymoveZ.NL’. Daarmee heeft de testomgeving een bredere scope gekregen. In de testomgeving moeten proeven op het gebied van coöperatief en autonoom rijden worden uitgevoerd. Maar ook mobiliteitsdiensten en emissievrije mobiliteit pilots zullen worden getest. In 2017 is er een marktconsultatie van de eerste tender geweest. De eerste voorstellen van bedrijven om te testen worden begin 2018 ontvangen. | |
In aansluiting op de Roadmap Licht wordt een smart grid gerealiseerd dat pilots op het gebied van onder andere smart mobility mogelijk moet maken. We nemen deel aan Europese projecten. | |
Eindhoven participeert onder andere in het project Synchronicity, een horizon2020 project. Hierbinnen wordt het slimme lichtgrid gekoppeld aan verkeersmanagement. Aan de lichtmasten worden sensoren toegevoegd om bijvoorbeeld geluidsniveau te meten. | |
We zetten in op mobiliteitsmanagementmaatregelen op de HTCE en Eindhoven Centrum Nen we stimuleren en faciliteren het elektrisch rijden (ook voor taxi’s). | |
Onder begeleiding van Brabant Mobiliteitnetwerk/BMN werkt de gemeente Eindhoven met werkgevers samen in communities aan het stimuleren van spitsmijdingen door werknemers, bezoekers en studenten van bedrijven en instellingen. Mede ondersteund door een subsidieregeling zijn in Eindhoven Centrum Noordoost (TU/e campus en omgeving: 5x), HTCE (2x) en FlightForum (1x) projecten in uitvoering of in voorbereiding. Er is een Agenda Emissievrije mobiliteit ontwikkeld waar het college kennis van heeft genomen. De Agenda bevat maatregelen op het gebied van verschonen, verminderen en veranderen van de mobiliteit voor de jaren 2018-2030. Voor het jaar 2018 is een concreet uitvoeringsprogramma vastgesteld met maatregelen die in 2018 worden uitgevoerd. Daarnaast is het elektrisch rijden gefaciliteerd door het plaatsen van twee snelladers bij het station en zijn op verzoek van bewoners ongeveer 20 laadpalen in woonstraten geplaatst. | |
Verder uitrollen Hopperpoints (fietsdeelsysteem), verkeerslichten geschikt maken om actuele reisinformatie aan automobilisten te verstrekken (C-ITS) en wordt de gemeentelijke data-inwinning aangesloten op het ITS bureau Brabantstad. | |
Op vijf locaties is het aantal Hopperpoints in Eindhoven in 2017 uitgebreid (drie locaties op Strijp-S, één op Flight Forum en één aan de Nachtegaallaan). De eerste 13 VRI’s zijn omgebouwd tot IVRI’s. Deze IVRI’s kunnen informatie over de stand van de verkeerslichten doorsturen naar passerende voertuigen. Dit is tijdens de roodfase informatie hoe lang het nog rood blijft en tijdens de groenfase de informatie hoe lang het nog groen blijft. Service providers kunnen hier eventueel een snelheidsadvies van maken. Voertuigen die deze informatie kunnen ontvangen (en ook informatie naar de vri sturen) zijn er echter nog nauwelijks. Landelijk wordt er op aangestuurd dat private partijen een aangepaste app ontwikkelen. De IVRI is op dit moment vooral een voorbereiding voor de toekomst. Dat manier van data-inwinning wordt afgestemd op de landelijke afspraken en op het ITS bureau BrabantStad. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Aantal km geasfalteerd fietspad | 251 | 253 | 250,4 | |
In de jaarrekening 2016 is melding gemaakt van een nieuw softwarepakket dat resulteerde in nieuwe afwijkende cijfers, waardoor er in de jaarrekening 2016 een foutief aantal kilometer geasfalteerd fietspad is gemeld. Dit had 245,9 km in plaats van 251 km moeten zijn. Het pakket levert op dit moment weer de juiste informatie. Het doel is om elk jaar het aantal kilometer geasfalteerd fietspad met minimaal 2 km te laten toenemen. Het gerealiseerde aantal kilometer bedroeg in 2017 250,4 km. Daarmee is de doelstelling van 2017 bereikt. | ||||
Aantal vernieuwde verkeerslichten | 126 | 139 | 137 | |
Er zijn twee minder VRI’s vervangen dan begroot. Eén VRI is niet vervangen, maar verwijderd (Bilderdijklaan-Wal) en één VRI is doorgeschoven naar 2018. | ||||
Aantal kilometer HOV-baan/busbaan | 20,5 | 25 | 23 | |
De begroting 2017 ging nog uit van een volledig gerealiseerde HOV2 en HOV in de challenge, ter hoogte van de Landsard. Inmiddels is in een Bestuursovereenkomst vastgelegd dat de HOV infra in het ‘Challenge project’ in de periode 2018-2020 wordt gerealiseerd. Ook het laatste deel van het project HOV2, de ongelijkvloerse kruising van de Ring met de Montgomerylaan wordt de komende jaren gerealiseerd. Als deze twee onderdelen gereed zijn, is er in Eindhoven een HOV-netwerk van 25 kilometer lang. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -27.665 | -15.440 | -14.928 | 512 |
Baten | 37.829 | 21.080 | 22.660 | 1.580 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | -4.025 | 687 | -204 | -891 |
Resultaat | 6.139 | 6.327 | 7.528 | 1.201 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Inkomsten betaald Parkeren | 1.696 | 1.696 | N | ||
De inkomsten betaald parkeren zijn laag geraamd omdat een aantal parkeerterreinen de komende jaren zal vervallen als gevolg van ruimtelijke ontwikkelingen. Voorbeelden zijn de parkeerterreinen bij de VVV, de stationsweg, Raiffeisenstraat en Vogelenzangterrein. Door het vervallen van deze parkeerterreinen, zullen automobilisten op andere locaties moeten parkeren.Dit zijn met name parkeergarages waarvan de gemeente geen eigenaar is waardoor de inkomsten weg zullen vallen. Omdat deze parkeerterreinen in 2017 nog beschikbaar waren is er in 2017 dus een voordeel op de parkeerinkomsten. De raming van de parkeerinkomsten vanaf 2018 is aangepast. | |||||
Profitsharing P1 | 365 | 365 | N | ||
Dit jaar hebben wij €365.000,- profitsharing van parkeerexploitant P1 ontvangen. Het betreft 50% van de jaarlijkse winst van P1 die zij boven een vooraf vastgesteld omzetbedrag hebben behaald. Vanwege de grote onzekerheid is de profitsharing niet begroot. Conform Raadsbesluit bij het Reserveringsdossier valt dit bedrag vrij ten gunste van het jaarrekeningresultaat | |||||
Inkomsten uit Benzineverkooppunten | 14 | -393 | -379 | N | |
De gemeente heeft voor 28 tankstationlocaties huurovereenkomsten afgesloten. Bij de meeste van deze overeenkomsten is sprake van een huurprijs voor de grond in de vorm van een prijs per m2 en een prijs per verkochte liter brandstof. De inkomsten per m2 worden op het CP grond geboekt en de inkomsten per liter worden bij het CP Verkeer geboekt. Onder andere als gevolg van de nieuwe vergoedingssystematiek benzineverkooppunten zien we zowel aan de kosten- als aan de opbrengstenkant bij het collegeproduct grond en het collegeproduct verkeer en vervoer afwijkingen. Bij Verkeer (CP4.5) resulteert dit in een nadeel van €379.000,- en bij Grond (CP5.4) leidt dit tot een voordeel van €252.000,-. Per saldo een nadeel van €127.000,-. Hierover is bij de Turap een verwacht nadeel van €200.000,- gemeld. | |||||
Reservering Taxibeleid | -80 | 80 | 0 | N | |
Conform raadsbesluit (17.47.651 d.d. 19-12-2017) is eerder het maximale bedrag (€293.000,-) gereserveerd. De werkelijke reservering (€213.000,-) valt lager uit dan begroot waardoor een nadeel op de lasten ontstaat en een voordeel op de reserve. | |||||
Doorbelaste sectorkosten (Personeel, inhuur, overig) | -445 | -445 | N | ||
Dit betreffen hoofdzakelijk doorbelaste personeelskosten welke op totaalniveau worden toegelicht. | |||||
Projecten | 842 | 21 | -973 | -109 | N |
Vanuit de projectadministratie worden de kosten en opbrengsten van de projecten (dit betreffen met name onderhoudsprojecten) gerelateerd aan dit collegeproduct doorbelast. Het saldo wordt verrekend met de reserve maatschappelijk nut in ontwikkeling. Doordat het moment van feitelijke realisatie kan afwijken van de (initiële) planning kunnen er in de jaarschijven verschillen tussen begroting en realisatie ontstaan. De afwijking in de jaarschijf 2017 wordt dan ook veroorzaakt door een verschuiving ten opzichte van de initiële planning (fasering). | |||||
Overig | 181 | -109 | 1 | 73 | |
Totaal | 512 | 1.580 | -891 | 1.201 |