Ruimtelijke inrichting
Ruimtelijke ontwikkeling
Inleiding
Ruimtelijke ontwikkeling draagt bij aan de profilering en groei van de Brainport met respect voor ons erfgoed.
We streven er naar om sociaal-maatschappelijke en economische ontwikkelingen in de stad mogelijk te maken. Daarmee ondersteunen we de doorontwikkeling van de gehele stad. Hierbij proberen we slagvaardig en klantvriendelijk de ruimtelijke instrumenten (bestemmingsplannen, vergunningen) toe te passen, rekening houdend met de nieuwe rol van de overheid. Vanuit erfgoed bezien willen we de historische ontwikkeling van de stad herkenbaar houden en beschermen. Hierbij willen we van Eindhoven een leefbare stad maken die zich laat begrijpen in haar karakteristiek met een historische gelaagdheid en verscheidenheid, met verschillende gezichten en verhalen, die samen de Eindhovense identiteit bepalen. Ook streven we naar het verbeteren van de woon- en leefsituatie in de actiegebieden vanuit een integraal perspectief (sociaal, economisch, veiligheid, fysiek) op wonen en leefomgeving.
Wat hebben we bereikt?
We hebben in 2017 een gebiedsgerichte benadering op basis van meerwaardecreatie geïncorporeerd in onze werkwijze, richting de invoering van de Omgevingswet.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
% actiegebieden met hogere score BTM t.o.v. voorgaande jaar | 57% | >60% | 57% | |
Stabiel beeld | ||||
Rapportcijfer Eindhoven met betrekking tot cultureel erfgoed | 6,5 | 7 | 6,6 | |
Een lichte stabiele groei zonder grote schommeling ligt in de lijn der verwachting |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We gaan de gebiedsprogramma’s verder ontwikkelen en uitvoeren met partners in de stad en werken samen met partijen in de stad aan creatieve oplossingen voor het vormgeven van gebiedsontwikkeling. | |
---|---|
We hebben samen met partners in de wijken zogenaamde gebiedsprogramma's ontwikkeld. In onze ontwikkelgebieden Spoorzone & Strijp S en Eindhoven Noord-West is de lopende ontwikkeling gecontinueerd. Op Strijp S is nieuwbouw gerealiseerd en is de komst van het Chinees paviljoen voorbereid. In de Spoorzone is de VVV-locatie gegund. In Noordwest is de bouw van BIC is gestart. In de binnenstad is de voorbereiding gestart voor de herinrichting van het 'rode steentjes' gebied, onder de noemer 'boeiende binnenstad' en is de Deken van Somerenstraat gegund. | |
We borgen de integraliteit van de uitvoering van onder andere de binnenstadvisie, sportvisie, woonvisie, Eindhoven op weg, prioriteitennota, gebiedsvisie Brainportcity. | |
We hebben de uitvoering van deze visies inhoudelijk en procedureel integraal afgestemd. | |
We ontwikkelen Brainportcity: binnen de stad betekent dat een samenhangende ontwikkeling van centrum, spoorzone, campussen en vliegveld. | |
We hebben een visie opgesteld op de ruimtelijke ontwikkeling en samenhang van centrum, 'Eindhoven Centraal'. We hebben die visie eveneens laten vaststellen door het rijk en provincie. In het BOMIRT hebben we afgesproken dat verdichting en veraangenaming in het gebied Fellenoord inclusief Neckerspoel nader wordt uitgewerkt onder de noemer 'internationale knoop XL'. | |
Actualiseren bestemmingsplannen (wettelijke taak). De private kwaliteitstoets is facultatief en partijen kunnen er met korting op de leges gebruik van maken. De toets wordt naar verwacht verplicht met het invoeren van de omgevingswet in 2019. | |
We hebben 75 projectdossiers en 3 complexe bestemmingsplan actualisaties (De Hurk, Luchthaven Eindhoven en Bedrijventerrein Woensel) doorlopen. Mede ivm de grote hoeveelheid ruimtelijke initiatieven is de inzet grotendeels gericht op projecten. Hierdoor was er wat minder focus op de wettelijke taken zoals actualisering van bestemmingsplannen. | |
We zetten scherp in op het verkorten van de doorlooptijd van omgevingsvergunningen en op een duidelijke en transparante communicatie met de klant in het vergunningenproces en blijven scherp sturen op de doorlooptijden. | |
We managen de inzet van medewerkers en sturen op efficiëntie en afgesproken termijnen. We hebben een 'pilot klantreis' doorlopen en bij gevolg studeren we op een 'track and trace' systeem (betrouwbaarheid en transparantie). | |
We starten met het opstellen van een Omgevingsvisie en met de (technische) voorbereiding van de Omgevingsplannen die naar verwachting vanaf 2019 de huidige bestemmingsplannen gaan vervangen. | |
We hebben een Koersdocument opgesteld waarin inhoudelijke kaders zijn opgenomen evenals procesafspraken en enkele dilemma's. Het Koersdocument geldt als uitgangspunt voor het opstellen van de Omgevingsvisie. Tevens hebben we een projectorganisatie ingericht. | |
We geven uitvoering aan de Prioriteitennota en aan de thema’s uit Nieuwe Ruimte. | |
We hebben uitvoering gegeven aan de Prioriteitennota en de thema's uit Nieuwe Ruimte. | |
We versterken de betrokkenheid van bewoners bij erfgoed door met de partners van het Erfgoedhuis activiteiten te organiseren. Ter bescherming van ons erfgoed gaan we gebouwen aanwijzen tot gemeentelijk monument. | |
We organiseren maandelijkse lezingen, organiseren rondleidingen en wandelingen voor scholen en andere groepen en we liften mee met activiteiten tijdens de DDW, de nationale monumentendag en de nationale archeologiedagen. | |
We stimuleren transformatie en hergebruik van erfgoed, onder meer bij Mariënhage, VDMA en het NRE terrein en we zoeken naar een passende balans tussen bescherming van ons erfgoed en faciliteren van gewenste ontwikkelingen. | |
Mariënhage is gekocht door DELA en de transformatie (en restauratie)plannen zijn geaccordeerd. Het Campinaterrein is eveneens succesvol verkocht binnen de kaders die door de raad zijn vastgesteld, hetgeen onder andere betekent dat er 5 gemeentelijke monumenten in procedure zullen worden gebracht. Voor VDMA is de uitvraag voorbereid. De bezwarenprocedure op het NRE-terrein is op een oor na gevild. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Aantal deelnemers aan activiteiten van het Erfgoedhuis | 6.785 | 6.650 | 8.000 | |
Deze sterke toename is te verklaren omdat is aangehaakt bij de DDW en bij Urban Trail. Het aantal bezoekers dat gericht naar het Erfgoedhuis is gekomen om de vondsten te bekijken, is minimaal en de educatieve activiteiten die worden georganiseerd door het Erfgoedhuis zijn nog niet voldoende ontwikkeld. | ||||
% ruimtelijke instrumenten (doorlooptijd) binnen wettelijke termijn | 99% | 95% | 99% | |
Het hoge niveau is gecontinueerd |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -11.462 | -13.649 | -15.834 | -2.185 |
Baten | 9.700 | 10.394 | 17.207 | 6.813 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 2.402 | 1.793 | 659 | -1.134 |
Resultaat | 640 | -1.462 | 2.032 | 3.494 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Integrale gebiedsontwikkeling | -821 | 3.658 | 2.837 | N | |
Door de aantrekkende economie zijn er veel meer vergunningen aangevraagd. In 2017 zijn hiervoor €3.658.000,- extra legesinkomsten ontvangen. Om deze vele vergunningaanvragen te kunnen verwerken, is extra capaciteit nodig gebleken ad. € 400.000,-. Doordat meer vergunningen zijn aangevraagd heeft de commissie Ruimtelijke Kwaliteit (Welstand) meer aanvragen ontvangen. Hierdoor is meer inzet vereist vanuit deze commissie en de supervisor(en). Extra kosten in 2017 zijn € 83.000,-. Door toename van de bouwactiviteiten is meer inspectie gebleken in 2017 ad. € 106.000,-. Vanuit de extra legesinkomsten is een bedrag ad. € 300.000,- gealloceerd om in 2017 al een start te maken met implementatie van de nieuwe omgevingswet. | |||||
| 70 | 70 | N | ||
Doorbelaste indirecte sectorkosten | -531 | 0 | -531 | N | |
Betreffen voornamelijk de personele kosten die op totaalniveau worden toegelicht. | |||||
Maatschappelijk vastgoed | |||||
Monumenten (inclusief Catharinakerk). | -283 | 35 | 115 | -133 | N |
Taakstelling verkoop panden | -598 | 722 | 124 | N | |
Bezuinigingstaakstellingen Maatschappelijk vastgoed | -493 | -493 | N | ||
Niet in Exploitatie Genomen Gronden (NIEGG) - gebiedsontwikkeling in relatie tot verkoop panden. | -663 | 711 | 48 | N | |
Niet invorderbare OZB eigenaar | -122 | -122 | J | ||
Beheer panden | 129 | 60 | 189 | N | |
Voorziening duurzame waardevermindering vastgoedobjecten | 1.386 | 1.386 | N | ||
Projecten maatschappelijk nut Ruimtelijke ontwikkeling | 721 | 528 | -1.249 | N | |
Vanuit de projectadministratie worden de kosten en opbrengsten van de projecten (dit betreffen voornamelijk onderhoudsprojecten) gerelateerd aan dit collegeproduct doorbelast. Het saldo wordt verrekend met de reserve maatschappelijk nut in ontwikkeling. Doordat het moment van feitelijke realisatie kan afwijken van de (initiële) planning kunnen er in de jaarschijven verschillen tussen begroting en realisatie ontstaan. De afwijking in de jaarschijf 2017 wordt dan ook veroorzaakt door een verschuiving ten opzichte van de initiële planning (fasering). Dit geldt met name voor de projecten Groene Raamwerk, Brainport City, Reconstructie Schootsestraat, Gebiedsvisie Burghplan en Verhuizing Archeologie Depot. | |||||
Overig | 476 | -357 | 119 | N | |
Totaal | -2.185 | 6.813 | -1.134 | 3.494 |