Economie, cultuur en sport
Van Abbemuseum
Inleiding
Het Van Abbemuseum (VAM) is een van de meest vooraanstaande musea voor moderne en hedendaagse kunst in Nederland en een internationaal erkend topinstituut. Het museum schakelt tussen lokale betrokkenheid en internationale ambitie. Daardoor draagt het zowel bij aan een aantrekkelijk leefklimaat als ook aan een brede toppositionering van Eindhoven in de internationale kunstwereld. Het museum richt zich op een breed lokaal, nationaal en internationaal publiek. Het museum verzamelt en beheert een internationale topcollectie, doet onderzoek, produceert tentoonstellingen met werk van derden en van de eigen collectie binnen en buiten de muren van het museum en ontwikkelt kunstgerelateerde projecten met partners uit kunstcultuur, bedrijfsleven, educatie en gezondheidszorg.
Wat hebben we bereikt?
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Aantal bezoeken in het Van Abbemuseum | 94.656 | 100.000 | 104.809 | |
De bezoekersaantallen waren dit jaar boven verwachting. Met name het succes van de tentoonstelling in de zomer van de Chinese kunstenaar Qiu Zhijie heeft voor deze hoge aantallen gezorgd. | ||||
Aantal bezoeken in Eindhoven / in het buitenland | 7.400 / 253.750 | 7.500 / - | 7.400 / 163.400 | |
Binnen Eindhoven geen nieuwe ontwikkelingen qua tentoonstellingen. Volgend jaar zijn in dit kader nieuwe samenwerkingen gepland. In het buitenland zijn er 7 tentoonstellingen van het museum getoond die wereldwijd vele bezoekers hebben getrokken. The Place is Here (Black Art) reisde langs Nottingham, Middlesborough en London en trok in totaal 122.000 bezoekers. De tentoonstelling You've Got 1243 Unread Messages in Riga ruim 21.000 bezoekers en Europalia in Brussel 15.000 bezoekers. Een kleinere tentoonstelling The Lost Museum - Munchmuseet on the Move in Oslo 2.100 bezoekers. Onze tentoonstelling Qiu Zhije was te zien in Geneve en trok daar 3.300 bezoekers. | ||||
Aantal bezoeken online website / social media | 485.866 / 58.328 | 400.000 / 100.000 | 436.273 / 64.446 | |
De daling van ongeveer 50.000 online bezoekers zit vooral in het terugschroeven door Google van ons Adwords pro Grant account naar een gewone Adwords Grant account. Dit wordt door onze partner INTK uitgezocht. We zijn actiever in het toevoegen van links aan onze Facebookberichten en we hebben een plugin om zoekresultaten via Google te optimaliseren. Online bezoekers kwamen in 2017 wel vaker terug en ze bezochten ook meer pagina's en bleven langer op de site. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Verzorgen tentoonstellingsprogramma op internationaal niveau. | |
---|---|
In 2017 opende het museum een geheel vernieuwde grote collectiepresentatie waarbij de collectie van het museum in een brede maatschappelijke context geplaatst wordt. De nieuwbouw werd hierbij omgedoopt tot collectiegebouw, de tentoonstellingen ‘The making of modern art’ en ‘The way beyond art’ staan hierin centraal. Binnen het collectiegebouw wordt voortaan in de Werksalon ruimte gemaakt voor tal van Eindhovense groeperingen om met de collectie aan het werk te gaan. In de oudbouw toonde het museum solotentoonstellingen van onder andere twee vooraanstaande niet Westerse kunstenaars als de Rasheed Araeen en Qiu Zhijie. Met name de tentoonstelling van de Chinese kunstenaar Qiu Zhijie zorgde voor veel aandacht in de pers en hoge bezoekersaantallen in 2017. Daarnaast nam het museum met succes deel aan evenementen in de stad als GLOW en de DDW. In vele Nederlandse musea stond het themajaar Van Mondriaan tot Dutch Design centraal. Het Van Abbemuseum nam hierin samen met de Design Academy deel met de tentoonstelling van Abbe en de Stijl. Veel internationale pers heeft in dit kader aandacht besteed aan het museum en de van Doesburg collectie van het museum. In de buitenruimte Het Oog wisselt de tentoonstelling ieder half jaar met steun van St. Niemeijer, waarvan in 2017 het contract weer met vijf jaar is verlengd. | |
Diversiteit en inclusie centrale uitgangspunten. | |
Diversiteit en inclusie stonden ook in 2017 centraal. Het Special Guest programma, ondersteund door BankGiro Loterij, werd afgerond en ontwikkelde, in nauwe samenwerking met het Stedelijk Museum Amsterdam en met financiële ondersteuning van met name het VSB fonds en het Mondriaanfonds, door naar Studio i dat zich focust op alle vormen van inclusie. | |
Aanbieden educatief programma. | |
Ook in 2017 namen 10.235 leerlingen en kinderen in het museum deel aan allerlei lesprogramma’s en speciale activiteiten. | |
Samenwerken met partnerinstellingen, kennisinstellingen en bedrijven uit de regio. | |
Ook in 2017 werkten we intensief samen met partnerinstellingen, kennisinstellingen en bedrijven uit de regio, zoals de Design Academy Eindhoven, Glow, Ehv 365, de Dutch Design Foundation, Robot Love, de Open Universiteit, Baltan, de Umbrella’s, Architectuur Centrum Eindhoven, Korein, GGzE, Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk Brabant Centraal, TU/e, alle BIS instellingen, Piet Hein Eek, Van der Valk Hotel Eindhoven, De Lage Landen, Dela en Archipel. | |
In stand houden internationaal netwerk met topmusea en kennisinstellingen. | |
We hebben actief geparticipeerd in het internationale netwerk met topmusea en kennisinstellingen en dit uitgebreid waar het kan. Het Van Abbemuseum gaat de laatste fase van het internationale museale project L ‘Internationale in en heeft meegewerkt aan de nieuwe Europese aanvraag voor een vervolgproject en periode. | |
Uitbreiden cultureel ondernemerschap. | |
Centraal in het cultureel ondernemerschap staan de collectiemobiliteit, co-producties, fondsenwerving, sponsoring, verhuur van locatie en kennis aan derde partijen. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Aantal tentoonstellingen etc. binnen de muren van het museum | 25 | 30 | 15 | |
De grote collectietentoonstelling in de nieuwbouw bestaat uit meerdere tentoonstellingen en bevat meerdere wisselingen die niet als nieuwe tentoonstelling zijn geteld, waardoor het aantal lager lijkt dan voorheen. Met deze nieuwe opstelling is de systematiek wat gewijzigd. Het aantal tentoonstellingen is echter geen graadmeter voor succes, het gaat om de inhoud, de dynamiek, de programmering binnen het museum en de tentoonstellingen en het publieke bereik van dit alles. | ||||
Aantal tentoonstellingen etc. in Eindhoven / in het buitenland | 6 / 3 | 3 / 4 | 3 / 7 | |
Aantal online campagnes | 3 | 3 | 3 | |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -5.726 | -5.371 | -7.138 | -1.767 |
Baten | 1.104 | 1.036 | 2.224 | 1.188 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 0 | 0 | 585 | 585 |
Resultaat | -4.622 | -4.335 | -4.329 | 6 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Begrotingswijziging 2017 | |||||
In 2017 is de begroting van het Van Abbemuseum middels een begrotingswijziging aangepast. De bezuinigingsopdracht is structureel verwerkt in de begroting van de diverse kostenplaatsen, zodat deze meer in lijn is gebracht met het nieuwe beleidsplan 2018-2021. | |||||
Bezoekersinkomsten | 44 | 44 | N | ||
De succesvolle tentoonstelling Qiu Zhijie heeft gezorgd voor hoge bezoekersaantallen en dus ook meer bezoekersinkomsten. De inkomsten zijn zelfs nog hoger dan verwacht door een eenmalige extra hoge uitkering van de museumvereniging voor de bezoekers met een museumjaarkaart. | |||||
Educatie | -12 | -4 | -16 | N | |
Uitbreiding van het educatieve programma heeft een meer divers publiek naar het museum gebracht, hiermee gaan echter ook meer kosten gepaard die gedekt worden uit het mooie resultaat op bezoekersinkomsten. | |||||
Personeel | -37 | -37 | N | ||
Algemene CAO ontwikkelingen, die niet zijn vertaald in een verhoogde personeelskostenbegroting van 2017, hebben geleid tot een tekort. Het tekort van €37.000,- op de personeelsbegroting hebben we zelf gedragen door een aanzuivering vanuit de Reserve Aankopen Kunst om te kunnen voldoen aan de gezamenlijke financiële opdracht. | |||||
Marketing en Communicatie | -75 | 75 | N | ||
Extra gelden van de BankGiro Loterij hebben onder andere bijgedragen aan ontwikkeling van het imago en specifieke programmering tijdens donderdagavondopenstelling. | |||||
Vastgoed Eigenaarsdeel | 6 | 6 | N | ||
Eigenaarsdeel van Vastgoed | |||||
Overige posten | -40 | 12 | -28 | N | |
Mutatie reserves | -1.610 | 1.062 | -548 | N | |
De onttrekkingen uit de reserves zijn gebaseerd op realisatie. Deze geldstromen hebben betrekking op het verwerven van kunstwerken en het organiseren en realiseren van tentoonstellingen en laten een zeer actief beleid zien. De baten en lasten zijn begrotingstechnisch gesaldeerd verwerkt, op basis van inschatting. Bij de baten is zichtbaar dat er veel inkomsten van derden zijn geworven gedurende 2017 om extra budget te creëren voor de aankoop van kunst en het maken van tentoonstellingen. De reserves hebben een egaliserende functie en de mutaties passen geheel in het beleidsinhoudelijke kader van het museum. | |||||
Overig | |||||
Totaal | -1.767 | 1.188 | -585 | 6 |