Openbare ruimte
Milieu
Inleiding
Ons milieubeleid draagt bij aan een gezonde leefomgeving, optimaal gebruiken van grondstoffen en een duurzame ruimtelijke inrichting van de stad. Dat doen we door te hoog belaste situaties (bodem, geluid, lucht, risico’s externe veiligheid en straling) te saneren en restafval van huishoudens maximaal te hergebruiken. In Eindhoven en in de regionale context. Regionale samenwerking is nodig omdat veel van de milieugezondheidsbelasting in Eindhoven wordt veroorzaakt door het regionale verkeersnetwerk (wegverkeer).
Daarmee beogen we de gebruikskwaliteit van de nieuwe leefomgeving (wonen, werken, verkeer, groen, water) gezond te houden of te maken. Milieukwaliteit van de leefomgeving wordt stadsbreed gemonitord en voor iedereen inzichtelijk gemaakt. We willen bereiken dat uit huishoudens vrijkomend afval volledig wordt hergebruikt en dat de fysieke leefomgeving beheerst en gezond is.
Wat hebben we bereikt?
We hebben besloten de verkeersdoorstroming op de Vestdijk te reduceren, om de luchtkwaliteit te verbeteren. Daartoe is een tijdelijke invulling gerealiseerd en zijn voorbereidingen getroffen voor definitieve herinrichting.
Er zijn diverse voorbereidingen getroffen om beoogde ontwikkelingen duurzaam en gezond te kunnen voorbereiden en te realiseren, met specifieke aandacht voor klimaatrobuustheid en aantrekkelijkheid, zoals:
- Het integraal uitvoeringsprogramma Groen, Klimaatadaptatie en Brabantse Health Deal, (inclusief samenhangende programma’s Verkeer, RO/Brainport Park/Binnenstad/Spoorzone, Sport).
- Voorbereidingen in het kader van de Omgevingswet:
- Het weegbaar maken van gezondheid in te nemen besluiten over ruimtelijk-economische ontwikkelingen. Met RIVM is het instrument Milieu-Gezondheid Risico-indicator (MGRi) ontwikkeld. Daarmee kunnen we de gezondheidslast van cumulatieve milieubelasting in de stad op kaart inzichtelijk maken. Het instrument is geschikt voor monitoren en scenario-onderzoek.
- Verkenning naar doorontwikkeling van de bestaande meetsystemen voor geluid en lucht. In samenwerking met de AiREAS partners, GGD en Omgevingsdienst (meetnet 2.0 dat regiobreed kan worden uitgerold). Met het ministerie van IenW wordt verkend hoe de regio Brabant Zuidoost als landelijk pilotgebied voor sensormeettechnologie (met open data en innovatie) kan worden ingezet.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Aandeel restafval | 47% | 48% | 44% | |
De verlaging van % restafval is met name gerealiseerd dankzij nascheiding van grof afval op de milieustraten. | ||||
% inwoners dat zich (zeer) onveilig voelt als gevolg van gevaarlijke stoffen/straling/luchtverontreiniging | 36% | 34% | 37% | |
Er zijn in 2017 geen grote ontwikkelingen geweest bij risicovolle bedrijven, noch hebben zich ongevallen voorgedaan met gevaarlijke stoffen in bulk. Het is niet aanwijsbaar waarom er een lichte toename is. De belevingscijfers blijven schommelen rondom 36%. | ||||
% inwoners dat last heeft van minstens één vorm van geluidhinder | 37% | 34% | 42% | |
De aantrekkende economie zorgt voor meer activiteiten in de stad. Wegverkeer blijft de grootste bron van geluidoverlast. De hinderbeleving van vlieglawaai in Eindhoven noord en van evenementen is toegenomen. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Afval: business cases ter vergroting aandeel hergebruik van afvalstoffen en de service naar burgers tegen zo laag mogelijke kosten, en de Milieustraat Achtseweg Noord worden gerealiseerd (medio 2018 operationeel). | |
---|---|
Besluitvorming hierover is vertraagd door hoger beroep dat is ingesteld door Attero. De behandeling van het hoger beroep wordt verwacht in de tweede helft van 2018. Pas dan kan het project verder worden uitgewerkt. Voor de verplaatsing van de milieustraat zijn voorbereidingen gestart. | |
Verbeteringen in inzamelsysteem richt zich op 1. Afval binnenstad: schoon en veilig. 2. Ondergrondse containers: uitbreiding en vervanging (100 stuks) 3. Oplossen van knelpunten (aanbieding containers; éénrichtingswegen; verzamellocaties e.d.) | |
Er wordt door Cure een plan van aanpak gemaakt om beter in control te komen ten aanzien van de overlast van aanbieding van huishoudelijk afval (door boven en ondergrondse containers). Dit wordt verwacht in Q1 2018. Het uitrollen van ondergrondse containers verloopt trager dan voorzien. In 2017 zijn 78 ondergrondse containers geplaatst (incl. vervanging). Restafval 34, Papier 11, Glas 19, Plastic 7, Textiel 7 stuks. Er wordt door Cure in 2018 (in afstemming met de gemeente) een inhaalslag gemaakt. | |
Bodem: uitvoeren van het meerjarenprogramma bodem 2016-2020 (bodemonderzoek, sanering, open bodemdata, opzetten van gebiedsgericht grondwaterbeheer en duurzaam gebruik ondergrond). | |
De geplande activiteiten zijn grotendeels volgens planning uitgevoerd. | |
Concrete activiteiten o.a. start sanering Hessen Kasselstraat, sanering bermen Zwaanstraat, voorbereiding sanering Eimerick, de Pressstraat en Strijpsestraat/De Bult, opstellen bodemkwaliteitskaart BIC. | |
De activiteiten zijn volgens planning uitgevoerd. | |
Geluid:analyseren/rapporteren van meetdata sensornet (Achtse Barrier/Blixembosch, A2 en spoor), bezien hoe de additionele subsidie voor de 2600 woningen slim inzet wordt bij investeringen in de infrastructuur ter vermindering van de geluidsbelasting | |
De meetdata sensornet zijn geanalyseerd. Deze zijn in overeenstemming met berekende waarden. Er zijn voorbereidingen getroffen voor doorontwikkeling van het meetnet 2.0 om ook de impact van de luchthaven beter te kunnen monitoren. | |
Geluid: uitwerken pilot spoorgeluid Hofstraat. Inzake luchthaven uitvoering van afspraken Leefbaarheid 2e fase groei (2016-2020) en met gemeenten realiseren we een aanpak om geluid- en luchtkwaliteit te monitoren. | |
De pilot spoorgeluid Hofstraat is qua studie afgerond. In 2017 heeft het ministerie van IM besloten om de bewoners van de Hofstraat gevelisolatie (betere gevel/dak ten behoeve van minder geluid en energieverbruik) te bieden tegen overlast door treinverkeer. In 2018 worden de eerste woningen in overleg met het ministerie als pilot aangepakt. | |
Lucht: in de coöperatieve vereniging AiREAS worden gemaakte afspraken over doorontwikkeling van de vereniging en innovatief lucht meetsysteem AiREAS in uitvoering genomen. Uitbreiding ILM in W en NW Eindhoven ter monitoring van impact vliegverkeer | |
Er is met de AiREAS partners en Odzob verkend hoe het bestaande innovatief luchtmeetsysteem 1.0 in Eindhoven (stedelijk gebied) kan worden doorontwikkeld naar een 2.0 versie. Eind december 2017 tekenen zich de globale concept contouren daarvan af. Daarbij is ook uitgewerkt hoe het meetnet regiobreed kan worden verbreed om de impact van de luchthaven en plattelands-/veehouderij problematiek te monitoren. Naar verwachting zal over de 2.0 versie voor Eindhoven in Q2 van 2018 besluitvorming plaatsvinden. | |
Uitvoering van de in 2016 gemaakte Roadmap Gezonde verstedelijking en vastgestelde Brabantse Health deal. | |
Er is met ondersteuning van BrabantStad projectleiding georganiseerd voor provincie brede uitvoering van de Brabantse Health Deal (BHD). |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Omvang huishoudelijk restafval (kg/inwoner) | 478 | 480 | 475 | |
Het aanbod van huishoudelijk afval schommelt al jaren rondom deze hoeveelheid. | ||||
Aantal gesaneerde en onderzochte locaties (bodem) | 232 | 75 | 131 | |
De toename is veroorzaakt door de aantrekkende economie c.q. toename van voorbereiding van fysieke projecten en bouwplannen. | ||||
Gesaneerde woningen A- en raillijst | 232 | 97 | 33 | |
Het saneren van woningen aan het spoor (Hofstraat) en de tangenten en De Ring verloopt trager dan voorzien. Omdat de voorbereiding complexer is, of omdat regulier onderhoud aan wegen in latere jaren gepland staat. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -26.986 | -28.058 | -27.850 | 208 |
Baten | 23.774 | 24.608 | 22.845 | -1.763 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | -1.847 | -1.565 | 105 | 1.670 |
Resultaat | -5.059 | -5.015 | -4.900 | 115 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Afvalbeheer | 342 | 342 | N | ||
Er zijn minder verzoeken om kwijtschelding (€ 241.000,-) en verminderingen (€ 101.000,-) gedaan dan begroot. | |||||
De opbrengst afvalstoffenheffing is hoger (meer aansluitingen). | 143 | 143 | N | ||
Hogere lasten in relatie tot GR Cure (€ -262.000,-) en storting in voorziening afval door positief resultaat op exploitatie Afval (€ -377.000,-), tezamen € -639.000,-. | -639 | -639 | N | ||
Storting positief resultaat Cure 2016 in voorziening afval | 510 | -510 | 0 | N | |
Lagere kapitaallasten | 187 | 187 | N | ||
Overig afvalbeheer | 45 | 15 | 60 | N | |
Milieubeheer | 120 | 120 | N | ||
Afwijking ondersteuning door Odzob: minder bodemtaken en meer Vergunning/Toezicht/Handhavingstaken. | |||||
Projecten Maatschappelijk Nut Milieu | -211 | -1.459 | 1.670 | 0 | N |
Vanuit de projectadministratie worden de kosten en opbrengsten van de projecten (dit betreffen met name onderhoudsprojecten) gerelateerd aan dit collegeproduct doorbelast. Het saldo wordt verrekend met de reserve maatschappelijk nut in ontwikkeling. Doordat het moment van feitelijke realisatie kan afwijken van de (initiële) planning kunnen er in de jaarschijven verschillen tussen begroting en realisatie ontstaan. De afwijking in de jaarschijf 2017 wordt dan ook veroorzaakt door een verschuiving ten opzichte van de initiële planning (fasering). | |||||
Overig, waaronder maatschappelijk vastgoed en doorbelasting indirecte sectorkosten | -146 | 48 | -98 | N | |
Totaal | 208 | -1.763 | 1.670 | 115 |