Sociale basis
Samenkracht
Inleiding
Dit product omvat het speelveld van het alledaagse sociale leven in de stad; samenkracht. Samenkracht is de beweging naar eigen kracht en ‘samenredzaamheid’, waarbij het gaat om het totaal aan maatschappelijke initiatieven dat plaatsvindt in de stad en bijdraagt aan ontmoeting en aan samenleven. Inwoners worden actief gestimuleerd om zich in te zetten voor zichzelf, elkaar en voor hun stad. Door samenkracht te stimuleren en faciliteren dragen we bij aan de gewenste beweging van 2 à 1 à 0. In dit collegeproduct onderscheiden we als onderdelen:
- Initiatieven en activiteiten met maatschappelijke waarde
- Informele zorg en ondersteuning
- Versterken positie inwoners
Wat hebben we bereikt?
In 2017 zijn er verschillende sessies geweest met partijen uit de stad om met elkaar van gedachten te wisselen over de wijze waarop de stad meer en meer een inclusieve stad kan wonen, waaraan alle Eindhovenaren mee kunnen doen, ongeacht huidskleur, seksuele voorkeur, geslacht of eventuele beperking. Deze bijeenkomsten waren in het kader van het VN verdrag. In 2017 heeft Stichting WIJeindhoven zich bezonnen op de rol die zij hebben in het collectieve welzijnswerk. Zoals bekend was hier eerder nog weinig ruimte voor binnen Stichting WIJeindhoven. 2017 hebben er een aantal pilots gedraaid die inzicht geven in die rol.
Tenslotte is in 2017 nagedacht over mogelijke manieren om meer te komen tot substitutie van de tweede lijn, maar zeker ook tot aanvullende inzet van de sociale basis, om zo te komen tot kortere trajecten. Dit blijkt in de praktijk weerbarstig en vraagt soms andere sturing dan tot nog toe ingezet.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Zelfredzaamheid inwoners (ratio zelfredzaam/niet zelfredzaam) | 1,5 | 1,55 | 1,55 | |
De realisatie is gelijk aan de doelstelling en we zien een lichte stijging ten opzichte van 2016. | ||||
Leefsituatieindex buurtmonitor (gemiddelde score) | 106 | 107 | 106 | |
Gedurende jaren is deze indicator constant. Daaruit blijkt dat dit cijfer moeilijk te beïnvloeden is. Toch hebben we ervoor gekozen om in de begroting een cijfer neer te zetten dat meer ambitie uitstraalt dan bestendiging van dit cijfer. Dit omdat we streven naar een stad waar inwoners zich zo prettig mogelijk voelen. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Initiatieven en activiteiten met maatschappelijke waarde: -Subsidiëren / faciliteren van initiatieven;-Inrichten van acht thematafels. | |
---|---|
We hebben in 2017 subsidies verstrekt binnen de nadere regels Opdracht sociaal domein, meedoen en maatschappelijke participatie, informele zorg, vrijwillig jeugdwerk en mondiale bewustwording. Daarmee hebben we bestaande inzet gecontinueerd en hebben we een paar vernieuwende aanvragen kunnen honoreren (zoals verdere uitbreiding van Stichting ik wil, de buurtfabriek enzovoort). | |
Informele zorg en ondersteuning: -Ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers(organisaties) in de zorg. | |
Op verzoek van de informele zorgpartners zit de gemeente met een vertegenwoordiging van deze organisaties regelmatig om tafel om de transformatie door te spreken, hickups op te pakken en een betere samenwerking tussen WIJeindhoven, gemeente en maatschappelijke organisaties op te bouwen. Zo sluiten deze partijen aan bij casuïstiekoverleg van generalisten om hier te kijken waar ze kunnen ondersteunen en waar soms zelfs afschaling mogelijk is. Met het Vrijwilligerspunt is gezocht naar verbetering, wat geresulteerd heeft in een vrijwilligerspunt nieuwe stijl: “Eindhoven Doet!" | |
Subsidiëren en anderszins faciliteren van initiatieven. | |
We hebben geëxperimenteerd met nieuwe subsidiemogelijkheden voor inwonersinitiatieven. We hebben twee sessies met de stad georganiseerd om te zoeken naar meer aanknopingspunten om subsidies effectiever en efficiënter in te zetten. Op een aantal onderwerpen zijn thematafels ingericht, op een aantal andere onderwerpen bleken thematafels geen bruikbaar instrument. We hebben accounthouderschap nieuw vormgegeven, waardoor partijen zoveel mogelijk een vaste contactpersoon hebben. | |
Versterken positie inwoners: -Ondersteunen niet-formele bewonersinitiatieven; -Uitvoeren cliëntenparticipatie nieuwe stijl; -Uitvoeren waarborgen inwoner vis-a-vis instituties; -Plan van aanpak antidiscriminatie. | |
In 2017 zijn we gestart met cliëntparticipatie nieuwe stijl. Zoals u weet, maken we een pas op de plaats met de nieuwe cliëntenraad en kunnen we per 1 april weer van start. Niet formele inwonersinitiatieven konden voorheen niet gefaciliteerd worden door het sociaal domein. Door specifiek een traject in te richten voor inwonersinitiatieven hebben we dit gat opgevuld. Ten aanzien van anti-discriminatie is niet enkel een plan ontwikkeld, ook zijn we per 01-01-2018 overgestapt naar een nieuwe partij, die nieuw elan brengt in de antidiscriminatieaanpak in Eindhoven. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Aantal (kleinschalige) initiatieven dat we subsidiëren | 194 | 220 | 216 | |
We hebben een flinke stijging kunnen realiseren ten opzichte van 2016. | ||||
Oordeel cliëntenraad SD (i.o.) over betrokkenheid inwoners bij beleidsvorming | Cliëntenraad SD nog niet gestart | 6 | zie toelichting | |
De cliëntenraad is tijdelijk on hold gezet en zal 1 april weer van start gaan. | ||||
Aantal mensen dat gebruik maakt van het mantelzorgcompliment | 2.543 | 2.750 | 2.788 | |
We hebben het begrote aantal gebruikers behaald. | ||||
Het percentage acties dat plaatsvindt in de sociale basis, ten opzichte van het totale aantal acties dat de eerste lijn uitzet. | ? | 6% | ? | |
Er zijn helaas geen gegevens beschikbaar voor deze indicator, daarom komt deze indicator ook niet terug in de begroting 2018. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -11.861 | -10.910 | -11.808 | -898 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -11.861 | -10.910 | -11.808 | -898 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Initiatieven en activiteiten met maatschappelijke waarde: subsidiëren en anderszins faciliteren van initiatieven. | 249 | 249 | N | ||
De vraag naar subsidie binnen de subsidieregeling (a) Meedoen en maatschappelijke participatie (€ 154.000,-), (b) Vrijwillig jeugdwerk (€ 28.000,-) als ook begrotingssubsidies (€ 13.000,-) is lager dan het beschikbare budget. Daarnaast zijn ook de kosten welke op een andere wijze dan via subsidie zijn gefaciliteerd, (in totaliteit € 54.000,-) achtergebleven bij de verwachting. | |||||
Initiatieven en activiteiten met maatschappelijke waarde: experimenten met nieuwe vormen van financiering om zo meer inwonersinitiatieven mogelijk te maken. | 351 | 351 | N | ||
De vraag naar subsidie binnen de regeling Durfkapitaal is lager dan het beschikbare budget (€ 18.000,-). De vraag naar financiële middelen voor oplossen van wachtlijsten bij vrijwilligersorganisaties binnen de sociale basis, als gevolg van de beweging 2-1-0, is eveneens lager dan het beschikbare budget (€ 71.000,-). Het onbenutte budget ten behoeve van het hervormingsproces subsidies (€ 200.000,-) is veroorzaakt doordat onder meer vacatures niet zijn ingevuld. Voorts is een overschot (€ 51.000,-) op pilots 'maatregelenpakket 2-1-0' mede gerealiseerd door teruggevorderde middelen van een niet succesvol gebleken dagbestedingspilot/-project (Campagne open deuren). Het restant (€ 11.000,-) betreffen diverse kleinere projecten. | |||||
Informele zorg en ondersteuning: ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers(organisaties) in de zorg. | 325 | 325 | N | ||
De vraag naar subsidie binnen (a) de subsidieregeling Opdracht sociaal domein 2017 (€ 47.000,-) en (b) de subsidieregeling Informele zorg (€ 54.000,-) is lager dan het beschikbare budget. Daarnaast resteert er een overschot (€ 221.000,-) aan middelen Mantelzorg compliment, wat is geoormerkt als bijdrage voor de gemeentelijke tekorten. Het restant (€ 3.000,-) betreft het totaal van overige posten. | |||||
Versterken positie inwoners: waaronder ondersteunen niet-formele bewonersinitiatieven en cliëntenparticipatie nieuwe stijl. | 94 | 94 | N | ||
De vraag naar subsidie binnen (a) de subsidieregeling Opdracht sociaal domein (€ 10.000,-) en (b) de subsidieregeling Bewonersinitiatieven in de sociale basis (€ 59.000) is lager dan het beschikbare budget. Daarnaast zijn claims op middelen ten behoeve van Right to Challenge-initiatieven (€ 20.000) achtergebleven bij de verwachting. Het restant (€ 5.000) betreft het saldo van overige posten. | |||||
Doorbelasting indirecte kosten. | -229 | -229 | N | ||
De doorbelasting van indirecte kosten betreft met name personele lasten en wordt op totaalniveau toegelicht. | |||||
Transformatiekosten. | -1.688 | -1.688 | N | ||
Transformatiekosten (waaronder informatievoorziening SD ad € 1.668.000,-). Voor deze kosten was een bedrag als dekking begroot van € 1,649 miljoen. Deze dekking is abusievelijk niet op de juiste kostenplaats begroot waardoor de dekking over alle collegeproducten van het sociaal domein is verdeeld. Wat per saldo resulteert in een lagere overschrijding op totaalniveau van de indirecte servicekosten en een hoge overschrijding op de transformatiekosten ICT. | |||||
Totaal | -898 | 0 | 0 | -898 |