Sociale basis
Sociale basisvoorzieningen
Inleiding
De transformatie WIJeindhoven vraagt om een krachtige sociale basis. De sociale basisvoorzieningen zijn die voorzieningen, die inwoners van de stad in staat stellen om hun eigen kracht te ontplooien en in te zetten. Ze zijn toegankelijk voor alle Eindhovenaren. Dit type voorzieningen is te gebruiken op eigen kracht en vanuit eigen regie, zonder tussenkomst van instanties. Het draagt derhalve bij onze wens om kwaliteit van (samen-)leven waar mogelijk in de sociale basis te realiseren, zonder ondersteuning uit de eerstelijns of tweedelijn. We onderscheiden drie onderdelen:
- In stand houden en doorontwikkelen bestaande voorzieningen
- Realiseren extra laagdrempelige voorzieningen
- Verbeteren ‘matching’ vraag en aanbod
Wat hebben we bereikt?
Als gemeente stimuleren we werkgevers uit de regio om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een plek te geven. Dit borgen we ook in de contracten met partijen waarmee we zaken doen. Ook als werkgever investeren we hierin.
Samenkracht komt tot stand omdat mensen elkaar opzoeken, naar elkaar om willen kijken. Het ontmoeten van mensen faciliteren we onder meer via de buurthuizen. In 2017 is het project buurthuis Bruist van start gegaan. Hierin worden alle buurthuizen uitgedaagd om eind 2018 te voldoen aan een aantal voorwaarden waardoor zij optimaal bij kunnen dragen aan zowel ontmoeten als het versterken van de zelfredzaamheid van de buurtbewoners.
In 2017 is stilgestaan bij het functioneren van de Anti-discriminatie voorziening. De uitgangspunten van een dergelijke voorziening zijn herijkt en er is een nieuwe opdracht geschreven. Dit heeft geleid tot een nieuwe partij die het Anti-discriminatiebureau invulling geeft. In 2017 is samen met inwoners, partners uit sociale basis en uit tweedelijn geïnvesteerd in het aanbod aan opvoed en opgroeiondersteuning ondermeer in de vorm van ontmoetingsruimte ouders op scholen, themabijeenkomsten in de wijk over opvoeden en trainingen aan ouders en kinderen.
We hebben onder meer via de opdracht sociaal domein subsidies verstrekt aan verschillende partijen in de stad. En hebben het subsidieproces zo aangepast dat ook meerjarensubsidies verstrekt kunnen worden voor 2018. Door inzet van deze subsidies bouwt de stad aan een sociale basis en worden organisaties bijvoorbeeld gefaciliteerd om vrijwillige ondersteuning van inwoners aan elkaar mogelijk te maken.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
% inwoners dat uitsluitend gebruik maakt van sociale basis | 85,1% | 90% | 85,5% | |
We zien een lichte stijging ten opzichte van de realisatie 2016. We hebben door prioritering in het kader van de financiële tekorten hier minder aandacht aan kunnen besteden. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
In stand houden en door ontwikkelen bestaande voorzieningen; -Subsidiëren basisvoorzieningen; -Uitwerken van buurtontmoeting 040. | |
---|---|
Binnen de opdracht sociaal domein wordt een groot deel van de bestaande basisvoorzieningen gefaciliteerd. In 2017 hebben de VTA’s speciale aandacht gehad. In 2017 hebben we met de buurthuizen samen gekeken waar de transformatieopgave zit. Dit is gebeurd op basis van de behoefte van de wijk en de exploitatie gekoppeld aan de maatschappelijke opgave die we als gemeente per wijk zijn. Eind 2017 moesten alle transitieplannen gereed zijn en zijn de aanmoedigingssubsidies verstrekt. Daarmee kunnen ze het pand aantrekkelijker maken. (de zogenaamde shine-cheques) | |
Realiseren extra laagdrempelige voorzieningen; -‘right to challenge’; -Verbeteren van aansluiting en samenwerking tussen organisaties; -Partners stimuleren voor aanbod daginvulling; Hacketon. | |
Het realiseren van laagdrempelige voorzieningen verloopt moeizaam. Een sterkere sturing hierop is noodzakelijk. Eind 2017 is in 2 wijken een pilot gestart voor laagdrempelige dagbesteding (onderdeel maatregelenpakket). Hierin experimenteren we met het mengen van doelgroepen, onderzoeken we welk type begeleiding noodzakelijk is in deze voorziening. De gemeentelijke investering om te faciliteren in een betere samenwerking tussen organisaties is door de druk om te bezuinigen onder druk komen te staan. In het kader van de Right to Challenge hebben we een aanvraag behandeld van ‘Ervaring die Staat’. Zij wilden een initiatief starten voor de doelgroep dak-en thuislozen. Ondanks een grote tijdsinvestering is deze challenge niet rond gekomen. | |
Verbeteren matching vraag en aanbod: Hacketon rond ontwikkeling ‘wegwijzer’ sociaal domein (ontsluiting aanbod voor inwoners en generalisten). | |
Er zijn twee tools in ontwikkeling om een betere aansluiting te krijgen tussen vraag en aanbod. Eén tool is de steunwijzer. Hierin zijn in 2017 ook sociale basis partijen toegevoegd. In deze tool kunnen generalisten een alternatief vinden voor tweedelijns producten in de sociale basis, of een aanvulling waardoor de inzet duurzamer is en er soms minder zware indicaties afgegeven hoeven te worden. Daarnaast de WIJmatchen app, waarin generalisten vragen van individuele inwoners kunnen zetten en zij –over de teams heen- kunnen matchen met inwoners in andere stadsdelen. Beide instrumenten hebben potentie, maar werken nog niet optimaal. Zij worden in 2018 verder ontwikkeld. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Aantal initiatieven dat via Right to Challenge voor de toetsingscommissie verschijnt | 7 | 5 | 0 | |
Er zijn geen initiatieven uit de samenleving gekomen die hier konden landen. Wel zijn initiatieven doorgeleid naar andere financieringsmogelijkheden en (soms) daarmee gerealiseerd. | ||||
Aantal locaties waar laagdrempelige dagbesteding wordt aangeboden | 10 | 9 | 12 | |
Eind 2017 zijn er twee aanvullende laagdrempelige dagbestedingslocaties geopend. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -17.333 | -19.102 | -18.620 | 482 |
Baten | 2.680 | 2.382 | 2.775 | 393 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 130 | 284 | 284 | 0 |
Resultaat | -14.523 | -16.436 | -15.561 | 875 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Maatschappelijk vastgoed | -700 | 177 | -523 | N | |
Belangrijkste afwijkingen in de lasten zijn: | |||||
Het in stand houden en door ontwikkelen bestaande voorzieningen (subsidiëren basisvoorzieningen): gemeente brede subsidieverantwoording. | 456 | 25 | 481 | N | |
De gemeente brede taakstelling van € 1.023.000,- aan lagere subsidievaststellingen (subsidiejaar 2016) is met € 456.000,- overschreden. Een deelsom van € 127.000,- heeft betrekking op vaststellingen door de sector Gebiedsexpertise (€ 119.000,-), de sector Strategie (€ 51.000,-) en Economie en cultuur (€ -43.000,-). Een deelsom van € 1.352.000,- heeft betrekking op lagere vaststellingen binnen het Sociaal domein (hoofdzakelijk in het kader van de subsidieregeling Opdracht sociaal domein). Lagere vaststellingen (> € 100.000,-): Impegno (€ 148.000,-), Stichting Vluchtelingen in de Knel (€ 351.000,-), Stichting Zuidzorg (€ 300.000,-), GGD Brabant ZO (€ 274.000,-). | |||||
Het in stand houden en door ontwikkelen bestaande voorzieningen (subsidiëren basisvoorzieningen). | 923 | 923 | N | ||
De vraag naar subsidie binnen de subsidieregeling Opdracht sociaal domein (€ 83.000,-) en opdracht Collectief welzijn (Eindhoven Noord) (€ 114.000,-) is lager dan het beschikbare budget. Voorts is de vraag naar middelen voor (professionele) cliëntondersteuning met € 64.000,- achtergebleven bij de prognose. Daarnaast is een incidentele post (€ 294.000,-) afkomstig van de sector Veiligheid - als bijdrage aan sociale basisvoorzieningen - als bijdrage voor de gemeentelijke tekorten ingebracht. Op het thema diversiteit resteert een overschot van € 49.000,-. Voor het deelgebied jeugd/jongeren in de sociale basis (waaronder opvoedondersteuning en kosten van toezicht kinderopvang) is de vraag naar financiële middelen in totaliteit € 134.000,- lager dan het beschikbare budget. Daarnaast heeft de bouw van nieuwe huisvesting voor dierenopvang - in het kader van de Dierenwelzijnswet - (verdere) vertraging opgelopen. Deze vertraging resulteert in een overschot (€ 126.000,-). Het restant (€ 59.000,-) betreft het saldo van overige posten. | |||||
Het realiseren van extra laagdrempelige voorzieningen. | 128 | 128 | N | ||
Ontwikkelingen op het gebied van stimulering laagdrempelige voorzieningen (waaronder project Campagne open deuren), waarbij partners worden gestimuleerd om een laagdrempelig, efficiënt en ontkokerd aanbod voor daginvulling te ontwikkelen, heeft tot her inzet van middelen geleid. Hierbij is een overschot van € 85.000,- gerealiseerd. Vertraging bij het invullen van de functie van sociale raadgever heeft een overschot van € 50.000,- tot gevolg. Het restant (€ -7.000,-) is een saldo van overige posten. | |||||
Het verbeteren van matching vraag en aanbod (ontsluiting aanbod voor inwoners en generalisten). | 83 | 83 | N | ||
Het resultaat betreft een saldo van een aantal kleinere posten (waaronder cliëntenraad sociaal domein (€ 19.000,-) en onderzoek eenzaamheid (€ 19.000,-). | |||||
Loonkostensubsidie | -406 | -406 | N | ||
Ondanks het feit dat er op de suppletiekosten sprake is van een onderschrijding wordt het budget op begeleidingsfee overschreden met € 406.000,-. Dit wordt veroorzaakt doordat bij elke plaatsing (ongeacht de duur van deze plaatsing) deze fee in rekening wordt gebracht. Daarnaast is de taakstelling beschut werken door het rijk opgelegd en hiermee werd in de begroting geen rekening gehouden. | |||||
Innovatie - participatie | 172 | 172 | N | ||
Voordeel wordt veroorzaakt doordat een deel van de projecten met enige vertraging in 2017 van start zijn gegaan waardoor een verschuiving naar het uitvoeringsprogramma 2018 zal plaats vinden (ouderenwerkloosheid, project Eindhoven airport, convenant uitzendbureaus). | |||||
Overige afwijkingen | 138 | -4 | 134 | N | |
Overige afwijkingen. | |||||
Subsidieregeling Gebiedsgericht werken | 88 | 88 | N | ||
Uiteindelijk is er in 2017 € 197.000,- teruggestort door bewonersorganisaties. Hiervan is € 78.000,- gereserveerd voor de waardebonnenregeling van 2018. De rest (€ 119.000,-) is volgens afspraak overgeboekt naar de bezuinigingstaakstelling subsidies. Er is voor € 248.000,- minder subsidie aangevraagd dan er budget beschikbaar is. Hiervan is € 60.000,- conform B&W besluit overgeboekt naar extra inzet in de wijken en € 100.000,- gereserveerd voor de waardebonnenregeling 2018. Dit alles resulteert in een overschot van € 88.000,- op de subsidieregeling Gebiedsgericht werken. | |||||
Doorbelasting sectorkosten. | -205 | -205 | N | ||
De doorbelasting van indirecte kosten betreft met name personele lasten en wordt op totaalniveau toegelicht. | |||||
Project maatschappelijk nut: sociale basisvoorzieningen. | -195 | 195 | 0 | N | |
Project Ons buurthuis bruist. | |||||
Totaal | 482 | 393 | 0 | 875 |