Sociale basis
Onderwijs
Inleiding
Onderwijs is van belang voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Als gemeente vinden we het van belang dat alle kinderen en jongeren, juist wanneer dat niet vanzelfsprekend is, in de gelegenheid worden gesteld om talent te ontwikkelen. Daarbij speelt de omgeving van het kind een belangrijke rol. We houden onze ogen open voor initiatieven van bewoners die de ontwikkeling van kinderen en jongeren versterken. Waar nodig en mogelijk stimuleren we zulke initiatieven. De gemeente heeft reguliere basistaken en wettelijke verplichtingen op het terrein van onderwijs om jongeren 0-23 jaar te begeleiden naar zelfredzaamheid zoals Ieerplicht, voor- en vroegschoolse educatie, het tegengaan van schoolverzuim en voorkomen voortijdig schoolverlaten. Daarnaast heeft de gemeente een zorgplicht voor de huisvesting van het primair en voortgezet onderwijs.
Wat hebben we bereikt?
Er is ingezet op het vergroten van het bereik en het verhogen van de kwaliteit van voor en vroegschoolse educatie (VVE), zodat kinderen beter zijn toegerust voor het onderwijs. Het bereik is in 2017 licht gedaald, maar de kwaliteit van het VVE aanbod en het bereik van VVE-geïndiceerde peuters blijft in Eindhoven vanuit landelijk perspectief uitzonderlijk hoog. Eindhoven loopt voorop als het gaat om het bieden van voorschoolse educatie aan alle peuters. Er zijn afspraken met de consultatiebureaus gemaakt over mogelijke inzet om ‘non-bereik’ terug te dringen.
De laagdrempelige toegang tot voorschoolse voorzieningen voor alle peuters in Eindhoven draagt bij aan het voorkomen van onderwijsachterstanden en het tegengaan van segregatie. Daarnaast is er sprake van een doorgaande lijn tussen kinderopvang en basisonderwijs door een intensieve samenwerking in de keten met als doel kansengelijkheid voor alle kinderen te verhogen, ongeacht hun achtergrond. Daarmee voorkomen we tweedeling.
We hebben ons ingespannen om in samenwerking met de onderwijsinstellingen schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten (VSV) te voorkomen en eraan bij te dragen dat alle leerlingen een startkwalificatie behalen. Het % leerlingen met een startkwalificatie is in Eindhoven stabiel gebleven en het aantal VSV-ers is wat toegenomen. In 2017 is het aantal studenten techniek in Eindhoven toegenomen ten opzichte van 2016.
Gedurende 2017 hebben we op intensieve wijze uitvoering gegeven aan de zorgplicht voor huisvesting van het primair en voortgezet onderwijs. Een aantal geplande nieuwbouwprojecten (vanuit het integrale huisvestingsplan en langlopende projecten) is in 2017 gerealiseerd en andere bouwplannen zijn versneld in uitvoering genomen. Voor diverse grote projecten zijn in overleg met uw raad nieuwe, verbeterde uitvoeringsafspraken met schoolbesturen gemaakt. Uiteraard zijn ook tegenvallers te rapporteren rondom de realisatie van schoolprojecten, veelal veroorzaakt door inhoudelijke en financiële issues. Maar in het algemeen is de uitvoering van het met schoolbesturen afgesproken uitvoeringsprogramma op streek en is de huisvestingssituatie van veel Eindhovense leerlingen substantieel verbeterd.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
% leerlingen met startkwalificatie | 87,8% | 87% | 88% | |
87,7% leerlingen met een startkwalificatie in Eindhoven schooljaar 2016-2017 | ||||
Aantal studenten TU/e / HBO techniek | 14.644 | >14.000 | 15.152 | |
In schooljaar 2016/2017 waren er 10.766 TUE studenten en 3.878 voltijd en 508 deeltijd HBO studenten techniek. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Voorkomen / bestrijden van onderwijsachterstanden door het uitvoeren van het VVE programma (wettelijke taak): stimuleren de deelname aan VVE, faciliteren kinderopvang, afstemmen met basisonderwijs. | |
---|---|
Er is ingezet op het stimuleren van deelname aan VVE door de inzet van Zuidzorg. Zuidzorg geeft de indicatie voor VVE af en probeert waar mogelijk ouders te overtuigen van het belang van deelname aan VVE. Verder is in 2017 de voorbereiding getroffen om per 1 januari 2018 de leeftijd voor deelname aan een speelinloop te vervroegen van 1,5 jaar naar 0 jaar. Door het vervroegen van de leeftijd zullen meer ouders en kinderen de Speelinlopen bezoeken, waarmee het bereik van peuters naar verwachting wordt verhoogd. Daarnaast zijn onderwijsachterstanden bestreden door onder andere het faciliteren van schakelklassen en de zomerschool. Ruim 300 kinderen in de leeftijd van 3 tot 13 jaar hebben deelgenomen aan de zomerschool. Doel van de zomerschool is het voorkomen van terugval in de taalontwikkeling tijdens de zomerperiode door een gevarieerd programma aan te bieden met daarin taal, creativiteit en techniek, presenteren en gezonde levensstijl. | |
Samenwerking partners SPIL kinderopvang, jeugdgezondheidszorg, onderwijs, WIJ Eindhoven bevorderen ten behoeve van doorgaande leerlijn 0-13 jaar en een gezamenlijke zorgstructuur. | |
In de stuurgroep SPIL vindt de afstemming plaats tussen de kinderopvang, primair onderwijs, Zuidzorg, GGD en Stichting WIJeindhoven. De gemeente werkt samen met SPILpartners aan de toekomst SPIL, waarbij een optimaal bereik en borgen van kwaliteit, het versterken van ouderbetrokkenheid en inzicht in interne en externe zorgstructuur centraal staan. | |
Uitvoeren regionaal programma VSV 2016-2020; tegengaan voortijdig schoolverlaters, tegengaan van verzuim, passende hulptrajecten, hulp bij studiekeuze/loopbaanoriëntatie, begeleiding bij risicovolle overgangsmomenten, aansluiting met arbeidsmarkt. | |
In 2017 is de stuurgroep VSV (voortijdig school verlaten) uitgebreid met wethouders arbeidsmarkt en is een onafhankelijke programmacoördinator aangesteld. Binnen het regionale programma zijn projecten gericht op de overstap vo-mbo van risicojongeren voortgezet, net als de regionale voorzieningen voor overbelaste jongeren. Na de zomervakantie zijn de plannen van aanpak voor de beide subregio’s (Eindhoven-de Kempen en Helmond-Peelland) vastgesteld door de stuurgroep VSV, die daarna de fase van uitvoering zijn ingegaan. Loopbaanleren vormt het centrale thema. Projecten voor de overstap van onderwijs naar arbeidsmarkt zijn voorbereid, net als de registratie/monitoring voor jongeren in een kwetsbare positie (praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs, Entree en jongeren met een migrantenachtergrond). | |
Uitvoeren RMC taken (wettelijk): in beeld krijgen van jongeren 18 tot 23 jaar die school voortijdig verlaten, terug begeleiden naar school/naar hulpverlening en/of arbeid. Specifieke aandacht aan kwetsbare leerlingen van VSO, PRO en Entre-opleidingen | |
Gelijktijdig met het regionaal programma VSV heeft de landelijke overheid de RMC taken (Regionale Meld- en Coördinatiefunctie) aangescherpt en uitgebreid. In mei hebben wij het regionale RMC beleidskader voor 2017-2020 vastgesteld. Het uitvoeringsplan voor kalenderjaren 2017 en 2018 is in juli vastgesteld en voeren we voor Eindhoven-de Kempen uit conform planning. Tot de zomer van 2017 is een leerplichtplusambtenaar werkzaam geweest op alle scholen van het Summa College, na de zomervakantie is dit uitgebreid naar alle mbo-scholen in Eindhoven. Daarmee geven we invulling aan de preventieve aanpak: verzuimgesprekken 18+, bespreken van verzuimregistratie en verzuimbeleid. Maandelijks controleren we welke jongeren vsv’er zijn geworden. Leerplichtplus bekijkt met de jongere waar zijn/haar interesses liggen en welke mogelijkheden er zijn, bemiddelt bij toelating tot het MBO en kan bij persoonlijke problematiek doorverwijzen naar hulpverlening via de generalist van de woongemeente. Eindhoven verzorgt voor het regionale VSV-programma de monitoring in samenspraak met Helmond en MBO. In 2017 is een start gemaakt met het inrichten van een registratie- en monitoringsysteem voor de jongeren in een kwetsbare positie. | |
Samen optrekken onderwijs en gemeenten in de regio Eindhoven-Kempenland en voeren van op overeenstemming gericht overleg (OOGO). Doel: een goede passende plek voor ieder kind. Leidend is de “inhoud”, zoeken tot er een goede oplossing is. | |
We hebben afgestemd met het samenwerkingsverband primair onderwijs en het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs om ondersteuning zoveel mogelijk vorm te geven vanuit de gedachte één kind, één plan. Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Primair onderwijs: In 2017 is een begin gemaakt met het in samenwerking met het onderwijs vormgeven van het nieuwe ondersteuningsplan passend primair onderwijs 2018 - 2022 (Eindhoven, Best, Son en Breugel). Voor de afstemming tussen jeugdhulp en onderwijs is een plan van aanpak in de maak; een lokale (Eindhovense) uitwerking van het betreffende hoofdstuk in het ondersteuningsplan. Voortgezet onderwijs: We hebben input geleverd voor de veranderingsparagraaf van het ondersteuningsplan van het regionale samenwerkingsverband voortgezet onderwijs. Daarnaast is trajectbegeleiding 17- voor 3 jaar geregeld met bijdragen vanuit de regiogemeenten. Er is een nieuwe werkwijze (inclusief escalatieprotocol) voor het Passend Traject Overleg vastgesteld. In het ondersteuningsplan, een document van het samenwerkingsverband passend onderwijs, zijn afspraken opgenomen over de aansluiting onderwijs-jeugdhulp. In 2017 zijn deze afspraken geëvalueerd en is er een minisymposium georganiseerd door de betrokken 13 gemeenten en het samenwerkingsverband samen. De evaluatie en het symposium hebben geleid tot een gezamenlijk actieplan om de aansluiting onderwijs-jeugdhulp verder te versterken. | |
Optimale aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt. Onder andere: ontwikkeling van onderwijsinnovatie, deelname landelijke programma Wetenschap en Techniek, ontwikkeling programma Internationalisering van het onderwijs. | |
Onder leiding van Brainport Development en samen met de overige drie Campusgemeenten Best, Helmond en Veldhoven is de ‘We are the future’-visie op internationaal onderwijs en de internationalisering van het regulier onderwijs regionaal gedeeld en uitgewerkt. Goede voorbeelden zijn opgehaald en vervolgens op het Kennisfestival ‘Leren in Brainport’ 2017 gepresenteerd. Op het (mede door de gemeente Eindhoven gefinancierde) Kennisfestival werden ook de aan ‘Leren in Eindhoven 2030’ gelinkte projecten gepresenteerd. Het (digitale) magazine ‘Eindhoven leert’ zorgde voor de benodigde achtergrondinformatie en gaf tevens een overzicht van een tiental innovaties in het Eindhovense onderwijs. De 12 Spilcentra die in 2017 startten met ‘wetenschap en technologie’ presenteerden zich eveneens op het Kennisfestival ‘Leren in Brainport’. Ze maken allen deel uit van het in 2017 gestarte lerende netwerk ‘WT040’ waarin kennis wordt gedeeld onder leiding van RIJKT en de Ontdekfabriek. | |
Convenant Summa-college o.a. aansluiting beroepsonderwijs/arbeidsmarkt,opleiding t.b.v. uitkeringsgerechtigden,techniekonderwijs sterker op kaart,meer kansen kwetsbare jongeren,engelstalig techniekonderwijs,meer leerwerkplaatsen, passende huisvesting | |
Binnen de reguliere taken aandacht geweest voor onderdelen convenant Summa. De reorganisatie die het Summa heeft moeten doorvoeren heeft voor enige stagnatie gezorgd in de afstemming tussen VMBO en MBO waar het de doorstroom van ‘techniekleerlingen’ betreft. Het gebruik maken van de voorzieningen van het Summa College gebeurt daarom nog incidenteel. Wel is uitgebreid aandacht voor de ontwikkeling van techniek op de VMBO-t scholen in Brainport (Focus en Passie voor Techniek). De Engelstalige opleiding (tevens onderdeel van de ‘We are the future’ ambities) is gestart. | |
In het kader van Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB) uitvoering geven aan het Regionaal Educatief Programma en WEB-contract 2016-2017. In de loop van 2017 moeten regionale keuzes gemaakt worden over de inzet van WEB- middelen per 2018. | |
Met de vaststelling van het Regionale Educatieve Programma voor de periode 2018 – 2022 is de koers voor de komende vier jaar uitgezet. Voor de lokale uitwerking ervan werd het Stadsplan basisvaardigheden 2018 – 2022 opgesteld, waarin de focus allereerst ligt op het verder inrichten van de ‘infrastructuur’(taalhuizen en digi-/taalpunten) en het handhaven van het huidige bereik. Het contract met het Summa College is in afstemming met de regio voor een jaar verlengd. | |
Uitvoeren zorgplicht van huisvesting primair en voortgezet onderwijs conform afspraken in de Lopende Projecten, IHP 2016-2019 en Verordening Huisvesting Onderwijs. Zodat schoolbesturen de leerlingen van scholen onder bevoegd gezag adequaat huisvesten | |
Gedurende 2017 heeft de gemeente samen met schoolbestuurders uitstekende stappen gezet in de uitvoering van het IHP. In alle IHP-projecten is voortgang geboekt hoewel soms sprake is van vertraging ten opzichte van de eerdere planning. Zo zijn voor Vuurvlinder en Onder de Wieken uitvoeringsafspraken gemaakt en zijn het Frits Philips Lyceum en Augustinianum afgerond en geopend. Voor het Van Maelantlyceum, Sint Joriscollege en het Lorenz Casimir Lyceum zijn nieuwe afspraken gemaakt, die leiden tot een verbetering ten opzichte van het oorspronkelijke IHP. Ook bij langer lopende huisvestingsopgaven is voortgang te rapporteren: Bs Reigerlaan en de Islamitische Basissschool Tarieq werden geopend en voor de basisscholen Korenaar en Troubadour zijn de budgetten aangepast, waardoor ook deze in de bouwfase terecht zijn gekomen. De overige onderwijshuisvestingsprojecten worden conform planning uitgevoerd. Bij twee projecten is sprake van bijzondere aandachtpunten. Voor het IHP-project Huygens Lyceum heeft schoolbestuur SECVO besloten om niet met de bouw te starten omdat bij planvorming een substantiële discrepantie met het beschikbare budget bleek. De door SECVO ontwikkelde plannen sloten niet aan bij de eerdere afspraken in het kader van het IHP. Overleg tussen schoolbestuur en gemeente moet leiden tot een oplossingsrichting. Voor de Bs De Tweelingen is op basis van een maatschappelijke kostenbatenanalyse vastgesteld dat nader onderzoek nodig is naar de juiste onderwijsoplossing voor Dommelbeemd. Schoolbesturen, SpIL-partners en gemeente werken deze businesscase samen uit. In 2018 zal daar nadere besluitvorming over volgen. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
% deelname VVE kinderen met indicatie | 93% | 93% | 92% | |
Van de geïndiceerde peuters van 2 jaar en 6 maanden tot 4 jaar volgt in 2016 92% VVE aanbod (peildatum 31-12-2016). | ||||
% deelname VVE totaal (met en zonder indicatie) | 75% | 75% | 73% | |
van alle peuters van 2 jaar en 6 mnd. tot 4 jaar (met en zonder indicatie) heeft 73% deelgenomen aan VVE in 2016 (peildatum 31-12-2016). Dit is een lichte afwijking ten opzichte van de begroting, maar ook landelijk gezien een hoog bereik. Om het bereik nog verder te vergroten is per 1 januari 2018 de leeftijd voor deelname aan een speelinloop vervroegd. | ||||
Aantal voortijdig schoolverlaters (VSV) | 342 | 360 | 397 | |
397 voortijdig schoolverlaters in schooljaar 2016-2017 uit Eindhoven (gebaseerd op indicatieve cijfers DUO van 1 oktober). In april heeft DUO de aangepaste cijfers hiervan gepresenteerd en blijken er 352 voortijdig schoolverlaters te zijn geweest in Eindhoven in schooljaar 2016-2017. Ondanks de gezamenlijke inzet van scholen en regiogemeenten op het terugdringen van voortijdig schoolverlaten zijn het aantal VSV-ers in Eindhoven gestegen. Dit aantal voortijdig schoolverlaters is het gevolg van: | ||||
Aantal leerlingen die les krijgen in een (ver)nieuw(d)e school. | +3.500 | +4.000 | ||
Het aantal is ruim gerealiseerd. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -29.811 | -43.275 | -42.387 | 888 |
Baten | 5.308 | 16.798 | 17.026 | 228 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | -398 | 1.534 | 1.057 | -477 |
Resultaat | -24.901 | -24.943 | -24.303 | 640 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie en Plusopvang | -280 | -280 | N | ||
Door meer doorverwijzingen van cliënten en toekenning van meer dagdelen zijn de kosten gestegen. In het kader van het maatregelenpakket is de stijging van kosten binnen de gespecialiseerde opvang in beeld gebracht en zijn er maatregelen genomen om overschrijding in 2018 en verder te voorkomen. | |||||
Voor en vroegschoolse educatie (VVE) | 1.558 | 1.558 | N | ||
Alle rijksmiddelen en een deel van de gemeentelijke middelen zijn besteed in 2017. Er is sprake van een vrijval aan gemeentelijke middelen. Er is besloten om de middelen die niet al bestemd waren niet te besteden en deze middelen vrij te laten vallen ten behoeve van tekorten sociaal domein. | |||||
Voortijdig School Verlaten (VSV) | 362 | -362 | 0 | N | |
Er is sprake van een onderbesteding op rijksmiddelen ontvangen door contactgemeente Eindhoven voor het regionale programma voortijdig schoolverlaten/ jongeren in een kwetsbare positie. Deze middelen zullen samen met programmamiddelen ontvangen door contactschool (Summa College) conform plan van aanpak subregio Eindhoven - de Kempen en Helmond - Peelland nog worden ingezet in de programmaperiode die loopt t/m 2020. | |||||
ESF- Outreachende Inzet onzichtbare jongeren | 174 | -87 | 87 | N | |
Het ESF-project “Outreachende inzet onzichtbare jongeren” is later gestart. Daardoor is het gemeentelijk deel van € 87.000,-- niet ingezet in 2017. Met ingang van 2018 heeft een aanpassing van de uitvoeringsdata van het project plaatsgevonden, te weten van 1 februari 2018 tot en met 1 februari 2020. Hierdoor kan het verwachtte resultaat voor dit project alsnog behaald worden (oud-voortijdig schoolverlaters in een passend traject). | |||||
Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB) | 312 | -312 | 0 | N | |
Er is een onderbesteding op rijksmiddelen bestemd voor de uitvoering van wettelijke taak WEB voor de arbeidsmarktregio ZuidoostBrabant. | |||||
Ontwikkelen en financieren reguliere onderwijshuisvesting | 899 | 303 | -1.202 | 0 | N |
Binnen Huisvesting onderwijs is sprake van een gesloten systeem. Voor- en nadelen zijn gekoppeld aan een storting/onttrekking van de reserve huisvesting onderwijs. Belangrijkste afwijking van de lasten zijn: | |||||
Naast herstel van schades en vandalisme binnen de huisvesting van Onderwijs (niet afwijkend van de norm) zijn er twee scholen afgebrand, namelijk de locaties Vlokhovenseweg en Mainelaan. Deze hebben geleid tot extra uitgaven gedaan voor de inrichting van vervangende locaties. De verzekering heeft intussen al eerste voorschotbetalingen uitgekeerd. | -926 | 726 | 200 | 0 | N |
Ontwikkelen en financieren SPIL-centra | -262 | -59 | -321 | N | |
Betreft interne en externe personeelskosten ten behoeve van de werkgroep Spil-contracten. | |||||
Realisatie Internationale campus | 487 | 487 | N | ||
Binnen de reserve wordt de rente-toevoeging berekend op basis van de werkelijke stand reserve. De rente-toevoeging is groter dan was begroot. | |||||
Indirecte kosten | -948 | -948 | N | ||
De doorbelasting van de indirecte kosten betreft met name personele lasten en wordt op totaalniveau toegelicht. | |||||
Overige afwijkingen | -1 | 19 | 38 | 56 | N |
Totaal | 888 | 228 | -477 | 639 |