Economie, cultuur en sport
Arbeidsmarkt
Inleiding
In ons economisch- en arbeidsmarktbeleid zetten wij in op duurzame groei van de werkgelegenheid. Onze werkgelegenheidsprojecten moeten leiden tot duurzame plaatsing op de arbeidsmarkt, waarbij we de vraag van de ondernemer steeds meer centraal zetten zonder daarbij het belang van de werkzoekende uit het oog te verliezen. In 2017 is onze aanpak daarom steeds meer op de mens (werkzoekende) en zijn kwaliteiten gericht, ook als het gaat om scholing. In de huidige krappe arbeidsmarkt ligt het accent op het zorgen dat we mensen aan het werk hebben en houden. Dit komt samen in het Regionaal Werkbedrijf, waarin wij samenwerken met werkgevers, werknemers (bonden), andere gemeenten, sociale werkplaatsen en onderwijsinstellingen. Onze aanpak is verder gericht op het aantrekken van internationaal talent, het verlagen van drempels voor zelfstandigen en sociale ondernemingen en zorgen voor een goede aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt.
Wat hebben we bereikt?
De daling in de werkloosheid zette door en kwam in 2017uit op 5,4%. Ter vergelijking: in 2014 was deze nog 9%. Eind 2017 merkte we ook dat de jeugdwerkloosheid en het aantal uitkeringen aan jongeren het sterkst daalde van alle doelgroepen. Ons aangescherpte aanbod voor deze doelgroep en het creëren van scholingsopties speelde daarbij een grote rol. Ook zijn er positieve resultaten gehaald voor de arbeidsparticipatie van vergunninghouders. Naast deze positieve ontwikkelingen zagen we in 2017 dat uitval tijdens participatietrajecten en ouderenwerkloosheid om extra aandacht blijven vragen. Deze pakken we de komende periode op:
- door in te zetten op het verminderen van uitval tijdens participatietrajecten;
- door mensen bij wie het traject niet meteen lukt, niet los te laten; en
- door ouderen extra te ondersteunen bij het vinden van betaald werk.
Ook zijn de landelijke afspraken om 125.000 banen te creëren voor kwetsbaren op de arbeidsmarkt naar onze regio vertaald en zijn afspraken gemaakt met werkgevers over social return en het verhogen van het aantal leerwerk- en stageplaatsen. In ons aanbestedingsbeleid sturen we op social return en zetten de Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO) in om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam aan werk te helpen bij (meer) organisaties. De handhaving van deze social return-eisen blijft een aandachtspunt. Vanaf 2017 wordt het nakomen van de afspraken beter gevolgd. Ook is in 2017 gewerkt aan standaardisatie van ons instrumentarium om daarmee een gelijk speelveld te creëren voor ondernemers. Zo hebben de gemeenten in Zuidoost-Brabant in 2017 nieuw regionaal social return beleid ontwikkeld. Ook zijn in 2017 extra Europese (ESF), Nationale (Asscher) en Provinciale (Pact) middelen verworven (zie verder bij financiële impuls). Deze zijn ingezet op het verder ontwikkelen van een veerkrachtige arbeidsmarkt in ZO-Brabant. In 2017 is de matrix arbeidsmarkt verder doorontwikkeld, daarmee krijgen we steeds meer inzicht in de kosten( effectiviteit) van ons arbeidsmarktinstrumentarium en kunnen we daarmee betere keuzes maken.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Beroepsbevolking (x 1.000) | 121 | 122 | n.n.b. | |
Ten tijde van het invullen van deze indicator is de beroepsbevolking over 2017 nog niet bekend. | ||||
Banen/1.000 inwoners (15-64 jaar) | 1.022 | 1.000 | n.n.b. | |
Ten tijde van het invullen van deze indicator is dit resultaat over 2017 nog niet bekend. | ||||
WW-uitkeringen | 5.500 | 6.000 | 5.074 | |
Realisatie 2017 is het aantal WW-uitkeringen op 1 december 2017. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Aantrekken van bedrijvigheid die de economische basis en werkgelegenheid voor de onderkant stimuleert. | |
---|---|
In 2017 is het aanvullende Acquisitieprogramma (smalle acquisitie gericht op horeca en detailhandel) geëvalueerd, waarin we onder andere pro-actief bedrijven werven die banen genereren voor lager- en middelbaar opgeleiden. In 2017 hebben we op die manier ca. 450 nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd, waarvan ca. 30 plaatsen ingevuld zijn door bijstandontvangers. De beoogde resultaten voor 2017 zijn daarmee ruimschoots gehaald. Ook zetten wij in het Brainport Investment Program (BIP) in op acquisitie van bedrijven die banen met hoge toegevoegde waarde in andere sectoren creëren. Via het BIP betrof het aantal nieuw gevestigde buitenlandse bedrijven 26, met 152 arbeidsplaatsen. Daarnaast zijn 14 reeds gevestigde buitenlandse bedrijven in 2017 uitgebreid met 416 arbeidsplaatsen. | |
Versterken internationaal vestigingsklimaat kenniswerkers. | |
Het expat center heeft in 2017 weer een groei van 25% in het aantal inschrijvingen laten zien, bijna 2.600 internationals (en hun familieleden) werden via het expat center ingeschreven. Er werden ongeveer 40 nieuwe werkgevers geholpen met hun internationale medewerkers (nu ruim 300 verschillende werkgevers bediend). Het expat center heeft een partnership met ongeveer 50 commerciële dienstverleners in de regio, denk aan makelaars, hotels, belastingadviseurs, etc. Een nieuwe Brabantse regio is aangesloten: de AgriFoodCapital. Dit betekent dat de gehele provincie Noord-Brabant is aangesloten. De voorbereidingen zijn getroffen om per 1 januari 2018 het Grensinfopunt te openen op het expat center: dit is een Interreg-project waarbij langs de grens (met België) wordt samengewerkt om grensarbeiders te helpen met hun vragen over belastingen, sociale zekerheid, pensioen. | |
Betere aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt. | |
Met regionale partners (MRE, Brainport Development en in 04Werkt) lag de focus op het stimuleren van onderwijsinstellingen om zich meer te richten op de vraag van het bedrijfsleven en de banen van de toekomst. | |
Regionaal Werkbedrijf en 04Werkt. | |
In 2017 is het Uitvoeringsplan Regionaal Werkbedrijf (RWB) 2017-2018 vastgesteld, waarin alle doelen en acties voor 04 werkt staan om te komen tot het realiseren van de Banenafspraak en de brede doelgroep van de Participatiewet, zowel uitkeringsgerechtigd als niet-uitkeringsgerechtigd. Er zijn diverse convenanten en arrangementen met werkgevers gesloten. De dienstverlening van 04 werkt en de samenwerking in de keten, is verder geoptimaliseerd. 04Werkt heeft 2039 vacaturevervullingen gerealiseerd (exacte cijfers 2017 worden in week 4-2018 verwacht). Dit ligt 14% onder het vastgestelde gezamenlijke target. Daarnaast zijn 529 mensen uit de doelgroep Baanafspraken naar een baan bemiddeld. | |
Inzet op matching op de arbeidsmarkt, gericht op speciale doelgroepen. | |
Afgelopen jaar heeft de focus gelegen op het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt voor verschillende doelgroepen. Met name voor jongeren, ouderen en vergunninghouders is ons aanbod aangescherpt, zodat we (meer) preventief kunnen voorkomen dat zij een beroep moeten doen op de Participatiewet. Door het creëren van scholingsopties die aansluiten bij de huidige arbeidsmarkt zetten we in op een vlottere doorstroom naar werk. Gemeente Eindhoven en Stichting WIJ Eindhoven hebben samen een aanzet gemaakt voor een plan van aanpak op het gebied van jeugdwerkloosheid. En zijn diverse pilots uitgevoerd, samen met onze partners. Ten aanzien van jongeren zien we hierin de eerste resultaten; het aantal uitkeringen daalde het meest in de categorie jongeren (<27 jaar) en de categorie 27 tot 35 jaar. En is het resultaat via monitoring van de uitstroom van deze jongeren naar een leerwerkbaan, school/opleiding, dag invulling of zorgtraject beter in beeld. Voor vergunninghouders zijn afgelopen periode keuzes gemaakt om hen meer in hun kracht te zetten. | |
Sociaal ondernemen en social return. | |
In het kader van het Programma Sociaal Ondernemen zijn in 2017 de bestaande convenanten gecontinueerd (onder andere buzinessclub, collectief 040, DPD, Stam en de Koning) en zijn diverse nieuwe arrangementen gesloten. Bijv. met Bouwend Nederland, met Robin Hood (Lumens). En is er een convenant afgesloten met VB groep. Met gemeenten in Zuidoost-Brabant hebben we in 2017 uniform social returnbeleid ontwikkeld en een regionaal kennisnetwerk opgezet. Via ons aanbestedingsbeleid zetten we in op social return bij opdrachtverstrekkingen, aanbestedingen, bij leveringen, werken en diensten. Het (werkgevers)collectief040 heeft in 2017 via sociaal ondernemen met succes ingezet op het plaatsen van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij de aangesloten leden. De Prestatieladder Sociaal Ondernemen (PSO) is ingezet om voor werkgevers inzichtelijk te maken wat ze doen aan sociaal ondernemen. Ook zijn via Social return werkzoekende met een afstand tot de arbeidsmarkt, binnen opdrachten van de gemeente actief geweest. De gemeente Eindhoven heeft als eerste van de 5 grootste gemeenten van Nederland de hoogste trede behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) van onderzoeksinstituut TNO. Bij collegeproduct 6.4 (bedrijfsvoering) gaan we hier verder op in. | |
Externe financiële impuls. | |
Via de aangevraagde Europese (ESF), Rijksmiddelen (Asscher) en Provinciale Pact middelen (veerkrachtige arbeidsmarkt) is ook in 2017 een extra impuls gegeven aan onze economie en werkgelegenheid. De middelen zijn vooral ingezet om ons beleid en reguliere inzet gericht op mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt en speciale doelgroepen te versterken, te versnellen en te intensiveren. Zo zijn bijvoorbeeld in het kader van de Asscher-middelen zijn inmiddels meer dan 60 startersbeurzen beschikbaar gesteld. Tot mei 2018 kan nog van de Asscher-middelen gebruik worden gemaakt. En zijn in dat verband via de vacaturecafes, WGP+, techpool, startersbeurs en andere projecten in dit programma werkzoekenden met en zonder werk, aan een baan geholpen. In het kader van het Provinciale Pact is ingezet op het bevorderen van een Veerkrachtige arbeidsmarkt via een projectmatige aanpak en op thema’s als jeugdwerkloosheid, ouderenwerkloosheid, robotisering, duurzame inzetbaarheid en inclusieve arbeidsmarkt. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Gefaciliteerde internationals door het Expatcenter | 2.060 | 2.000 | 2.591 | |
Het expat center heeft in 2017 weer een groei van 25% in het aantal inschrijvingen laten zien, bijna 2.600 internationals (en hun familieleden) werden via het expat center ingeschreven. Er werden ongeveer 40 nieuwe werkgevers geholpen met hun internationale medewerkers (nu ruim 300 verschillende werkgevers bediend). Het expat center heeft een partnership met ongeveer 50 commerciële dienstverleners in de regio, denk aan makelaars, hotels, belastingadviseurs, etc. Een nieuwe Brabantse regio is aangesloten: de AgriFoodCapital, ook voor de werkgevers en hun internationals daar zijn we nu actief. Dit betekent dat de gehele provincie Noord-Brabant is aangesloten. | ||||
Plaatsingen door Werkgelegenheidsteam bij werkgevers met kandidaten Participatiewet. | ||||
We rapporteren geen individueel resultaat voor het werkgelegenheidsteam (WGT). Het WGT is namelijk onderdeel van de ketenaanpak Werk en Inkomen. In de ketenaanpak werken de gemeente Eindhoven (economie en sociaal domein), het Participatiebedrijf, WijEindhoven en 04Werkt aan het plaatsen van kandidaten bij werkgevers, vanuit een totaal verantwoordelijkheid. In 2017 zijn op die manier 1200 personen geplaatst. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -319 | -786 | -1.039 | -253 |
Baten | 323 | 584 | 117 | -467 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | -223 | -119 | 644 | 763 |
Resultaat | -219 | -321 | -277 | 44 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Subsidies | 61 | -61 | N | ||
Subsidieperiode is verlengd tot 2018. Afrekening zal in 2018 plaatsvinden. | |||||
Projecten economie en cultuur | -357 | -406 | 763 | N | |
Dit betreffen ESF projecten, provinciale projecten en het regionaal werkbedrijf. De lasten worden voornamelijk in 2018 en 2019 gemaakt en worden gedekt uit baten die in 2018 en 2019 worden ontvangen. Deze afwijkingen dienen bezien te worden in relatie tot de gehele projectperiode. De mutatie in de reserve betreft het verschil in verwerken van bijdragen uit reserves tussen begroting en realisatie, wat per saldo geen effect heeft op het resultaat. | |||||
Overig | 43 | 44 | N | ||
Totaal | -253 | -467 | 763 | 44 |