Economie, cultuur en sport
Economie
Inleiding
Het aanjagen van de economie in Brainport, haar bedrijvigheid en daarmee de banenmotor van onze regio blijft speerpunt in ons beleid. Dit staat ten dienste van een inclusieve samenleving, waarin ook voor de onderkant van de arbeidsmarkt plaats is. Het jaar 2017 stond in het teken van de Nationale Actieagenda Brainport, waarin we onze speerpunten concreet hebben gemaakt. We doen dat vanuit de meerwaarde en toegenomen verantwoordelijkheid die Brainport Eindhoven heeft voor de economische groei van Nederland als geheel. Om de concurrentiepositie op peil te houden zijn blijvende investeringen in het vestigingsklimaat, kennis en talent noodzakelijk. De eerste uitwerking van de Actieagenda richt zich op voorzieningen (sport, design en cultuur), aantrekken van talent (vestigingsklimaat en arbeidsmarkt) en benutten van kennis (innovatie en economische ontwikkeling) en omvat daarmee een groot deel van onze economische speerpunten. We zoeken tevens naar verrassende crossovers tussen technologie en de arbeidsmarkt. Zo maakte het Hubot uitzendbureau tijdens de Dutch Design Week zichtbaar in welke nieuwe beroepen mens en robot kunnen samenwerken en elkaar aanvullen. Daarnaast stimuleren we ondernemerschap onder meer door in te zetten op een goede dienstverlening voor startende en bestaande ondernemers en zetten we in op citymarketing en evenementen waarbij de citymarketingorganisatie Eindhoven365 een belangrijke rol heeft.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 heeft het CBS Urban Data Center voor de eerste keer de economische groei van de stad Eindhoven in beeld gebracht. Deze groei was met 3,6% (over 2016) fors sterker dan de Nederlandse, die met 2,2% groeide. Ook was de groei groter dan die van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht (de G4). De economische groei trok aan, evenals het aantal vacatures en banen in nagenoeg alle sectoren. Op die manier ontstond in 2017 in de technologische sectoren zelfs krapte op de arbeidsmarkt.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Vestigingen van bedrijven | 133,3 | 130 | n.n.b. | |
Ten tijde van het invullen van deze indicator is het resultaat over 2017 nog niet bekend. | ||||
Binnenlandse toeristische bestedingen (x € miljoen) | 150 | 150 | n.n.b. | |
Ten tijde van het invullen van deze indicator is het resultaat over 2017 nog niet bekend. | ||||
Aantal hotelovernachtingen | 797 | 870 | n.n.b. | |
Ten tijde van het invullen van deze indicator is het resultaat over 2017 nog niet bekend. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Oprichten van een Regionaal Ontwikkelingsfonds Werklocaties (ROW) / Herstructureringsfonds als uitvoeringsonderdeel van het bestuursconvenant stedelijk gebied Eindhoven (SGE) en de programmeringsopgave voor bedrijventerreinen. | |
---|---|
Samen met de regio is in 2017 intensief samengewerkt om tot een ROW te komen. In dit fonds zijn de vastgestelde programmeringsafspraken voor bedrijventerreinen leidend. Afspraken waarin de planning van bedrijventerreinen zijn aangepast en waarin afspraken zijn gemaakt over financiële consequenties. Begin 2018 wordt het ROW formeel opgericht. | |
Op de juiste plaats laten landen van bedrijven op onze bedrijventerreinen via het regionale één-loket. | |
In het 1-loket is afgesproken om niet alleen het 1-loket te zijn voor bedrijven die een plek zoeken op een bedrijventerrein. Daarnaast is er een regionale adviescommissie detailhandel ingesteld. Deze geeft gevraagd en ongevraagd advies voor detailhandelsontwikkelingen en de vestiging van grote detailhandelsbedrijven in het stedelijk gebied Eindhoven. | |
Acquireren van bedrijvigheid met oog voor maatschappelijke effecten zoals circulaire economie en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. | |
In 2017 konden we een eerste evaluatie doen van het Acquisitieprogramma, waarin we onder andere pro-actief bedrijven werven die de (binnen)stad versterken, starters en start-ups helpen en zorgen voor een meer inclusieve economie. In 2017 hebben zich op die manier ca. 30 nieuwe horecabedrijven en nog eens eenzelfde aantal retailbedrijven nieuw in de binnenstad gevestigd. Meerdere hiervan spelen in op de ‘circulaire economie’; bijvoorbeeld een restaurant dat ‘no waste’ nastreeft, door uitsluitend gebruik te maken van lokaal geteelde groenten. | |
Verwelkomen van nieuwe bedrijven. | |
Naast de horeca- en retail-bedrijven zijn er ook nog ongeveer 70 bedrijven die zich nieuw in Eindhoven hebben gevestigd of verplaatst. Hierbij zaten ook buitenlandse bedrijven die via Brainport International Program zijn begeleidt. Deze bedrijven hebben via het 'dedicated team’, het Expat Center en het Brainport International Program (BIP) gebruik kunnen maken van onze dienstverlening bij het organiseren van formele procedures. | |
Verbeteren van het vestigingsklimaat voor internationale werknemers en startups. | |
In 2017 is gestart met de uitvoering van het Living In Programma. De rol van de Living In coördinator bestaat uit het initiëren van nieuwe projecten en het aanjagen en verbinden van bestaande initiatieven en organisaties die een bijdrage aan een beter internationaal klimaat leveren. Het programma focust daarbij op 5 actielijnen, te weten: | |
Samen met bedrijfsleven de binnenstad aantrekkelijk maken/houden, onder andere via Bedrijven Investerings Zone. | |
BIZ Pilots horeca 2017 was ook het jaar van de start van het project Boeiende Binnenstad wat uiteindelijk leidt tot de herinrichting van de openbare ruimte in de binnenstad (het zgn. Rode Steentjesgebied). Daarnaast zijn ook stappen gezet in de herinrichting van de Kleine Berg. | |
Onderzoek met partners naar een Koningsdag dat voor iedereen is en waarbij het economische belang, rendement van het feest en veiligheid belangrijk is. | |
Vanuit de stad is er een Stichting Koningsdag opgericht die Koningsdag gaat organiseren. De organisatie in 2017 van Koningsdag was geheel in handen van de stichting. Koningsdag is in 2017 veilig en goed verlopen. De bezoekers (ongeveer 65.000) waren merendeels tevreden en de sfeer was gemoedelijk. | |
Zorgen dat Eindhoven365 de stad goed kan profileren vanuit de pijlers Techniek, Design en Kennis. | |
In 2017 is de citymarketing en de organisatie Eindhoven365 geëvalueerd. Uit het rapport komt naar voren dat Eindhoven365 een uitstekende rol heeft gespeeld met het laden en activeren van het merk Eindhoven. De inwoners zijn trots op de merkwaarden van Eindhoven. Internationaal media onderzoek laat zien dat de kracht van Eindhoven is toegenomen. De prestaties van Eindhoven365 worden onderkend door vakgenoten. In 2017 heeft Eindhoven wederom de Nationale Citymarketing Trofee gewonnen. Net als in 2014 en 2015. “Eindhoven (227.000 inwoners) is eigenlijk het Real Madrid van de citymarketing, opperde de jury: de absolute kampioen, en tweede als het even tegenzit”. | |
Uitvoeren van het evenementenbeleid en neerzetten van mooie (nieuwe) evenementen. | |
Eindhoven heeft een mooi evenementenjaar achter de rug. Een paar zaken sprongen eruit. De marathon is uitgebreid van alleen de zondag naar ook de zaterdagavond. De world cup swim is georganiseerd op een geheel nieuwe wijze en heeft veel aandacht gekregen. De DDW heeft afgelopen jaar een sterke internationale impuls gekregen met het World Design Event, de EHL (hockey) en er waren een aantal nieuwe evenementen op de evenementenkalender zoals bv het WK freerunning (urban, onderdeel van Emoves) .Het evenementenbeleid wat er nu ligt is een evenementen vergunningenbeleid. Een evenementenbeleid vanuit economische perspectief (onder andere aantrekkelijk vestigingsklimaat, werkgelegenheid) ontbreekt. Vandaar dat medio 2017 is gestart met het opstellen van een evenementenvisie vanuit economisch perspectief. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Aantal bedrijven in de regio dat gefaciliteerd is door het ‘een-loket’ | 82 | 90 | 79 | |
Het aantal door het 1-loket geholpen bedrijven ligt al sinds de oprichting op zo’n 80 per jaar. Zo ook in 2017. De regionale samenwerking binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven vindt plaats vanuit de uitgangspunten: 'het juiste bedrijf op de juiste plek' en ‘we opereren als waren we één gemeente’. Van de 79 aanvragen zijn in kalenderjaar 2017 daadwerkelijk 22 bedrijven met hun huisvestingsvraag geholpen. Van de overige bedrijven is een deel nog in behandeling, is de vraag via andere kanalen afgedaan (veelal marktpartijen), dan wel besluit het bedrijf om (voorlopig) toch te blijven zitten op de huidige locatie. | ||||
Aantal evenementen | 168 | 200 | n.n.b. | |
Ten tijde van het invullen van deze indicator is dit resultaat over 2017 nog niet bekend. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -9.359 | -11.714 | -11.572 | 142 |
Baten | 3.034 | 3.526 | 3.149 | -377 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 50 | 792 | 792 | 0 |
Resultaat | -6.275 | -7.396 | -7.631 | -235 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Niet realiseerbare opbrengsten evenementen | 0 | -110 | -110 | J | |
De begrote opbrengst van € 110.000 per jaar is destijds geïntroduceerd naar aanleiding van het nieuwe evenementenbeleid om evenement organisatoren mee te laten betalen aan de diverse kosten die nodig zijn om een evenement plaats te laten vinden. Deze begrote inkomsten waren ook noodzakelijk om de bezuinigingstaakstelling op evenementenbeleid van € 200.000,- in 2013, € 400.000,- in 2014 en € 600.000,- structureel vanaf 2015, voor een deel te realiseren. Voor Koningsdag wordt aan opbrengsten ca. € 60.000 gerealiseerd. De inschatting is dat meer opbrengsten genereren om ook de € 110.000,- te realiseren, niet haalbaar is. Zeker nu de tendens lijkt te zijn dat het feest Koningsdag niet groeit en eerder qua bezoekersaantallen en qua standplaatsen lijkt te krimpen. | |||||
Economie werkbudget | 209 | 209 | N | ||
Omdat de opbrengsten evenementen ad € 110.000,- in de praktijk niet gerealiseerd worden, maar wel op de begroting drukt , is hiermede rekening gehouden met het werkbudget EC. Daarnaast zijn opgenomen verplichtingen komen te vervallen. | |||||
Acquisitie | 230 | 230 | N | ||
Op het acquisitie budget is scherp gestuurd op de kosten in verband met de onzekerheid of de pilot al dan niet gecontinueerd zou worden. Als gevolg daarvan heeft er een onderbesteding plaatsgevonden van € 430.000 op het budget voor 2016 en 2017. | |||||
Voorziening Regionaal Ontwikkelfonds Werklocaties | 100 | 100 | N | ||
Bij de eerste tussentijdse rapportage is besloten om de voorziening nog niet vol te storten en deze als bijdrage aan het maatregelenpakket 2017 in te zetten. | |||||
Markten | 41 | -124 | -83 | -124 baten J | |
Het nadeel op de baten van € 124.000,- wordt veroorzaakt door een terugloop van kooplieden, wat een landelijke tendens is. Door bijsturing aan de kostenkant is, is het tekort per saldo € 83.000,- | |||||
Stichting Eindhoven Marketing | 96 | 96 | N | ||
Voor de jaren 2015 en 2016 zijn te ruime reserveringen gedaan vanwege toekomstige onduidelijkheden die in boekjaar 2017 niet benodigd bleken. De onduidelijkheid bestond voor namelijk over de hoogte van het toe te kennen DAEB. Derhalve valt dit vrij ten gunste van het resultaat. | |||||
Standplaatsen | 0 | -73 | -73 | -25 J | |
De standplaatsvergunningen voor Koningsdag lopen voortaan via EHV365 en niet meer via de gemeente. De inkomsten zullen dus structureel € 25.000,- lager zijn. | |||||
Brainport International Desk | 55 | 55 | N | ||
Dit voordeel betreft een niet ingevuld budget voor personeelscapaciteit. | |||||
Doorbelaste indirecte kosten | -700 | -700 | N | ||
De doorbelaste kosten betreffen voornamelijk de personele lasten welke op totaal niveau zijn toegelicht. | |||||
Overig | 111 | -70 | 41 | N | |
Totaal | 142 | -377 | 0 | -235 |