Economie, cultuur en sport
Innovatie en design
Inleiding
Eindhoven wordt wereldwijd erkend om haar kwaliteit op het gebied van design en technologie. We benutten, versterken en verankeren deze kracht in de stad. Wij zetten design (-thinking), de kracht van technologie en ICT (zoals open data en snelle verbindingen) in als instrumenten om in co-creatie met de eindgebruiker, producten en (maatschappelijke) diensten te ontwikkelen waaraan echt behoefte is. Hiermee willen we aan de ene kant een impuls geven aan innovatie en economische ontwikkeling, maar bovenal aan de ontwikkeling van mensgerichte innovatieve oplossingen voor sociaal-maatschappelijke vraagstukken. Bijvoorbeeld het slim omgaan met energie, verkeersstromen, openbare ruimte en het slimmer en beter organiseren van zorg, veiligheid, educatie en cultuur: Eindhoven als een ‘smart society’.
Wat hebben we bereikt?
Eindhoven is de stad van Techniek, Design en Kennis. Voor het Design-deel leveren we een bijdrage aan het imago van Eindhoven. Dit doen we onder andere door de Dutch Design Foundation opdracht te geven een succesvolle designweek (DDW) neer te zetten, ons belangrijke icoon van Design.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Aantal bezoekers DDW | 295.000 | ≥250.000 | 335.000 | |
In 2017 is naast de reguliere DDW ook het World Design Event georganiseerd. Dat heeft mogelijk een positief effect gehad op het aantal bezoekers. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Versterken ‘design-ecosysteem’ door o.a. ondersteunen Dutch Designweek, Dutch Design Awards, Graduation show, Smart Culture, aanjagen gebruik design en technologie gemeentelijke taakvelden, ontwikkelen/onderhouden relaties met sterke designregio’s | |
---|---|
Afgelopen jaar is het World Design Event gelanceerd tijdens de DDW. Dit heeft geresulteerd in een toename van met name internationale bezoekers aan de DDW. De gemeente heeft tijdens het World Design Event het stadhuis en het stadhuisplein ingezet om het thema licht onder de aandacht te brengen. Door invulling te geven aan het thema licht zijn het verleden, heden en toekomst van Eindhoven met elkaar verbonden. Er zijn ruim 7.800 bezoekers geweest. | |
We doen mee aan de ontwikkeling van visies en roadmaps op relevante domeinen. Dat doen we in co-creatie: samen met de betrokken stakeholders ontwikkelen we projecten. | |
In het ruimtelijke domein sluit het smart society programma onder meer aan bij de roadmap licht. Daarbinnen zijn in 2017 in de fieldlabs in Woenselse Heide en de Ring de samenwerking met de bewoners, bedrijven en andere betrokken opgestart, belangrijke stappen voor de ontwikkeling van de quadruple helix aanpak en de samenwerking met bedrijven aan innovaties. Ook in het project “Boeiende Binnenstad” en in de nieuwe gebiedsgerichte aanpak, onderdeel van het veiligheidsbeleid dat in 2017 is vastgesteld, komen deze aanpakken terug. Vanuit het smart society programma is bijgedragen aan de Roadmap Educatie. In 2017 zijn stappen gezet, met de Design Academy, Het Nieuwe Instituut en diverse interne partners, om de ervaring en beleving van de mensen als het gaat om gemeentelijke data en data-technologie in beeld te brengen. | |
We stimuleren de samenwerking tussen bedrijven en instellingen uit de sectoren hightech en design met andere sectoren (de zogeheten cross-overs). | |
Er is een onderzoek uitgezet naar de haalbaarheid van de ontwikkeling van een fieldlab in Eindhoven. Een fieldlab is een 'laboratorium' waarin wetenschap en uitvoering in de praktijk samenkomen. Er wordt onderzoek gedaan naar een fieldlab VR (combinatie muziek/VR technologie/design) en een fieldlab ouderenzorg (medisch/design). | |
Stellen de stad beschikbaar als proeftuin. We zijn niet alleen kraamkamer van innovatie en de productiefabriek, maar ook de proeftuin voor al deze uitvindingen. We willen dat de stad en haar inwoners de vruchten plukken van wat bedrijven ontwikkelen. | |
Het Dutch Institute for Technology, Safety & Security (DITSS) en haar partners hebben in 2017 een data-platform voor het Livinglab Stratumseind ontwikkeld dat voldoet aan het gemeentelijk data-beleid en aan diverse open standaarden. Ook op StrijpS, met Woonconnect, met Citybeacons, op het NRE-terrein, door de betrokkenheid bij de ontwikkeling van de Brainport Smart District (in Helmond) en de samenwerking met onder andere TU/e, het Duitse Fraunhofer en Brainport in een instituut voor de digitale transitie in de steden wordt invulling gegeven aan de ambitie om in Eindhoven de start van innovaties te faciliteren. Dat gebeurt steeds vanuit het uitgangspunt dat de technologie er is voor de bewoners, bezoekers en bedrijven in de stad. | |
Meer data open, beschikbaar/herbruikbaar maken voor bewoners, bedrijven en instellingen, alsmede aanjagen gebruik van data voor interessant toepassingen voor inwoners en gemeentelijke organisatie, mede als onderdeel van meer data-gedreven werken. | |
In 2017 is de datasteward in diverse gemeentelijk domeinen actief de interne data-eigenaren gaan ondersteunen om te zorgen dat gemeentelijke data maximaal open en voor iedereen beschikbaar kunnen zijn. Ook de data-classificatie- en inventarisatie is doorgezet. In 2017 is het gemeentelijke Open Data portaal formeel gestart en inmiddels zijn een groot aantal datasets beschikbaar. In het Urban Data Center werkt Eindhoven samen met het CBS. Gebiedsanalyses voor veiligheid, aanpak woonoverlast, big data en energieverbruik, zelfredzaamheid in data: voorbeelden van concrete onderwerpen waarin stappen gezet zijn op weg naar datasturing: zowel als het gaat om het identificeren van de bestuurlijke opgaven als de ontwikkeling van (nieuwe) interventies. Het gemeentelijke data-beleid en de digitale spelregels en de inzet op de digitale transitie, als onderdeel van de Europese Urban Agenda, komen terug in alle domeinen. | |
Met partners komen tot ontwikkeling, standaardisatie en implementatie van (technische) infrastructuren voor smart city / Internet of Things-toepassingen incl. koppelingen naar systemen met aandacht voor informatiebeveiliging en privacy (by design). | |
Op basis van het “Charter voor het Internet of Things” en de gemeentelijke data-principes (open data!) heeft Eindhoven samen met Amsterdam de Digitale Spelregels ontwikkeld. In 2017 is daarvoor veel draagvlak ontwikkeld: bij andere overheden (bijvoorbeeld BrabantStad en Europese partners), de VNG en de Autoriteit Persoonsgegeven, maar ook bij bedrijven en kennispartners. Samen met DITSS is de StarterKit ontwikkeld: een model voor een open data platform dat open is, toegankelijk voor iedereen en veilig en vertrouwd. Hiermee ontstaat een instrument dat alle Eindhovenaren in staat stelt om de open data te gebruiken en daarmee zelf, met anderen, met de gemeente, bedrijven etc. co-creatief oplossingen te ontwikkelen voor de vraagstukken zoals die in de stad ervaren worden. Vanzelfsprekend is daarin bijzondere aandacht voor privacy en de nieuwe Europese regelgeving (AVG, 2018), maar ook voor de ethische kanten (zoals het eigenaarschap van data). | |
Stimuleren van ontwikkelen smart city-toepassingen (bijv organiseren challenges, hackathons, deelname aan Code4NL, etc.), alsmede het aantrekken van (smart city-gerelateerde) bedrijvigheid, incl. het hebben van voldoende gekwalificeerd talent. | |
In 2017 zijn diverse initiatieven ondersteund waarmee de mogelijkheden van het gebruik van innovatieve technologie voor de aanpak van de stedelijke vraagstukken worden verkend en gestimuleerd. Met Code4NL zijn voorbeelden in beeld gebracht van hoe apps kunnen helpen de gemeentelijke dienstverlening te verbeteren. Een hackathon voor de ontwikkeling van nieuwe functies op de Citybeacons, samen met VPRO Medialab, EHV365 en Citybeacons is een ander voorbeeld. Maar ook de innovatieve samenwerking met ecosystemen in de stad, zoals met de mensen rondom Aireas, leveren andere aanpakken op van stedelijke vraagstukken. De innovatieve lichtroute in Vaartbroek Eckart, onderdeel van het Europese Triangulum-project en, is samen met bewoners ontwikkeld en met een bijdrage vanuit het smart society programma gerealiseerd. De route geeft invulling aan de breed gedeelde behoefte onder de mensen in de wijk naar voorzieningen die gezamenlijke activiteiten stimuleren. Ook “De Longen van de Stad” , een proef voor zuivering van lucht in de stad, is een samenwerking die gaat laten zien hoe technologie kan worden ingezet voor de verbetering van de leefkwaliteit in de stad. | |
Innovatie raakt alle raadsprogramma’s. De impuls aan de stad als levend laboratorium financieren we ook en m.n. in de andere raadsprogramma’s. Het inzetten van innovatie is daarom een gezamenlijke afweging van het hele college. | |
Innovatie krijgt in de volle breedte van de gemeente, intern en extern, bestuurlijk en ambtelijk, aandacht. Het beperkt zich daarmee niet alleen tot de inzet van het smart society-programma en kan teruggevonden worden in alle domeinen binnen de gemeente. Vanuit het smart society-programma worden innovatieve ontwikkelingen in de domeinen ondersteund en gefaciliteerd, bijvoorbeeld door data-analyses (al dan niet met CBS/UDC), bijdragen aan de implementatie van de roadmap Licht, de Citydeal WoonConnect, het Living Lab Stratumseind of de eerder genoemde starterkit. De resultaten hiervan worden verantwoord in de betreffende taakvelden. In 2017 is besloten om een deel van de middelen niet in te zetten om een bijdrage te leveren aan de gemeentebrede bijsturingsmaatregelen. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
DDW: aantal businesstours | 96 | 45 | 43 | |
Het aantal businesstours is conform begroting, maar laat ten opzichte van 2016 een daling zien. Die is te verklaren doordat naast de businesstours nog 50 rondleidingen zijn georganiseerd. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -2.327 | -2.804 | -2.531 | 273 |
Baten | 248 | 175 | 239 | 64 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 0 | 602 | 616 | 14 |
Resultaat | -2.079 | -2.027 | -1.677 | 350 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Smart Society | 263 | 49 | 312 | N | |
Gedurende het jaar is gestuurd op het realiseren van een meevaller van minimaal € 300.000,- als bijdrage aan het maatregelenpakket 2017. Met name door activiteiten te faseren en te herprioriteren. | |||||
Overig | 10 | 15 | 14 | 38 | N |
Totaal | 273 | 64 | 14 | 350 |