Economie, cultuur en sport
Kunst en cultuur
Inleiding
Kunst en Cultuur zijn belangrijk voor de stad, omdat ze bijdragen aan het welzijn en de welvaart in Eindhoven. Culturele voorzieningen maken Eindhoven een aantrekkelijke stad om te wonen, te bezoeken, te werken en te verblijven. Ook krijgen mensen de kans om zich te ontwikkelen, te ontspannen en elkaar te ontmoeten. Met ingang van 2017 geeft stichting Cultuur Eindhoven uitvoering aan de Cultuurbrief 2017-2020, het nieuwe beleidskader voor het kunst en cultuurbeleid. Binnen dit beleidskader heeft stichting Cultuur Eindhoven nieuwe Regelingen opgesteld en gepubliceerd. Instellingen hebben op basis van deze nieuwe Regelingen aanvragen kunnen indienen. De Subsidieregeling Cultuur Eindhoven 2017-2020 is conform de kaders zeer flexibel en biedt kansen voor financiering van natuurlijke personen in Snelgeldfonds, projectfinanciering en meerjarige subsidies In PLUS- en BIS regeling.
Wat hebben we bereikt?
Stichting Cultuur Eindhoven
Vanaf 2017 hebben de BIS (basis infrastructuur) instellingen voor vier jaar subsidie ontvangen. Naast de BIS subsidies zijn er 101 aanvragen ingediend op de Plus-regeling, waarvan 45 door nieuwe aanvragers, en 46 aanvragen op de Snelgeld-regeling. In de PLUS-regeling zijn 18 nieuwe aanvragen gehonoreerd en in de Snelgeld-regeling hebben 16 nieuwe aanvragers een bijdrage ontvangen, waarvan 11 natuurlijke personen.
Mede door de komst van nieuwe gesubsidieerde initiatieven is het cultuuraanbod in Eindhoven verder verrijkt.
De integrale afweging van de Cultuurraad zorgt dat het aanbod is verbreed, omdat conform de criteria van de PLUS-regeling wordt gekeken naar complementariteit van aanvragen ten opzichte van de activiteiten van BIS-instellingen en al bestaand aanbod in de stad.
Alle BIS en Plus aanvragen zijn van advies voorzien door de Cultuurraad van stichting Cultuur Eindhoven.
Het definitieve advies wordt gepubliceerd op de website van de stichting Cultuur Eindhoven. De lijst van ingediende aanvragen en de subsidiebesluiten van de directeur-bestuurder worden eveneens gepubliceerd op de website van de stichting Cultuur Eindhoven.
Om de breedte van de aanvragen beter te kunnen voorzien van advies is in 2017 besloten om het aantal leden van de Cultuurraad te wijzigen van maximaal naar minimaal 21. In september 2017 is het aantal leden uitgebreid naar 27.
Stichting Cultuur Eindhoven als expert en verbinder heeft (cultuur)instellingen met elkaar en met geïnteresseerden in contact gebracht tijdens informatiebijeenkomsten, expert meetings en ontbijtsessies. Daarbij is onder andere een koppeling gelegd met het landelijke programma WijzerWerven. Ook is er in samenwerking met het ministerie van OCW de Pilot Creatieve industrie opgestart, wat een voorbeeld is van nieuwe samenwerking tussen het Rijk en gemeente.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
% Eindhovenaren dat zelf cultureel actief is | 55% | ≥55% | 52% | |
Het SCP verwacht niet dat de komende jaren een (grote) toename te zien zal zijn. Mensen zullen wel op andere manieren aan cultuurbeoefening gaan doen maar niet (veel) meer is de verwachting. | ||||
Aantal bezoeken aan gesubsidieerde culturele instellingen | 1.019.059 | ≥ 750.000 | nnb | |
De cijfers moeten komen van de culturele instellingen bij de verantwoording over het voorgaande jaar. Deze verantwoording wordt elke jaar aangeleverd op 1 mei van het jaar volgend op het jaar van de uitvoering. Vervolgens moet de verantwoording beoordeeld worden voor 1 augustus. Medio het jaar volgend op het jaar van de uitvoering van de activiteiten komen de cijfers dan beschikbaar. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Faciliteren van een breed en divers aanbod van culturele activiteiten. | |
---|---|
Naast de jaarlijkse gesubsidieerde activiteiten zijn er diverse nieuwe initiatieven die door de nieuwe Regelingen mogelijk zijn geworden. Zie wat hebben we bereikt. | |
Stimuleren dat zoveel mogelijk bewoners de activiteiten van de culturele instellingen in Eindhoven bezoeken. | |
Hiervoor wordt ingezet op een breed aanbod aan kunst en cultuur, zodat er voor 'elk wat wils' is. Het aanbod in 2017 is verbreed door de komst van nieuwe gesubsidieerde initiatieven, mogelijk gemaakt door de nieuwe subsidie Regelingen binnen het nieuwe beleidskader, de Cultuurbrief 2017-2020. | |
Faciliteren van het beoefenen van amateurkunst. | |
Amateurkunst wordt gesubsidieerd via het CKE. Daarnaast heeft CKE als BIS-functie huis voor amateurkunst ook een faciliterende rol voor amateurkunstbeoefenaars. | |
Kinderen en jongeren in contact brengen met kunst en cultuur. | |
Kinderen en jongeren zijn onder andere door de programma’s 'Cultuur educatie met kwaliteit', Culturele Ladekast en Cultuur&Ik in contact gebracht met kunst en cultuur. Cultuurstation zorgt voor de bemiddeling en adviseert de scholen. Behalve in het bieden van culturele aanbod wordt ook geïnvesteerd in kennis en competenties van docenten. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Aantal culturele activiteiten | 14.882 | ≥ 7.000 | nnb | |
De cijfers moeten komen van de culturele instellingen bij de verantwoording over het voorgaande jaar. Deze verantwoording wordt elke jaar aangeleverd op 1 mei van het jaar volgend op het jaar van de uitvoering. Vervolgens moet de verantwoording beoordeeld worden voor 1 augustus. Medio het jaar volgend op het jaar van de uitvoering van de activiteiten komen de cijfers dan beschikbaar. | ||||
Aantal bereikte leerlingen primair en voortgezet onderwijs | 99.230 | ≥ 65.000 | nnb | |
De cijfers moeten komen van de culturele instellingen bij de verantwoording over het voorgaande jaar. Deze verantwoording wordt elke jaar aangeleverd op 1 mei van het jaar volgend op het jaar van de uitvoering. Vervolgens moet de verantwoording beoordeeld worden voor 1 augustus. Medio het jaar volgend op het jaar van de uitvoering van de activiteiten komen de cijfers dan beschikbaar. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -30.922 | -31.452 | -31.595 | -143 |
Baten | 3.925 | 4.291 | 4.426 | 135 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 20 | 648 | 648 | 0 |
Resultaat | -26.977 | -26.513 | -26.521 | -8 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Doorbelaste indirecte kosten KC | 527 | 527 | N | ||
De doorbelaste kosten betreffen voornamelijk de personele lasten welke op totaal niveau zijn toegelicht. | |||||
Maatschappelijk vastgoed | |||||
Borrel en Bruis project - Kanaalstraat: | -178 | 178 | N | ||
Steentjeskerk - St. Antoniusstraat 5-7: | -46 | -2 | -48 | N | |
Muziekgebouw: | -799 | -799 | N | ||
Parktheater Eindhoven: | 271 | -26 | 245 | N | |
NatLab: | 104 | 104 | N | ||
Overig | -22 | -15 | -37 | N | |
Totaal | -143 | 135 | 0 | -8 |