Sociale ondersteuning
Voorzieningen
Inleiding
In het sociaal domein streven we naar zelfredzaamheid voor alle inwoners van Eindhoven. Sommige inwoners hebben tijdelijk of structureel ondersteuning nodig om zelfredzaam te worden of te blijven. Een aantal specifieke voorzieningen kunnen hierbij ondersteunend zijn.
Het gaat hier om specifieke voorzieningen die een inwoner helpen om zo lang en duurzaam mogelijk zelfredzaam te blijven en thuis te kunnen wonen. Uitgezonderd zijn enerzijds uitkeringen en anderzijds thuisbegeleiding bij opvoeden/opgroeien of voor volwassenen en ouderen. Deze voorzieningen zijn opgenomen bij respectievelijk collegeproduct 2.5 en 2.6.
De gemeente Eindhoven kent een krachtig en sociaal armoedebeleid. Er wordt aandacht besteed aan de toenemende vraag naar beschermingsbewind. We leggen daarbij ook de focus op preventie zodat inwoners niet in de financiële problemen raken of er – als dat toch het geval is – eerder en met lichtere vormen van ondersteuning weer op eigen kracht uitkomen.
In dit collegeproduct onderscheiden we de volgende onderdelen: armoederegelingen, hulp bij het huishouden, overige voorzieningen Wmo 2007 (individuele en collectieve vervoersvoorzieningen, rolstoelen en woningaanpassingen), regeling Hulp bij het Huishouden Toelage (HHT) en leerlingenvervoer.
Wat hebben we bereikt?
Het aantal mensen dat moeilijk rond kan komen is gedaald. Dat komt enerzijds door een aantrekkende economie waardoor meer inwoners financieel zelfredzaam worden en anderzijds door een effectief armoedebeleid.
In 2017 hebben wij voor de WMO Hulpmiddelen en de Huishoudelijke Ondersteuning nieuw beleid ingevoerd. Er is gekozen voor een nieuwe bekostigingsvorm en voor hulpmiddelen hebben wij een nieuwe aanbesteding uitgevoerd (onderdeel maatregelenpakket). Op deze manier beogen wij de kosten te beheersen en het werkproces bij de Stichting WIJ Eindhoven te vereenvoudigen, omdat wij hier kijken naar een taakverdeling tussen de generalist en de betrokken aanbieders. Begin 2018 zullen wij de implementatie van dit nieuwe beleid afronden.
Hieronder splitsen we de financiële gegevens uit dit taakveld uit
Deelprodukt | Jaarbudget lasten | Jaarbudget baten | Geboekt lasten | Geboekt baten | Resultaat lasten (negatief = nadeel) | Resultaat baten (negatief = nadeel) |
Totaal Armoede | 15.296.000 | 275.000 | 14.923.594 | 486.129 | 372.406 | 211.129 |
Totaal HBH | 13.366.000 | 4.527.000 | 15.627.771 | 3.860.446 | -2..261.771 | -666.554 |
Totaal HHT | 1.209.000 | 0 | 1.039.733 | 0 | 169.267 | 0 |
Totaal Indirecte kosten | 7.564.000 | 0 | 7.943.320 | 0 | -379.320 | 0 |
Totaal Leerlingenvervoer | 1.879.000 | 0 | 1.630.455 | 0 | 248.545 | 0 |
Totaal WMO overig | 5.900.000 | 583.000 | 7.406.127 | 634.876 | -1.506.127 | 51.876 |
Eindtotaal | 45.214.000 | 5.385.000 | 48.571.000 | 4.981.451 | -3.357.000 | -403.549 |
Totaal Mutaties reserves armoede | 200.000 | 600.000 | 200.000 | 600.000 | 0 | 0 |
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Aandeel mensen dat niet zelfstandig kan wonen | 2,8% | 2,8% | 2,6% | |
Deze indicator drukt het aantal niet zelfstandige huishoudens uit. Dit percentage daalt, waarschijnlijk als gevolg van extramuraliseringsbeleid van zorgverzekeraars (en gemeente, maar dat gaat in 2017 – helaas - om heel kleine aantallen). Deze indicator zegt niets over het aantal mensen dat formeel zelfstandig woont, maar dat in de praktijk niet kan. Hierover zijn geen gegevens beschikbaar. | ||||
% inwoners dat moeilijk rond kan komen | 8% | 11% | 7% | |
Het aantal mensen dat moeilijk rond kan komen, neemt af. Dat komt enerzijds door een aantrekkende economie en anderzijds door het actief ondersteunen van bewoners die dat nodig hebben. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Armoede: uitvoeren armoede regelingen, uitvoeren verschillende vormen van schulddienstverlening, waaronder doorzetten Goede Gieren-aanpak en verbeteren budgetbeheer en meer toegankelijk maken en inzetten op preventie. | |
---|---|
We hebben alle armoederegelingen uitgevoerd. Op het gebied van het gratis OV is het aantal gebruikers boven de gecontracteerde 10.000 uitgekomen. We zijn samen met Hermes tot een oplossing hiervoor gekomen. Daarnaast is de armoedemonitor opgeleverd. Op het gebied van schulddienstverlening zijn schuldregelingen, budgetbeheer en persoonlijke leningen verstrekt. Er is een nieuwe vorm van budgetbeheer ontwikkeld met een nieuwe vorm van coaching. Daarnaast zijn de voorbereidingen getroffen voor de nieuwe Werkplaatsen Financiën XL waarbij vrijwilligers en beroepskrachten hun kennis en kunde versterken in de wijk op het gebied van schulddienstverlening. Hiermee ontstaat een laagdrempelige en toegankelijke inloop zodat schulden snel opgepakt worden, goed samengewerkt wordt waarbij de integrale benadering het uitgangspunt is, bureaucratie wordt voorkomen en maatwerk wordt geboden. | |
Hulp bij het Huishouden: uitvoeren van nieuw HbH-beleid in 2017 dat voor die tijd wordt vastgelegd in de Nadere Regeling en wellicht de Verordening Sociaal Domein. | |
In 2017 heeft college nieuw beleid voor Huishoudelijke Ondersteuning vastgesteld en zijn wij gestart met de implementatie hiervan. Dit loopt door in 2018. | |
Overige voorzieningen Wmo 2007: verstrekken conform de nadere regeling woon- en vervoersvoorziening, alsmede rolstoelen en overige hulpmiddelen. | |
Wij hebben de hulpmiddelen zoals genoemd verstrekt. Tevens hebben wij voor de hulpmiddelen in 2017 een nieuwe aanbesteding gedaan en de bekostiging hiervan aangepast. Deze zal in 2018 ingaan. | |
HHT-regeling: uitvoeren van de regeling HHT. | |
Inwoners (60+, mantelzorgers en alleenstaande ouders) konden in 2017 gebruik maken van de regeling Huiselijke Hulp Toelage (HHT). Dit betekent dat zij aanvullend op de maatwerkvoorziening WMO extra uren huishoudelijke hulp ontvingen. Deze regeling is per 1 januari 2018 stopgezet. Inwoners kunnen natuurlijk wel nog gebruik maken van huishoudelijke ondersteuning. Met de beschikbare HHT middelen is ook het werkgelegenheidsproject Gascogne Thuis gefinancierd. Dit is een werkgelegenheidsproject voor inwoners met een bijstandsuitkering met een lange afstand tot de arbeidsmarkt. Dit project loopt in 2018 wel door en is succesvol. In 2017 hebben 89 inwoners een betaalde deeltijdbaan gekregen en 28 werknemers zijn doorgestroomd naar een reguliere werkgever. | |
Leerlingenvervoer: uitvoeren van wettelijke regeling leerlingenvervoer: conform verordening leerlingenvervoer leerlingen vervoeren die niet zelfstandig aan het verkeer kunnen deelnemen. | |
We hebben conform verordening leerlingen vervoerd die niet zelfstandig aan het verkeer kunnen deelnemen. Er zijn in 2017 in afstemming met adviesraad leerlingenvervoer diverse maatregelen genomen om het leerlingenvervoer klantvriendelijker uit te voeren. Er is een telefonische achtervang van de afdeling leerlingenvervoer door het KCC gerealiseerd. Daarnaast zijn er meerjarenbeschikkingen afgegeven, waarbij de ouders eenmaal een aanvraag hebben gedaan en vervolgens een beschikking hebben gekregen voor de tijd dat hun kind op een school ingeschreven is en daarvoor leerlingenvervoer nodig heeft. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Aantal inwoners met een overige WMO voorziening (hulpmiddelen) | 3.816 | 3.816 | 1.536 | |
De cijfers die zijn genoemd in de realisatie 2016 in de begroting 2017 geven het totaal aantal inwoners met een beschikking voor een hulpmiddel weer. In de realisatie van 2017 hebben wij alleen het aantal unieke nieuwe beschikkingen genoemd. Het totaal aantal inwoners dat in 2017 gebruik maakte van een hulpmiddel ligt dus hoger. Ten opzichte van 2016, is er in 2017 sprake van een voorziene stijging. | ||||
Aantal huishoudens in beschermingsbewind | 2.519 | 2.400 | 2.856 | |
Ondanks de aantrekkende conjunctuur is het aantal mensen met Financiële problemen groot. In ongeveer 80% van de keukentafelgesprekken spelen problemen die samenhangen met financiën een rol. Het aantal inwoners in bewindvoering is gestegen, mede als gevolg van de doorloop in 2016. In 2017 zijn voorbereidingen getroffen om het tij te keren. Begin 2018 worden in de wijk laagdrempelige en toegankelijke inlooppunten geopend waar mensen ondersteund kunnen worden bij hun geldzaken en waarbij we budgetbeheer inclusief budgetcoaching aanbieden als alternatief voor bewindvoering. Daarnaast gaan we samen met woningcorporaties, zorgverzekeraars en energieleveranciers inzetten op vroegsignalering. | ||||
Aantal huishoudens met een voorziening leerlingenvervoer. | - | 668 | 810 | |
Voor schooljaar 2015-2016 hebben we geen betrouwbare realisatiecijfers van het aantal leerlingen dat gebruik heeft gemaakt van het leerlingenvervoer. | ||||
Aantal huishoudens met HbH | 5.500 | 7.383 | 4.806 | |
De realisatie 2017 en 2016 laat een gemiddeld aantal inwoners zien dat (in dat jaar) gebruik maakt van huishoudelijke ondersteuning. Het gemiddeld aantal inwoners dat gebruik maakt van huishoudelijke ondersteuning neemt in 2017 ten opzichte van de realisatie 2016, zoals verwacht af, maar minder hard dan dat wij in onze financiële prognose voor 2017 hadden voorzien. Bovenstaand cijfer betreft dus NIET per definitie het aantal huishoudens dat huishoudelijke ondersteuning heeft omdat wij registreren op individueel niveau. Het begrote aantal van 7.383 is in retrospect een foutieve waarde. Dit is in de begroting 2018 rechtgezet (voor 2018 en verder is een waarde van iets onder de 5.000 begroot). |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -43.973 | -45.214 | -48.752 | -3.538 |
Baten | 5.427 | 5.385 | 4.981 | -404 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 0 | 400 | 400 | 0 |
Resultaat | -38.546 | -39.429 | -43.371 | -3.942 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Leerlingenvervoer | 249 | 249 | N | ||
In 2016 zijn per abuis te veel kosten geregistreerd. Dit is in 2017 gecorrigeerd waardoor er een voordeel van € 110.000,- in 2017 is ontstaan. Daarnaast zijn er beduidend minder kosten gemaakt dan begroot. | |||||
Hulp bij huishouden | -2.444 | -2.444 | N | ||
De belangrijkste oorzaken van het tekort zijn: | |||||
Eigen bijdrage ontvangsten WMO CAK | -667 | -667 | N | ||
Minder eigen bijdrage ontvangen dan begroot. Zeer waarschijnlijk ligt de oorzaak hiervoor in het vaststellen van de maximering van € 270 Eigen Bijdrage en het feit dat we terugbetalingen gedaan hebben aan personen die meer dan € 270 betaald hebben. | |||||
Hulpmiddelen | -1.204 | 28 | -1.176 | N | |
In 2017 is geen rekening gehouden met de extra kosten voor de overbruggingsfinanciering. Deze waren nodig in verband met nieuwe aanbesteding voor hulpmiddelen. | |||||
Taxbus en eigen bijdrage ontvangsten Taxbus | -228 | -27 | -255 | J | |
Met ingang van februari 2017 is met terugwerkende kracht van een half jaar een hoger tarief per gereden zone gaan gelden. Dit is contractueel afgesproken met de vervoerder Connexxion, omdat het volume met meer dan 20% is gedaald. Dit heeft tot extra kosten geleid over de laatste maanden van 2016 en voor geheel 2017. Ook de Eigen Bijdrage is minder als verwacht vanwege minder gebruik van deze voorziening. | |||||
Huishoudelijke Hulp Toelage | 169 | 169 | N | ||
Het gebruik van de HHT regeling is iets achter gebleven bij de verwachting, doordat er minder klanten zijn die schoonmaakwerk (willen/kunnen) doen. Er zijn voldoende inwoners die HHT-hulp ontvangen. | |||||
Armoedebeleid | 372 | 211 | 584 | ||
Positief resultaat als gevolg van Klijnsmamiddelen, die vanaf 1-1-2017 structureel worden toegekend. In 2017 ging het om een bedrag van € 1.343.000. Dit geld is deels ingezet om het geprognosticeerde tekort op armoede op te vangen (ten tijde van de Turap € 923.000). In de loop van het jaar bleken de tekorten lager dan verwacht. Het daadwerkelijke tekort op armoede 2017,( als Klijnsmamiddelen niet waren ingezet) is € 164.464. | |||||
Doorbelasting indirecte kosten | -380 | -380 | N | ||
De doorbelasting van indirecte kosten betreft met name personele lasten en wordt op totaalniveau toegelicht. | |||||
Maatschappelijk vastgoed | -107 | 83 | -24 | N | |
Overig | 34 | -32 | 2 | N | |
Totaal | -3.539 | -404 | 0 | -3.942 |