Sociale ondersteuning
Participatie
Inleiding
De gemeente voert de Participatiewet uit. Deze wet beoogt dat zoveel mogelijk inwoners meedoen naar vermogen, bij voorkeur via betaald werk. De gemeente is daarbij verantwoordelijk voor de ondersteuning van mensen die kunnen werken, maar daarbij hulp nodig hebben. Voor de mensen waarvoor betaald werk (nog) niet mogelijk is, wordt daarbij ingezet op maatschappelijke participatie naar vermogen.
Hiervoor is een uitvoeringsprogramma Participatie 2016-2018 opgesteld. In lijn met dit programma heeft de gemeente in 2017 voorzieningen ingezet zoals loonkostensubsidie, beschut werken en/of participatieplaatsen.
Bij het CP 3.2 wordt aandacht besteed aan de arbeidsmarkt in haar totaliteit.
Wat hebben we bereikt?
We streven naar een hogere netto participatiegraad, oftewel het aandeel inwoners dat werkt als onderdeel van de totale bevolking (beroeps- en niet-beroepsbevolking). De positieve economische ontwikkeling in 2017 draagt, samen met onze eigen inspanningen en die van onze samenwerkingspartners, uiteraard bij aan een hogere participatiegraad. Over 2017 zagen we de netto participatiegraad dan ook groeien.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Netto participatiegraad (% mensen tussen 15 en 75 jaar dat een baan heeft) | 65,6% | 65,5% | 66,6% | |
De 66,6% is de netto arbeidsparticipatie voor Eindhoven over 2017 (CBS, beroepsbevolking 15-75 jaar) |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Versterken sociale basis. er wordt geïnvesteerd in vernieuwende arrangementen met werkgevers en een matchingsunit wordt opgezet. | |
---|---|
De samenwerking in de keten, waaronder het Werkgelegenheidsteam (WGT) heeft veel aandacht gehad in 2017 en dat werpt in de uitvoering zijn vruchten af. De recruiters maken onderdeel uit van het WGT. Onder andere via de recruiters vindt matching op een vacature plaats bij werkgevers in de sociale basis. | |
Betere samenwerking op het gebied van participatie en werk met de Stichting WIJeindhoven. Er wordt geïnvesteerd in het delen van kennis en ervaringen, training van de professionals (zowel generalisten als specialisten) en werk en participatie | |
Stichting WIJeindhoven is een van partners binnen de ketensamenwerking participatie & inkomen. Deze samenwerking hebben we in gezamenlijkheid met de overige ketenpartners (gemeente, Participatiebedrijf i.o., Ergon, Werkgelegenheidsteam/04werkt) het afgelopen jaar geïntensiveerd en verbeterd op dit onderwerp. | |
Er wordt ingezet op kosteneffectieve interventies. De matrix arbeidsmarkt wordt doorontwikkeld en via de City Deal Inclusieve Stad komen we tot MKBA’s op huishoudenniveau. | |
Met de matrix arbeidsmarkt maken we kosteneffectieve interventies gerelateerd aan re-integratie en participatie inzichtelijk. De matrix arbeidsmarkt is doorontwikkeld en deze is in Q2 en Q4 toegevoegd aan de voortgangsrapportage arbeidsmarkt. | |
We zetten een Participatiebedrijf op waarin onder andere de functionaliteiten van het Werkleerbedrijf en LKS zitten. | |
In 2017 is er veel geïnvesteerd vanuit betrokken partijen om het traject Werkleerbedrijf (WLB) onder gemeente Eindhoven, te ontwikkelen naar een entiteit zijnde het Participatiebedrijf, onder de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Regio Eindhoven (GRWRE). Hiermee krijgt het Participatiebedrijf een 2e lijns, regionale functie gericht op re-integratie van inwoners met een bijstandsuitkering naar werk. | |
Passende plekken voor mensen die het structureel niet redden economisch zelfstandig te zijn, bijv. doordat meer sociale ondernemingen in een groeiend aantal sectoren actief worden. Aandacht voor ouderen,(migranten)jongeren en mensen met een beperking | |
Over 2017 hebben we onze doelstelling Banenafspraak gerealiseerd, om inwoners met een arbeidsbeperking een baan te kunnen bieden. Vanaf januari 2017 is ook de inrichting van Beschut Werken verplicht gesteld; eerder hadden we ervoor gekozen om beschut werk via maatwerk te realiseren. Hierdoor is de formele uitvoering van beschut werk met ingang van 2017 opgestart. Implementatie en doorverwijzing heeft enige tijd in beslag genomen. | |
We zetten in op hoogwaardig handhaven waarin preventie en gedragsverandering centraal staan. | |
In 2017 heeft de afdeling Handhaving bijgedragen aan het integrale interventieteam (GALOP 2) en aan acties tegen ondermijning. Dit heeft een preventieve werking voor wat betreft naleving van de Participatiewet. Ook de samenwerking met stichting WIJeindhoven draagt hieraan bij. Verder is in 2017 een begin gemaakt met de interne samenwerking met het projectteam Inkomen. Voor handhaving betekent dit dat de afdeling Handhaving nauw wordt betrokken bij het nieuwe intakeproces voor de bijstandsaanvragen. Informatie / voorlichting / serviceverlening aan de klant speelt hierbij een belangrijke rol. Dit draagt bij aan preventie. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Aantal personen aan het werk met loonkostensubsidie (excl. beschut werken) | 121 | 230 | 237 | |
In 2017 werden 177 personen uit Eindhoven geplaatst met loonkostensubsidie Banenafspraak. Met de nog actuele LKS-plaatsingen uit 2015 en 2016, komen we uit op een totaal van 237 dienstverbanden met LKS Banenafspraak op 31 december 2017. | ||||
Uitstroom naar werk | 552 | 1.200 | 1.200 | |
Over 2017 hebben we middels interventies van de ketenpartners 670 personen direct naar werk begeleid. Dit zijn zo'n 120 personen meer dan over 2016. | ||||
Aantal mensen met deeltijdwerk in een uitkering | n.v.t. (indicator niet opgenomen in begroting 2016) | 800 | 728 | |
Het aantal klanten PW met inkomsten uit arbeid fluctueert maandelijks. In 2017 lag dit aantal tussen 697 (maart) en 786 (januari). | ||||
Aantal maatregelen | 131 | 440 | 81 | |
Het aantal opgelegde maatregelen is natuurlijk geen doel op zichzelf, maar geeft een indruk van het aantal opgelegde maatregelen. Maatregelen kunnen worden opgelegd wanneer inwoners die een uitkering ontvangen niet meewerken aan re-integratie, bijvoorbeeld wanneer ze niet komen opdagen op afspraken. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -42.389 | -48.385 | -46.979 | 1.406 |
Baten | 100 | 400 | 686 | 286 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 0 | 556 | 507 | -49 |
Resultaat | -42.289 | -47.429 | -45.785 | 1.644 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
DVO Waalre | -110 | 152 | 42 | N | |
Per saldo lijkt de dienstverlening aan Waalre een voordeel op te leveren. Dit is fictief omdat de overhead niet specifiek toegerekend wordt aan dit onderdeel. Vrijval in het jaarrekeningresultaat is het gevolg daarvan. Vanaf 2018 stopt de dienstverlening van gemeente Eindhoven aan Waalre. | |||||
Werkgeversteam (WGT) | 246 | 246 | N | ||
Door een deel van het ingehuurd personeel om te zetten naar vaste formatie besparen we op inhuur (€ 158.000,-). De projecten/initiatieven van het WGT die zijn uitgevoerd in 2017 kosten minder dan begroot (€ 88.000,-). | |||||
Inkoop Maatschappelijke Deelname & Werk (MDW) | 289 | 289 | N | ||
Er zijn minder indicaties MDW afgegeven dan begroot, wat resulteert in een overschot op dit onderdeel. | |||||
PRB (Persoonlijk Re integratie Budget) | 443 | 443 | N | ||
Het PRB is afgelopen jaar minder ingezet dan begroot als gevolg van de herijking van het PRB beleid. Desalniettemin is er sprake van een daling van het uitkeringenbestand. | |||||
Werkleerbedrijf/ Buurtbedrijf | 266 | 266 | N | ||
Dit voordeel wordt veroorzaakt doordat er minder trajecten zijn uitgevoerd dan begroot (500 ten opzichte van 900 geraamd). | |||||
Projecten Maatschappelijk Nut Participatie | -84 | 132 | -48 | 0 | N |
Dit betreft een ESF project, waarbij de definitieve afronding in 2020 plaats vindt. Deze afwijkingen dienen bezien te worden in relatie tot de gehele projectperiode. De mutatie in de reserve betreft het verschil in verwerken van bijdragen uit reserves tussen begroting en realisatie, wat per saldo geen effect heeft op het resultaat. | |||||
Ontwikkeling Participatiebedrijf | 103 | 103 | N | ||
Hiervoor is geen externe projectleider aangetrokken, de ontwikkeling van het participatiebedrijf is binnen de eigen formatie uitgevoerd, waardoor er € 103.000,- op inhuur kosten is bespaard. | |||||
Overig | 253 | 2 | -1 | 254 | N |
Diverse kleinere afwijken zorgen voor een voordeel van in totaal € 254.000,-. | |||||
Totaal | 1.406 | 286 | -49 | 1.643 |