Sociale ondersteuning
Inkomen
Inleiding
Daar waar duurzame bijstandsonafhankelijkheid (nog) niet mogelijk is, wordt voorzien in een (tijdelijke) inkomensvoorziening aan Eindhovenaren. Hierbij worden de rechten en plichten van de inwoner in acht genomen.
Wat hebben we bereikt?
We hebben inwoners (tijdelijk) financiële ondersteuning geboden wanneer dit nodig was en parallel aan deze financiële ondersteuning gekeken op welke manier de inwoner zo spoedig mogelijk weer (economisch) zelfredzaam is en in zijn of haar eigen onderhoud kan voorzien.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Huishoudens met uitkering levensonderhoud/ Personen met een bijstandsuitkering | 7.075 | 6.819 | 6.869 | |
De 6.819 (begroting 2017) betrof CBS-prognose P-wet uitkeringen, gecorrigeerd voor verwachte uitstroom door LKS. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
We zetten in op preventie op de instroom onder andere door het uitvoeren van de poortwachtersfunctie, maar ook door meer mensen eerder aan het werk te helpen. | |
---|---|
Afgelopen jaar hebben we de samenwerking tussen de partners in de keten van participatie & inkomen geïntensiveerd en verbeterd. In het kader van preventie op de instroom is onder andere het scholingsoffensief gestart, zodat een werkzoekende door de inzet van een opleiding/cursus, voor een werkgever inzetbaar is op een vacature of een plek binnen de organisatie. | |
Afhandelen binnen de wettelijke termijn van aanvragen levensonderhoud. | |
Dienstverlening rondom het aanvragen en verstrekken van een uitkering (het daadwerkelijk betaalbaar stellen van de inkomensvoorziening). Het betreft het % aanvragen dat tijdig wordt afgehandeld. | |
Loonkostensubsidie inzetten. | |
We hebben loonkostensubsidie (LKS) ingezet. We komen uit op een totaal van 237 dienstverbanden met LKS op 31 december 2017. Zie tevens collegeproduct 2.4. | |
Investeren in beschut werken. | |
We hebben in 2017 beschut werk ingezet. Zie collegeproduct 2.4 onder 'wat hebben we ervoor gedaan?'. | |
040werkt beter maken. | |
Er is veel ontwikkeling geweest gedurende 2017 kijkende naar 04Werkt. Met de inrichting van de (sectorale) accountteams, waarin de partners van 04Werkt samenwerken, vindt gezamenlijke marktbewerking plaats. Hierdoor worden bedrijven vanuit 04Werkt benaderd en is er één ingang voor bedrijven. Binnen het accountteam wordt kennis en kunde vanuit de diverse partners benut, ten gunste van de sector en het bemiddelen van mensen (met een afstand tot de arbeidsmarkt). | |
Toepassen van hoogwaardig handhaven inclusief daar waar nodig het uitvoeren van het landelijk en gemeentelijk sanctiebeleid. | |
We hebben ingezet op hoogwaardig handhaven waarin preventie en gedragsverandering centraal staan. | |
Meedenken en meepraten over het verdeelmodel BUIG. | |
Gemeente Eindhoven heeft bestuurlijk en ambtelijk een actieve rol gespeeld richting het ministerie van SZW rondom de ontwikkeling en herijking van het verdeelmodel BUIG. Dit heeft onder andere vorm gekregen via de VNG Commissies Financiën en Werk & Inkomen en directe contacten met het ministerie van SZW en Divosa. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
% aanvragen dat tot een toekenning leidt. | 77% | 95% | 95% | |
In de begroting 2018 is de indicator vervangen door: % aanvragen dat tijdig wordt afgehandeld. | ||||
Aantal boetes en waarschuwingen | 540 | 250 | 483 | |
Het aantal boetes over 2017 bedroeg 152 en het aantal waarschuwingen 331. Samen is dit 483 boetes en waarschuwingen. (Bron: managementrapportage P&I, dec. 2017) |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -99.901 | -100.025 | -110.317 | -10.292 |
Baten | 108.963 | 108.963 | 111.098 | 2.135 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 0 | 0 | 177 | 177 |
Resultaat | 9.062 | 8.938 | 957 | -7.981 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
BUIG: PW, IOAW, IOAZ, LKS | -5.649 | 4.006 | -1.642 | N | |
Lasten: PW: We zijn 2017 gestart met 7.075 bijstandsgerechtigden, een veel hoger aantal dan we gedacht hadden door de ontwikkeling van het uitkeringenbestand in 2016. Inmiddels hebben we deze achterstand in aantallen kunnen inhalen, echter hiermee is het beoogde financiële resultaat nog niet behaald (nadeel: € 6,8 miljoen). | |||||
BBZ | 522 | -782 | -260 | N | |
Lasten: Minder mensen hebben aanspraak gemaakt op de kapitaalsverstrekkingen in de regeling BBZ (voordeel: €0,5 miljoen). | |||||
Debiteuren | 20 | -1.266 | -1.246 | N | |
Medio 2017 zijn de gerealiseerde baten van 2011-2016 geanalyseerd en is gebleken dat deze gemiddeld €1,2 miljoen lager zijn dan begroot. In 2017 is dit bedrag niet bijgesteld in de begroting wat resulteert in een nadelig saldo van €1,2 miljoen. Dit is met ingang van de begroting 2018 verwerkt. | |||||
Stelpost | -4.610 | -4.610 | N | ||
Dit betreft het restant van de taakstelling van €7,5 miljoen die nog binnen de begroting sociaal domein is opgenomen. De taakstelling is vanaf 2018 binnen het sociaal domein opgelost en komt dan niet meer terug in de begroting. | |||||
Doorbelasting indirecte sectorkosten | -267 | -267 | N | ||
De doorbelasting van de indirecte kosten betreft met name personele lasten en wordt op totaalniveau toegelicht. | |||||
Project maatschappelijk nut | -353 | 177 | 177 | 0 | N |
Dit betreft project stedelijk kompas, waarbij de definitieve afronding in 2017 heeft plaatsgevonden. Deze afwijkingen dienen bezien te worden in relatie tot de gehele projectperiode. De mutatie in de reserve betreft het verschil in verwerken van bijdragen uit reserves tussen begroting en realisatie, wat per saldo geen effect heeft op het resultaat. | |||||
Overig | 44 | 44 | N | ||
Totaal | -10.293 | 2.135 | 177 | -7.981 |