Sociale ondersteuning
Regie overnemen
Inleiding
Het kan zijn dat ambulante specialistische ondersteuning of dagbesteding/dagbehandeling niet toereikend is of dat een inwoner zelf niet de regie kan nemen. Om verschillende redenen kunnen volwassenen of jeugdigen opgevangen en/of behandeld worden in een aparte verblijfssetting. Het gaat dan om voorzieningen als beschermd wonen, trajecten voor dak- en thuislozen, maar ook verblijf van jeugdigen, variërend van pleeggezinnen, logeerboerderijen en gezinshuizen tot woonhuizen in de wijk en intramurale voorzieningen op locatie van aanbieder (ook GGZ) en gesloten jeugdzorg. Daarnaast behoren hiertoe ook de voorzieningen Veilig Thuis en de crisisdiensten jeugd en volwassenen. Al deze voorzieningen hebben veelal een regionale of zelfs bovenregionale functie.
Ook bij dit collegeproduct geldt dat de behoefte van de inwoner centraal staat en we een omslag willen maken naar meer maatwerk voor en regie bij de inwoner. Bij de opvang van zowel jeugdigen als volwassenen wordt ernaar gestreefd om de instroom en duur terug te dringen en de uitstroom te bevorderen. Bij jeugdigen wordt ernaar gestreefd om de opvang zoveel mogelijk in een gezinssetting (pleegzorg, gezinshuizen) te laten plaatsvinden. Over deze aspecten zijn wij in gesprek met aanbieders, cliënten en andere belangrijke stakeholders. Tevens geven wij uitvoering aan de samenwerkingsafspraken met de zorgverzekeraars. In het kader van deze gewenste transformatie wordt tevens samen met aanbieders, cliënten en regiogemeenten bekeken welke zorginfrastructuur zeker overeind moet blijven, welke initiatieven bevorderd moeten worden, hoe we de behoefte van de inwoner meer centraal kunnen zetten en waar een verantwoorde gefaseerde afbouw van bedden mogelijk is. Dit is onderdeel van de bredere transformatieagenda.
We doen dit zoveel mogelijk in samenspraak met inwoners. We hebben een pool jongeren, de adviesvangers, die op onderdelen, projecten meedenken en adviseren en daarnaast betrekken we de cliëntenraden van instellingen en de cliëntenraad Sociaal Domein.
Wat hebben we bereikt?
In 2017 zagen wij dat meer inwoners gebruik maakten van de geëscaleerde zorg. Om deze reden hebben wij een aantal maatregelen getroffen.
Wij hebben een nieuw Productenboek voor jeugd en WMO/Beschermd Wonen ingevoerd en daarmee nieuwe producten en tarieven ingevoerd. Tevens zijn wij strakker gaan sturen op de kwaliteit van zorg en hebben op deze manier een aantal aanbieders uitgesloten van het contract; zij voldeden niet aan de gestelde kwaliteitseisen. Tenslotte hebben wij voor Beschermd Wonen versneld nieuwe producten en tarieven ingevoerd die beter aansluiten bij de ondersteuning die beschermd wonen aanbieders leveren en zo dus ook bij de ondersteuning die inwoners ontvangen. Dit traject ronden wij in 2018 af.
Effectindicatoren
Effectindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
% tevreden gebruikers maatwerkvoorzieningen (WMO en jeugd) | 75% | 75% | 82% | |
Het realisatiecijfer 2017 is op een andere wijze berekend dan de realisatie 2016. Uitgaande van deze nieuwe wijze zou het realisatiecijfer 2016 uitkomen op 79%. Dit betekent dat de tevredenheid is gestegen (van 79% in 2016 naar 82% in 2017). Daarmee is de ambitie (minimaal een score gelijk aan 2016) gehaald. |
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Jeugdigen jeugdhulp met verblijf bieden waar dit nodig is. | |
---|---|
Contractafspraken zijn gemaakt met aanbieders van jeugdhulpverblijf, zodat die jeugdigen die (tijdelijk) niet thuis kunnen wonen verblijf geboden is. Daarnaast zijn we in samenwerking met regiogemeenten en aanbieders gestart met een traject om te komen tot een visie op verblijf: wanneer is het nodig dat jongeren tijdelijk in kader van de behandeling elders wonen, hoe kunnen we dat zo beperkt mogelijk houden, welke kwaliteit is wenselijk, hoeveel "bedden" zijn er in Zuidoost-Brabant nodig. Dit traject wordt in 2018 gecontinueerd en leidt mogelijk tot aangepaste contracteringsafspraken | |
Kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van gezinsgerichte opvang jeugd (pleegzorg, gezinshuizen). | |
In samenwerking met regiogemeenten en aanbieders zijn afspraken gemaakt over versterking van pleegzorg. Voor 2018 zijn actiepunten opgesteld die in uitvoering zijn. | |
Volwassenen opvangen in maatschappelijke opvang, daar dit nodig is. | |
Wij bieden maatschappelijke opvang in de stad en hebben hiervoor ook voorzieningen in de sociale basis beschikbaar, zoals een nachtopvang of laagdrempelige inloop. | |
Volwassenen opvangen in beschermd wonen, waar dit nodig is. | |
In 2017 hebben wij contracten afgesloten met beschermd wonen aanbieders. Wel hebben wij in 2017 een slag gemaakt om het aantal aanbieders terug te brengen door hen zeer streng te beoordelen op de kwaliteitseisen die wij stellen in het bijbehorende contract. | |
Samen met aanbieders en regiogemeenten een transformatieagenda inrichten en uitvoeren (zowel voor jeugd als voor volwassenen). | |
Met aanbieders zijn wij in gesprek over veranderingen in het zorgveld. Voor beschermd wonen praten wij over de veranderingen in het beschermd wonen. Onder druk van de financiële opgaven is het nog niet gekomen tot een concrete agenda maar zijn er wel veranderingen doorgevoerd. Voor jeugd zijn onderdelen van de transformatieagenda opgepakt, zoals actieplan pleegzorg, programma opvoedondersteuning, regionale transformatie verblijf jeugd. Tevens zijn wij voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang met de regiogemeenten in gesprek over de toekomstige doordecentralisatie van deze verantwoordelijkheden. | |
Regionaal ontwikkelen visie op zorglandschap. | |
Hiermee is in 2017 een start gemaakt. In voorjaar 2018 wordt een actieplan opgesteld | |
Nadruk leggen op werk/participatie (jong)volwassenen naast de benodigde zorg en ondersteuning. | |
In paragraaf 3.2. is de inzet in het kader van de verbinding onderwijs-arbeidsmarkt beschreven. Specifiek voor jong volwassenen hebben we in 2017 aanvullend geïnvesteerd in de Buzinezzclub. | |
Continue scholing en advisering in basisstructuur, 1e en 2 lijn. | |
Stichting WIJeindhoven heeft een eigen WIJ Academie om medewerkers te trainen. Om de gewenste transformatiedoelstellingen te bereiken hebben wij met de stichting WIJeindhoven aanvullend budget beschikbaar gesteld om het kostenbewustzijn te verhogen, met inzet van contractmanagement zijn wij constant in gesprek met zorgaanbieders over de gewenste transformatiedoelstellingen en ontwikkelingen binnen het sociaal domein. Dezelfde gesprekken voeren wij met de stichting WIJeindhoven. Zo hebben wij als gemeente zelf een rol gepakt in het scholen van de medewerkers in de toegang op bijvoorbeeld de nieuwe PDC. | |
Contractmanagement instellingen goed vormgeven in de praktijk. | |
Beheersplan is opgesteld waarin taken contractmanagement nader zijn vastgelegd, het grote aantal aanbieders vraagt veel van contractmanagement. Dit krijgt in 2018 een vervolg. |
Prestatieindicatoren | Realisatie | Begroting | Realisatie | |
---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2017 | ||
Stand beschermd wonen | 1.344 | 768 | 1.206 | |
Zoals vermeld in de begroting, waren de cijfers zoals opgenomen in de begroting 2017 niet actueel. We zien nu een lichte daling ten opzichte van 2016. De versnellingsmaatregel beschermd wonen heeft hier aan bijdragen, maar heeft met name ook geleid tot een verandering in het soort ondersteuning waar inwoners gebruik van maken. In 2017 hebben wij hier flink op bijgestuurd. De instroom is beschermd wonen behoudt echter ook in 2018 veel aandacht. | ||||
Ratio instroom/ uitstroom beschermd wonen | 1,02 | 0,95 | 0,99 | |
De ratio wijkt licht af van de prognose. De uitstroom ligt iets hoger dan de instroom, maar nog niet op het gewenste niveau. In 2017 hebben wij met de versnelling beschermd wonen veel aandacht gehad voor de bijsturing beschermd wonen, dit zullen wij in 2018 doorzetten. | ||||
Aantal plekken maatschappelijke opvang | 122 | 122 | 122 | |
Deze aantallen betreffen het aantal plekken MO bij NEOS. Dit is een constant aantal. | ||||
Ratio instroom/succesvolle uitstroom | 0.6 | 0.7 | 0,67 | |
Realisatiecijfers zijn afkomstig uit Jaarrapportage NEOS. De jaarrapportage van NEOS over 2017 is nog niet binnen, de ratio is daarom gebaseerd op de cijfers die wij hebben gekregen over de eerste 6 maanden van 2017. Gezien de cijfers van deze eerste maanden hieronder liggen ze aldus op schema conform begroting. Indien de jaarrapportage tijdig binnenkomt, zullen wij de definitieve cijfers meenemen in de jaarrekening. | ||||
Stand jeugdhulp met verblijf | 436 | 443 | 462 | |
In 2015 is het aantal jeugdigen met een tweedelijns verblijfsvoorziening gaan stijgen. In 2016 en 2017 heeft deze stijging zich verder doorgezet. Bij jeugd worden via de medisch verwijsroute veel indicaties met terugwerkende kracht toegewezen. Dit heeft tot gevolg dat het aantal cliënten d.d. 31-12-2016 volgens de meest recente stand van zaken nu op 469 cliënten staat. Dit aantal is hoger dan het aantal dat was vermeld in de jaarrekening 2016. Daarnaast zijn we bij de begroting uitgegaan van een daling van het klantenbestand in de tweede lijn. Deze daling is echter kleiner dat waar bij de begroting van is uitgegaan. Ook dit jaar zullen er naar verwachting nog indicaties met terugwerkende kracht komen, waardoor het cijfers van 462 mogelijk nog kan wijzigen. | ||||
Ratio instroom/uitstroom jeugdhulp met verblijf | 0,88 | 0,95 | 0,98 | |
De ratio wijkt licht af van de prognose. De uitstroom ligt hoger dan de instroom, maar nog niet op het gewenste niveau. |
Wat heeft het gekost?
Exploitatie | Begr.prim. | Begroting | Realisatie | Afwijking |
---|---|---|---|---|
(Bedragen x € 1.000) | 2017 | 2017 | 2017 | 2017 |
Lasten | -64.771 | -69.980 | -93.194 | -23.214 |
Baten | 1.122 | 1.704 | 3.149 | 1.445 |
Mutaties reserves (- = toevoeging, + = onttrekking) | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -63.649 | -68.276 | -90.045 | -21.769 |
Toelichting afwijking exploitatie | Lasten | Baten | Toev / onttr reserves | Afwijking | Struc - tureel |
---|---|---|---|---|---|
(Afwijking in € 1.000, - = Nadeel) | |||||
Beschermd Wonen Zorg in natura | -17.546 | -17.546 | J | ||
De instroom in beschermd wonen is nog altijd hoger dan de uitstroom. Wel is door het uitgevoerde herindicatietraject te zien dat de kosten per cliënt vanaf november af zijn genomen. | |||||
Beschermd wonen persoonsgebonden budget | 1.067 | 1.067 | J | ||
Gedurende 2017 is een uitstroom van PGB naar ZIN te zien, waardoor het aantal cliënten met een PGB afneemt. Dit was een trend die al in 2016 zichtbaar was, en nu licht afvlakt. | |||||
Eigen bijdrage Beschermd wonen | 1.316 | 1.316 | J | ||
De eigen bijdrage die inwoners voor Beschermd wonen betaald hebben in 2017 is ongeveer gelijk aan 2016. Het begrote bedrag was te laag geraamd omdat dit was gebaseerd op historische cijfers ( 2015). | |||||
Maatschappelijke opvang | -234 | -234 | J | ||
De bezettingsgraad in 2017 ligt lager dan in 2016. Hierdoor komen de kosten voor Maatschappelijke opvang lager uit dan 2016, maar wel hoger dan begroot. Begroting was niet gebaseerd op historische cijfers vanuit de subsidie, deze bleek niet overeen te komen met de daadwerkelijke realisatie 2016. | |||||
Ondersteuning wonen overig | -250 | 0 | -250 | J | |
Voor de kosten voor producten onder Ondersteuning wonen naast Beschermd wonen en Maatschappelijke opvang was geen apart budget beschikbaar binnen de begroting. Dit betreft de producten logeren en crisis. | |||||
Jeugdzorgplus | |||||
In 2017 ligt het gebruik van Jeugdzorgplus hoger dan 2016. Dit is vooral te wijten aan een toename van het aantal cliënten voor Eindhoven. Het zorgverbruik per cliënt neemt licht af. De afwijking van de begroting wordt verder veroorzaakt doordat een afname van het aantal bedden, welke wel in de begroting was verwerkt, niet is doorgegaan. | -700 | -700 | J | ||
Spoedeisende zorg | 61 | 61 | N | ||
Een deel van het bedrag voor Spoedeisende zorg is verwerkt in het nieuwe gezinstarief voor JBJR. Hierdoor is niet het gehele begrote bedrag op deze plek ingezet. Het resultaat op deze post zal worden ingezet om het tekort op de post Jeugdbescherming en jeugdreclassering CP 2.6 deels te dekken | |||||
21voordejeugd | 143 | 143 | J | ||
De inkomsten vallen hoger uit dan begroot, doordat een gedeelte van de werkzaamheden die de gemeente Eindhoven uitvoert voor het regionale Werkplan voor de Jeugd en kan declareren bij de regio niet opgenomen waren in onze begroting. | |||||
Ondersteuning wonen jeugd (ZIN) | -2.010 | -2.010 | J | ||
Sinds de overdracht van de jeugdzorg aan de gemeenten is het aantal jeugdigen met een voorziening toegenomen. Bij de begroting 2017 was rekening gehouden met een daling. Hierdoor zijn de kosten hoger dan de geraamd. | |||||
Ondersteuning wonen jeugd 2016 | -97 | -97 | N | ||
In 2017 hebben we voor jeugd meer indicaties en facturen met terugwerkende kracht ontvangen dan was voorzien bij de jaarrekening 2016. De facturatie-eisen zijn in het contract 2018 aangescherpt, waardoor het risico op facturen met terugwerkende kracht aanzienlijk verkleind wordt. | |||||
Maatschappelijke deelname (ZIN) | -2.724 | -2.724 | J | ||
We zien een stijging van het aantal indicaties, waar rekening was gehouden met een daling. Dit komt omdat wij meer sturen op het activeren van inwoners. | |||||
Maatschappelijke deelname (PGB) | -544 | -544 | J | ||
De genoemde lasten zijn gebaseerd op een eerste prognose van de SVB. In maart 2018 zal de SVB een nieuwe prognose opleveren. De verdeelsleutel tussen OZL en MDW PGB kan op dat moment nog worden aangepast. Deze cijfers nemen wij mee in de definitieve versie van de jaarrekening. | |||||
Ondersteuning wonen jeugd (PGB) | -48 | -48 | J | ||
Overig | |||||
Doorbelasting indirecte kosten | -232 | -232 | N | ||
De doorbelasting op indirecte kosten betreft met name personele lasten en wordt op totaalniveau toegelicht. | |||||
Overig | 43 | -14 | 29 | N | |
Totaal | -23.214 | 1.445 | 0 | -21.769 |